La flota mòbil d'observadors ambientals d'ús compartit compte ja con 50 bicicletes elèctriques previstes en aquest projecte, que es va posar en marxa el mes de juliol, quan van entrar en circulació els 200 patinets elèctrics a tota la ciutat. L'objectiu d'aquest servei de micromobilitat sostenible és avaluar l'impacte de la pol·lució a Terrassa i oferir a les persones usuàries majors de 18 anys una disponibilitat del servei de 24 hores. Aquest projecte pioner està impulsat per l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria en Telecomunicacions de Barcelona (ETSETB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), en col·laboració amb l'Ajuntament, i té una durada d'un any.
La gestió de la flota correspon a l'empresa Reby, que és l'operador que ha seleccionat el departament de Telecomunicacions de la UPC. Des del 17 de juliol, les persones usuàries poden llogar temporalment els patinets elèctrics a través de l'App de Reby (que està disponible per Ios i Android), que informa del servei, del cost i de l'estacionament, entre altres aspectes. Les tarifes per utilitzar la bicicleta és de 0,5 € pel desbloqueig + 0,20 €/min, mentre que pels patinets és d'1 € pel desbloqueig + 0,15 €/min.
La tinenta d'alcalde de Terrioteri i Sostenibilitat, i regidora de Mobilitat, Lluïsa Melgares, destaca que "aquestes 50 bicicletes elèctriques que completen la flota s'incorporen en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible. En aquest primer balanç del funcionament dels patinets elèctrics hem comprovat que la micromobilitat facilita, i molt, la intermodalitat en el transport, i considerem que, a més, és l'alternativa més ràpida, econòmica i sostenible pel transport interurbà. Creiem que apostar per una mobilitat sostenible és clau dins la Revolució Verda que estem impulsant des de l'Equip de Govern i, de fet, així es contempla en la nova Ordenança de Mobilitat, que ens marcarà el camí cap al futur".
Entre els beneficis dels vehicles de mobilitat personal destaca la seva contribució a la disminució de la contaminació atmosfèrica i acústica, a la transició cap a una economia baixa en carboni i a la intermodalitat amb altres serveis públics de transport urbans o metropolitans (tren, autobús, metro...).
Aquesta iniciativa de la UPC permetrà, a més, obtenir dades dels agents contaminants, a temps real i a diferents punts de la ciutat, gràcies a una flota de patinets i bicicletes elèctriques per a l'ús compartit dotada, parcialment, de sensors d'agents contaminants atmosfèrics, que estan en procés de validació, i que funcionarà gràcies a una plataforma tecnològica centralitzada.
Un primer balanç de juliol i agost
La flota va entrar en funcionament el 17 de juliol, amb 200 patinets elèctrics distribuïts per tot el terme municipal. El 80% de les persones usuàries han reconegut estar satisfetes o molt satisfetes del servei i, les que han reaccionat negativament, ho han fet perquè no podien trobar una solució immediata a les incidències plantejades, una qüestió que es va resoldre esmenant els problemes tècnics de l'App. En aquests casos, l'empresa va retornar l'import del servei. Fins el 8 de setembre, es van comptabilitzar un total de 494 consultes relacionades, principalment, amb el sistema per obrir i i tancar el cadenat, i a l'autobloqueig.
Fins al setembre, les xifres de distància, temps i velocitat per viatge han augmentat de manera progressiva, la qual cosa reforça l'aposta per la micromobilitat sostenible per part de les persones usuàries. Gràcies a l'Internet of Things, els patinets de Reby envien la seva localització cada cinc segons si el vehicle està en circulació o bé cada 30 segons si aquest està aparcat.
Altres dades d'interès són:
• Les xifres més baixes es van registrar el mes de juliol, perquè es relaciona amb un període de coneixement i acceptació del servei. A l'agost ja es va detectar un increment d'un 11% en l'ús dels patinets elèctrics, amb un creixement progressiu del temps i distància per viatge.
• El màxim de viatges diaris, amb 486, es va comptabilitzar el dia 31 de juliol i el mínim, amb 48, va ser el 17 de juliol.
• Per franges horàries, els patinets elèctrics es van utilitzar més de 20 a 21 h i menys de 5 a 6 h de la matinada.
• Per dies, la jornada que va comptabilitzar més registres va ser el dimarts, a diferència de dissabte i diumenge, on el servei no s'utilitza tant. S'entén que s'opta més per agafar els patinets elèctrics els dies laborables per realitzar els viatges intraurbans.
• El districte on comencen i finalitzen més viatges és el del Centre. Aquestes dades demostren que la intermodalitat entre transport públic i una opció de mobilitat compartida i sostenible és la més recurrent. La majoria dels viatges comencen al voltant de les estacions de tren, que són també les zones de finalització de trajecte i d'aparcament més utilitzades.
• Les zones no visitades corresponen a les més perifèriques. De cara als pròxims mesos, s'analitzarà l'evolució dels trajectes per veure si és necessari reajustar l'àrea de servei. També s'està estudiant en quines zones les persones usuàries aparquen bé (a les "U" invertides que hi ha a tota la ciutat destinades a bicicletes és on s'han de deixar també els patinets) i en quins punts es considera que es fa de manera incorrecta per oferir un millor servei.