L’Ajuntament de Barcelona ha iniciat ja les tasques d’instal·lació dels nous parquímetres que han de substituir als que fins ara estaven donant servei a la ciutadania.
Es tracta d’un model de parquímetre innovador i que s’ha desenvolupat i dissenyat especialment per a Barcelona, tenint en compte les necessitats concretes de la ciutat.
D’aquesta manera, s’ha aconseguit desenvolupar un parquímetre que està totalment preparat per assumir els reptes que exigirà la mobilitat del futur.
Amb aquest nou model, Barcelona fa una contribució a la indústria dels parquímetres i a la gestió de la mobilitat, ja que el model desenvolupat de manera especial per la ciutat serà expandit a altres ciutats del món, que ja han començat el procés de compra d’aquest parquímetre.
La participació de Barcelona en aquest projecte ha estat cabdal, i posa el sector públic al capdavant de l’impuls a la recerca i innovació en matèria de mobilitat.
Com són els nous parquímetres?
Els nous parquímetres aporten diverses millores, especialment en l’àmbit de l’experiència de l’usuari. Destaquen per un disseny més modern i accessible, amb una pantalla tàctil a color molt més gran.
D’aquesta manera es facilita la interacció de l’usuari amb el parquímetre, millorant-ne la comunicació i la usabilitat. També agilitza i fa més segur el procés de pagament, ja que incorpora per primera vegada tecnologia contactless per a poder pagar amb targeta i dispositiu mòbil.
Els ciutadans i ciutadanes també estalviaran temps amb els nous parquímetres. A partir d’ara no serà necessari imprimir el tiquet d’aparcament ni haver d’anar a deixar-lo al cotxe, ja que en el moment d’obtenir-lo, només caldrà introduir la matrícula al parquímetre i l’estacionament quedarà enregistrat, amb el conseqüent estalvi de paper que això significa.
Per a fer un pas més en l’àmbit de la sostenibilitat, els parquímetres incorporen plaques solars que carreguen bateries a través de l’absorció d’energia. També incorporen el reconeixement del distintiu ambiental de la DGT assignat a cada vehicle i apliquen el component variable de la taxa d’estacionament regulat en cas d’Episodi de Contaminació Atmosfèrica.
Més de 2.000 nous parquímetres a la ciutat
La substitució dels nous parquímetres existents es produirà en dues fases i minimitzant al màxim l’impacte a la ciutadania, ja que no s’interromprà el servei mentre durin les feines de renovació. En total s’instal·laran 2.068 parquímetres, la majoria dels quals mantindran la mateixa ubicació que els actuals, i una trentena es desplaçaran per adequar-los a les necessitats de les persones usuàries.
Les tasques d’instal·lació dels nous parquímetres es realitzaran als 10 districtes de manera esglaonada i, prèviament a la realització dels treballs d’adequació, es senyalitzaran i acotaran les zones que corresponguin.
La substitució d’un parquímetre, de manera individual, es farà de forma ràpida, realitzant la retirada de l’antic, la col·locació del nou i el reacondicionament del paviment, en cas que sigui necessari. Es preveu que la renovació hagi finalitzat al primer trimestre del 2020.
L’AREA, una eina de gestió de la mobilitat sostenible
Els nous parquímetres suposen un pas endavant a l’hora de treballar vers als objectius de l’AREA que, a part de regular l’estacionament en superfície, és també una eina de gestió de la mobilitat sostenible.
En una ciutat tant densa com Barcelona, l’aparcament regulat és fonamental a l’hora de guanyar l’espai públic per a la ciutadania i optimitzar l’espai d’estacionament disponible, així com també millorar-ne aspectes com la seguretat i la comoditat d’ús.
Actualment l’AREA disposa de 3.300 places d’us exclusiu per residents; 38.200 places verdes, amb ús mixt; 7.500 places blaves, que fomenten la rotació de vehicles en zones d’ús intensiu de l’espai públic; 8.500 per a distribució de mercaderies, més de 40.000 places per a motos i 120 places per a zona BUS.
SMOU i areaDUM
Els nous parquímetres també suposen un pas endavant en la digitalització de l’AREA, que va començar l’any 2013 amb l’ApparkB, actualment integrat dins de l’aplicació SMOU.
En aquest àmbit, destaquen també l’aplicació areaDUM per a les gestió de zones de distribució urbana de mercaderia i el Sistema d’Informació a l’Usuari per a la visualització predictiva de la disponibilitat de places d’aparcament de la ciutat.