1.000 milions € dels fons europeus per als ajuntaments

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) ha obert la primera convocatòria per a repartir entre els ajuntaments 1.000 milions d'euros dels fons europeus de el Mecanisme de Recuperació i Resiliència. L'objectiu d'aquest primer programa d'ajudes, inclòs en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), és accelerar la descarbonització de les ciutats, millorar la qualitat de l'aire i mitigar el soroll mitjançant l'impuls de zones de baixes emissions (ZBE ), la transformació sostenible de l'transport públic col·lectiu i la digitalització de la mobilitat.

La convocatòria va adreçada a municipis de més de 50.000 habitants i a les capitals de província, incloent la possibilitat que els municipis d'entre 20.000 i 50.000 habitants que disposin de serveis de transport col·lectiu públic puguin optar a les ajudes destinades a la digitalització d'aquests, la renovació sostenible de la flota i el foment de l'canvi modal en entorns urbans, prioritzant la mobilitat activa i el transport públic col·lectiu.

Els municipis tenen fins al 30 de setembre a les 14.00 hores per sol·licitar les subvencions, per la qual cosa s'ha habilitat una plataforma web específica a la seu electrònica de MITMA.

En col·laboració amb la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP), el Ministeri oferirà un webinar per informar els ajuntaments dels detalls de la convocatòria i de el procés per a la presentació de sol·licituds. La jornada informativa tindrà lloc el proper 8 de setembre.


Objectius i línies d'actuació

Els projectes seleccionats hauran de complir els objectius establerts en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència aprovat per la Comissió Europea, que abasten des rigorosos compromisos de terminis d'execució a objectius relacionats amb l'impuls de la mobilitat activa (a peu, amb bicicleta ...) i sostenible.

D'aquesta manera, hauran de contribuir a articular un sistema de transport públic urbà fiable, atractiu, accessible i assequible amb flotes més modernes, eficients i sostenibles; amb la introducció d'un concepte de mobilitat intel·ligent adaptada als nous hàbits i amb l'impuls de la digitalització per a planificació, gestió i avaluació. Hauran d'estar finalitzats al 31 de desembre de 2024.

D'aquesta manera, en la selecció dels projectes es primarà la maduresa, la qualitat i l'impacte dels projectes presentats pels municipis, exigint en tot cas la disposició d'un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) en el moment de presentar la seva sol·licitud.

L'ampli ventall d'actuacions previstes per assolir aquests objectius s'estructura en quatre línies:

a) Actuacions d'implementació de zones de baixes emissions que recullin el conjunt d'inversions que requereix la seva posada en funcionament. Aquesta línia inclou, per exemple, inversions en controls semafòrics, sensors o programes de reconeixement de matrícules de residents, entre altres iniciatives.

b) Mesures destinades a el foment del canvi modal cap al transport públic i impuls a la mobilitat saludable. Recull projectes que facilitin la mobilitat activa, com la peatonalització dels carrers o la creació d'infraestructura ciclista; que prioritzin la circulació dels modes de transport col·lectiu i que fomentin sistemes de transport a demanda, la intermodalitat amb vehicles zero o baixes emissions (carsharing, motosharing, patinets, bicicletes), la millora de l'eficiència en la distribució urbana de mercaderies (última milla) o en l'habilitació d'aparcaments dissuasoris entre d'altres.

c) Actuacions de transformació de flotes de transport públic per tal de contribuir a la consecució dels objectius de la Directiva de Vehicles Nets, mitjançant la compra d'autobusos elèctrics o impulsats per hidrogen i la instal·lació de punts de recàrrega, entre altres.

d) Actuacions de digitalització dels serveis públics de transport que redunden en una millora de l'experiència de l'usuari o de l'accessibilitat en l'ús de l'transport públic col·lectiu, o bé que contribueixin a la major eficiència en la gestió de l'trànsit i de l'transport i gestió de la demanda, així com en l'anàlisi d'informació.

Les bases publicades al BOE i al web de Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana assenyalen que els ajuntaments poden presentar projectes que hagin estat licitats després de l'u de febrer de 2020 i recullen rigorosos mecanismes de control per assegurar el compliment de les fites i objectius recollits en la convocatòria.


Els ajuts

En relació amb els projectes seleccionats, seran finançables fins a un 90% dels costos elegibles, establint un import mínim de subvenció a sol·licitar en 200.000 euros per cada actuació.

En el cas de l'adquisició d'autobusos o vehicles de neteja de propulsió cent per cent elèctrica o d'hidrogen, es fixa un import unitari de subvenció segons la categoria d'aquest.


El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència

Aquesta primera convocatòria forma part del programa de zones de baixes emissions i transformació de l'transport urbà i metropolità que, al seu torn, està inclòs en el Component 1 de el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) aprovat pel Govern i la Comissió Europea per a la gestió dels 69.500 milions d'euros que Espanya rebrà en transferències directes.

El programa complet està dotat amb uns 2.900 milions d'euros pel que, a més dels 1.000 milions d'aquesta primera convocatòria, MITMA té previst treure una segona el 2022 per distribuir 500 milions d'euros entre els municipis, transferir a les comunitats autònomes 900 milions d'euros per finançar iniciatives que contribueixin a la posada en funcionament de zones de baixes emissions i a l'impuls de l'eficiència de l'transport col·lectiu, habilitar 400 milions d'euros per a transformació de flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses i 105 milions d'euros a projectes d'humanització i pacificació de trànsit en travessies.


Objectius de el pla de xoc

L'objectiu del component 1, Pla de xoc de mobilitat sostenible, segura i connectada en entorns urbans i metropolitans, és promoure la inversió en infraestructures i serveis de mobilitat verda i sostenible que també serveixin de palanca per a la digitalització de la mobilitat urbana i metropolitana, contribuint a la millora de l'accessibilitat i la qualitat del transport públic i a una major eficiència en la planificació de la mobilitat. Amb els quatre programes inclosos en aquest component, el Govern espera aportar 11.100 milions d'euros al PIB i crear 154.000 llocs de treball.

A més d'aquests grans objectius, el pla de xoc contribuirà a la cohesió social, a l'increment de la productivitat i la millora de la competitivitat.

La finalitat última és, per tant, la generació d'entorns urbans més accessibles i inclusius, respirables, sostenibles i intel·ligents a través de l'impuls a la descarbonització i la millora de la qualitat de l'aire. No en va, s'estima que el 2019 el sector del transport va ser el responsable de el 29% de les emissions nacionals de gasos d'efecte hivernacle, gairebé una tercera part generades en l'àmbit urbà.

Més informació: https://www.mitma.gob.es/


 

tornar al llistat de notícies

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top