
La Junta Directiva de la Xarxa Espanyola de Ciutats Intel·ligents (RECI), reunida durant el Sabadell Smart Congress, ha aprovat la incorporació de dues noves ciutats que han sol·licitat la seva adhesió: Jaén i Santa Cruz de Tenerife. Amb elles, RECI passa a estar constituïda per 62 municipis. Així mateix, s'ha concedit la condició de "municipi amic" a Galapagar (Madrid), Port Lumbreras (Múrcia) i Huércal-Overa (Almeria), tots ells de menys de 50.000 habitants.
El secretari d'Estat de Telecomunicacions i per a la Societat de la Informació, Víctor Calvo-Sotelo, que va inaugurar el Sabadell Smart Congress, va destacar la ferma aposta del Govern per impulsar l'avanç de les ciutats intel•ligents en el nostre país, per al desenvolupament acaba de destinar recentment ajudes per valor de 13 milions d'euros, i va agraïr la tasca duta a terme per la Xarxa Espanyola de Ciutats Intel·ligents per situar Espanya al capdavant de les smart cities a nivell internacional.
Íñigo de la Serna, president de RECI i Alcalde de Santander, va afirmar que "avancem cap a un futur en què les nostres ciutats han de ser més amigables per als ciutadans, més eficaços en la seva gestió -tant pel que fa als recursos econòmics com als mediambientals - i més favorables per a la generació de noves oportunitats de negoci i de desenvolupament econòmic; i RECI es proposa fer-ho d'una manera organitzada, consensuada i col·laborativa ".
Per la seva banda, Joan Carles Sánchez, alcalde de Sabadell, va destacar que "el treball conjunt i les sinèrgies han permès a la nostra ciutat ser líder en polítiques smart i treballar, mitjançant la nostra estratègia Sabadell Ciutat intel·ligent, de manera transversal en tots els àmbits de la gestió urbana ". Alhora, va afegir que" l'objectiu és donar més serveis a un cost menor, i ho podrem fer a través del desenvolupament d'experiències de col·laboració públic-privada. Serveixi de mostra aquest Sabadell Smart Congress, que ens converteix en una ciutat orientada a la innovació i capaç d'atraure noves empreses i emprenedors ".
GRUPS DE TREBALL
La Junta Directiva va repassar i aprovar també els avenços realitzats pels cinc grups de treball de la Xarxa, anunciats a la reunió del VIII Comitè Tècnic celebrat al passat dia 6 a Segòvia.Aquests són els aspectes més rellevants:
El grup d'Innovació social continua avançant en l'elaboració d'un Model de Presència, Participació i Escolta Activa de les administracions a Internet i a les Xarxes Socials. També s'han presentat experiències relacionades amb la transparència i l'open data, així com el Codi de Bon Govern elaborat per la FEMP. En l'àmbit de les smart destinations, progressa el desenvolupament d'una guia de col•laboració públic-privada per a la promoció de la destinació turística intel·ligent, i d'una guia de nous models de negoci i serveis basats en tecnologies per l'abans, durant i després del viatge .
En el grup d'Energia s'han compartit i analitzat diversos documents i experiències d'interès, com el contracte per a la millora de l'enllumenat públic de l'Ajuntament de Vitòria, els plecs per contractar una empresa de serveis energètics d'Alcobendas, informació d'algunes sessions destacades del Congrés Mundial d'Edificació Sostenible celebrat a l'octubre a Barcelona, i s'estan buscant sinèrgies entre ciutats per presentar propostes conjuntes al nou Programa Horitzó 2020 de la UE.
En el grup de Medi Ambient, infraestructures i habitabilitat s'han compartit experiències com l'ordenança d'usos i estalvi d'aigua de Sabadell, el Projecte CAT-MED sobre models urbans sostenibles de València o el sistema d'alerta per nivell de pol·len de Pamplona. El subgrup de Zones verdes i cicle d'aigua està treballant en un model d'ordenança sobre gestió de reg i estalvi d'aigua, i recentment s'ha plantejat crear un nou subgrup per treballar en l'aplicació de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC ) al mesurament de nivells urbans de contaminació atmosfèrica, acústica i lumínica.
El grup de Mobilitat urbana ha tractat els efectes de la nova norma reguladora de les instal•lacions destinades a la infraestructura per a la recàrrega de vehicles elèctrics, que entrarà en vigor l'1 de juliol, i s'ha proposat traslladar al Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme la necessitat de modificar la figura del "gestor de càrregues del sistema", que segons la normativa vigent és l'únic subministrador d'energia autoritzat per a la recàrrega d'aquests vehicles. Es considera que aquesta figura, única a la UE, està dificultant la implantació de projectes de mobilitat elèctrica a les ciutats. D'altra banda, s'ha plantejat l'elaboració d'un document sobre bicicletes a les ciutats de RECI.
Finalment, dins del grup de Govern, economia i negocis s'ha donat a conèixer el programa 'Participa' de l' European Foundation for Information Society sobre la participació ciutadana en els processos públics. S'han presentat bones pràctiques de diverses ciutats, com l'eina d'interoperabilitat d'Àvila, la federació de dades obertes de Màlaga, la signatura electrònica biomètrica d'Alcobendas o la plataforma integral d'eAdministració de València. I s'han compartit documents relatius a la contractació pública i l'anàlisi de la normativa aplicable a la reutilització de la informació del sector públic.