El 22 @ té carrers dotades de tecnologia intel·ligent, amb sensors en aparcaments i contenidors que faciliten aspectes de la vida quotidiana.
Les ciutats s'estan posant les piles en l'àmbit de les I + D + I i des de fa alguns anys comencen a liderar projectes al voltant del concepte de Smart City, la traducció seria una mena de ciutat intel·ligent. És el cas de Barcelona que està treballant per aconseguir una ciutat més sostenible a través d'un model energètic, que permeti una gestió més eficient dels recursos i un major estalvi. Es tracta d'aplicar sobre el terreny les TIC (Tecnologies de la Informació i les Comunicacions) amb l'objectiu de proveir la ciutat d'una infraestructura que garanteixi un desenvolupament sostenible i un major increment de la qualitat de vida dels ciutadans. De moment s'estan fent proves al 22 @ dirigides bàsicament a 5 àrees temàtiques relacionades amb les Smart City: Medi ambient, mobilitat i transport, energia sostenible, col·laboracions publico-privades i qualitat de vida, cultura i coneixement. El projecte batejat amb el nom de Smart City Campus, és un espai de prova en el mateix 22 @ de solucions innovadores per a empreses que desitgin implantar test en qualsevol d'aquests àmbits.
Tecnologia visible
Els casos més visibles en la tecnologia Smart City són els que tenen a veure amb el medi ambient, l'increment de vehicles elèctrics, la teleassistència, la Barcelona WiFi i l'energia sostenible. En alguns carrers del districte 22 @ s'han instal·lat contenidors intel·ligents que permeten gràcies a uns sensors, tenir informació geocodificada de cada punt de recollida i la quantitat de residus dipositats al dia en cada contenidor. També s'ha implantant la primera xarxa de calor i fred en l'àmbit del Fòrum, i s'està ampliant a tot el 22 @. És un sistema que proveeix edificis o centres de consum de tota l'energia tèrmica, en forma d'aigua calenta o freda necessària per a la seva climatització. Aquesta energia es genera en una instal·lació centralitzada que s'anomena central de producció. Les illes autosuficients o aparells que mesuraran el consum elèctric de les llars, són dos dels projectes que s'implantaran en un futur no gaire llunyà.
Referència de les Smart City
Per impulsar aquest projecte l'Ajuntament ha creat l'àrea de Hàbitat urbà, que integra sota un mateix paraigua el medi ambient, l'urbanisme i les pròpies TIC. L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, creu que la ciutat ha de convertir en una Smart City de referència mundial i així ho ha manifestat en l'últim congrés especialitzat, el Fòrum de Ciutats Intel·ligents, que se celebra aquests dies a Santander. Trias ha insistit que "els ajuntaments estem obligats a oferir serveis que facilitin el dia a dia de les persones. I l'urbanisme intel·ligent ens ofereix aquesta possibilitat de posar la tecnologia al servei de les persones ". L'alcalde ha posat com a exemples d'aquesta aposta les primeres illes autosuficients que es posaran en marxa, la implantació de les infraestructures necessàries per a la circulació del cotxe elèctric o la futura xarxa ortogonal d'autobusos que permetrà al sistema ser més "eficient i sostenible".
A finals d'aquest 2011 el propi Xavier Trias va anunciar en el marc del Smart City Expo & World Congress la futura creació d'un protocol internacional per definir l'estàndard de "el que ha de ser una ciutat intel·ligent al servei de les persones". Barcelona està liderant també, conjuntament amb Gènova, Londres i Bolonya, el projecte Europeu 'iCity', una plataforma que permetrà a petites i mitjanes empreses accedir a dades municipals per dissenyar aplicacions mòbils al servei dels ciutadans.
Font: La Vanguardia