3.000 compostadors d’Alquienvas s’han repartit a Galicia arrel d’un programa de compostatge domèstic

La Sociedade Galega do Medio Ambiente (SOGAMA), empresa pública gallega a través de la qual s’articulen les polítiques ambientals de Galicia i de la Xunta en general, està promovent un programa de compostatge domèstic  per tal que els habitatges unifamiliars que disposin d’hort o jardí, reciclin la matèria orgànica ells mateixos, evitant aquesta fracció als contenidors verds convencional.

Aquest programa ha suposat l’adquisició de 5.000 compostadors, 3000 dels quals són de l’empresa catalana Alquienvas que fabrica contenidors i recipients especialitzats per a la recollida selectiva de tot tipus de residus domèstics, urbans i industrials, entre altres.

Sogama marca el protocol d’actuació als municipis adherits per tal de garantir el correcte desenvolupament del projecte. Aquest protocol arrenca amb la difusió, continua amb la selecció d’habitatges, la formació i entrega dels materials i el seguiment porta a porta per part del personal del municipi.

Compostar té beneficis a nivell ambiental, econòmic i social, que van des de les reduccions del CO2, una reducció de costos de gestió  i tractament dels residus urbans i la disminució dels desplaçaments de la població als contenidors habilitats a la via pública. El fet de compostar permet a l’ajuntament reduir la freqüència de recollida i per tant el transport de deixalles fins la planta de tractament, la qual cosa es tradueix en menors emissions de CO2 i en un important estalvi econòmic.  A més, com que gairebé un 40% de la composició dels residus està conformada por restes orgàniques, si aquestes es gestionen en origen i no es depositen als contenidors genèrics, s’entreguen menys residus i disminueix en igual proporció l’import de les factures que ha de pagar l’ajuntament a la companyia que ho gestiona.

Compostar com fórmula d’inserció social

S’han adherit a la iniciativa 164 entitats:103 ajuntaments, 52 centres educatius i 9 col•lectius socials, entre els que es troben associacions  culturals i veïnals, de lluita contra la drogoaddicció, d’integració de persones amb discapacitat i fins i tot de centres penitenciaris. Aquest últim és el cas del centre de Monterroso (Lugo) que ha vist el compostatge com una fórmula per contribuir a la inserció social ja entenen que l’interès de les persones per protegir l’entorn  tindrà efectes sobre una major sensibilitat envers tot el que els envolta, millorant el seu comportament.

El centre penal disposa de diversos compostadors en els que es van introduint les podes i restes orgàniques dels menjadors que generen un compost. Aquest compost és un adob natural que utilitzen als seus horts ecològics on conreen fruites, verdures i llegums.

La iniciativa s’ha integrat en el programa de formació dels reclusos, i també s’han rebut xerrades a través de Sogama de la problemàtica que representen a dia d’avui els residus i la forma de fer-los més sostenibles, promovent no només la reducció sinó la reutilització i reciclat dels mateixos.

tornar al llistat de notícies