El passat divendres, 5 de juliol, va tenir lloc a la seu de Circutor de Viladecavalls la “Jornada d'electromobilitat: Hubs de recàrrega per a vehicles pesants”. L'acte, organitzat pel Clúster de l'Energia Eficient de Catalunya, va reunir més de mig centenar de persones.
La jornada va començar amb la benvinguda de Joan Comellas, CEO de Circutor, agraint als presents la seva assistència. Tot seguit, Alejandro Valdovinos, director de relacions institucionals de Circutor, va posar en context la jornada i va explicar les principals característiques de la normativa AFIR.
Tomás Megía i Riánsares López, de l'Oficina ÒPTIMA de la DG Indústria-Generalitat Catalunya, van exposar l'instrument europeu de suport CEF-AFIF, un mecanisme de finançament europeu per donar suport a inversions per a la construcció de noves infraestructures de transport i modernització de les ja existents , i van explicar els que ja s'han finançat a Catalunya, “que suposen gairebé el 50% dels realitzats a Espanya”. També van destacar les oportunitats de negoci a les infraestructures de recàrrega.
Posteriorment, Francesc Ribera, gerent del Clúster de l'Energia Eficient de Catalunya, va presentar els membres de la taula rodona on es va explorar els projectes i possibilitats dels hubs de recàrrega per a vehicles pesants: Assumpta Farran, directora general d'Energia de la Generalitat de Catalunya; Javier Izquierdo, director tècnic d'AEDIVE; Alejandro Valdovinos, director de relacions institucionals de Circutor; Gil Lladó, director de Generació de l'Energètica; i Piet Holtrop, soci fundador de Holtrop i d'EquanimityEnergy.
Durant la sessió, Alejandro Valdovinos va afirmar que, quant a la implementació del vehicle elèctric i la seva infraestructura, “ara mateix podríem anar més ràpid, però els clients no poden anar més ràpid solucionant els problemes burocràtics.” Va afirmar que això era “un gran handicap” i que “si hi hagués més infraestructura de recàrrega, la gent confiaria més en el vehicle elèctric”.
Per la seva banda, Gil Lladó, va comentar que “un dels reptes a què s'enfrontava era electrificar tota la flota de la Generalitat, cal fer possible aquesta descarbonització el més ràpid i eficientment possible”.
Assumpta Ferran, directora general d'Energia de la Generalitat de Catalunya, va posar en coneixement de l'audiència que “hi ha 220 estacions de servei que han d'instal·lar una infraestructura de recàrrega segons el RDL 29/2021 de la Llei del canvi climàtic amb carregadors de 50kW i 150kW.” Ha advertit que "només un 25% d'aquestes estacions de servei han portat a terme les seves obligacions d'instal·lar carregadors elèctrics", que "la política era no donar més excepcions per no electrificar polígons o benzineres" i que "comencessin les sancions serioses per a les benzineres" que no tinguin una infraestructura preparada”. Va afirmar que, si es complien aquests objectius, "una part important dels objectius AFIR per a Hubs de Recàrrega de turismes estaria cobert" i, si aquest procediment s'apliqués a la resta de comunitats autònomes estaríem molt més a prop de complir amb l'objectiu AFIR. També va preveure que "la realitat i l'evolució del vehicle elèctric canviarà de forma ràpida" i que "totes aquestes estacions de servei que no estiguin preparades, ho notessin".
També Javier Izquierdo, durant el debat, va comentar que “estem en un moment de canvi, un moment històric. Era impensable que la generació lliure de CO2 fos tan gran avui dia, però és així”. Gil Lladó va reafirmar aquesta idea: “la mobilitat serà 100% elèctrica, i elèctrica de debò, sense híbrids.”
Per acabar la Jornada d'Electromobilitat, es va organitzar una visita al projecte ECOASIS de Circutor, un concepte nou i disruptiu de Circutor que permet, a qualsevol lloc de la geografia, construir una estació de servei amb recàrrega per a vehicle elèctric o d'hidrogen, sense necessitat de connexió a la xarxa elèctrica.