Barcelona estrenarà al maig els primers autobusos híbrids biarticulats de 24 metres de llarg, els únics en tot l'Estat d'aquestes dimensions, que formaran part de la nova xarxa de bus i milloraran tant la capacitat de passatge com l'eficiència energètica. Aquest any en circularan tres per la línia H12, que recorre la Gran Via.
En un context de davallada generalitzada del passatge en el conjunt dels serveis d'autobús de la ciutat (4% de validacions menys el 2012), les noves línies, en canvi, han experimentat un bon comportament aquests primers mesos de funcionament. I és que, agafant com a referència el mes d'octubre passat, al gener del 2013 s'ha registrat un creixement mitjà del 8,4%, mentre que a la resta de la xarxa el creixement ha estat del 3,8%.
Durant els mesos de març i abril, a més, s'implementaran mesures per millorar la freqüència de pas i situar-la, la major part del dia, entre els 5 i els 8 minuts (feiners), una freqüència que actualment se situa entre els 6 i els 9 minuts les hores de màxima afluència de viatgers.
Noves línies de bus a la tardor
Aquesta tardor entraran en funcionament cinc noves línies a la nova xarxa de bus, que ja tindrà deu línies de les 28 de previstes.
Aquestes noves línies són les horitzontals H8 (Collblanc - La Maquinista), H10 (Collblanc - La Pau) i H16 (Paral•lel - Diagonal Mar), i les verticals V3 (Zona Franca - Sarrià) i V17 (Port Vell - Carmel), que substituiran les actuals línies 15, 43, 44, 72 i 28.
En fases successives continuarà la implantació dels altres eixos, fins a completar les 28 línies ortogonals, que conviuran amb la xarxa de línies convencionals (urbanes i interurbanes) i amb els busos de barri.
"L'Ajuntament està posant en marxa una xarxa més racional i eficient, pensada per a les persones i la seva comoditat", ha dit l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, que ha afegit que "aquest és un projecte de gran transcendència que vol posar el transport públic de superfície a l'altura del segle XXI i arribar a completar una xarxa de les més avançades del món".
Per la seva banda, el director general d'autobusos de TMB, Jaume Tintoré, ha explicat que l'experiència d'aquests mesos demostra que la nova xarxa "ha permès anar més ràpid i amb una bona freqüència de pas, a més d'haver-se'n millorat la regularitat".
Autobusos més eficients i sostenibles
Pel que fa als nous autobusos biarticulats de 24 metres, del model Exquicity i amb capacitat per a 164 persones, funcionen amb motorització híbrida i tracció elèctrica, mentre que el motor dièsel s'encarrega de generar electricitat durant la marxa i carregar les bateries. De fet, els nous vehicles tenen un nivell baix de consum i d'emissions.
"Barcelona té, després de Londres i Manchester, la xarxa d'híbrids més gran d'Europa", ha explicat Tintoré, que ha afegit que el cost per viatger i quilòmetre és molt més baix en aquest tipus de vehicles.
La cabina del conductor està separada físicament del passatge i té videocàmeres per facilitar les maniobres i supervisar l'espai interior. Les portes elèctriques, dues al davant d'entrada i dues al darrere de sortida, les acciona el viatger i es tanquen automàticament després de cinc segons sense trànsit.
Tots disposen de rampa d'accés, dues places per a cadires de rodes, 40 seients fixos (6 de reservats per a persones amb necessitats especials) i 6 seients plegables.
Font: Ajuntament de Barcelona