Aquesta setmana comencen les obres de construcció del nou edifici de l’Escola Paco Candel. Els treballs tenen un termini d’execució previst de 28 mesos, durant els quals es mantindrà l’activitat escolar, i s’inicien amb l’habilitació com a pati provisional de l'espai de 2.000 m2 ubicat davant del centre educatiu a l’altra banda del carrer de l’Aprestadora.
El projecte, basat en criteris educatius, ambientals i d’eficiència energètica, serà un referent en sostenibilitat amb materials sostenibles com la fusta o la ceràmica. L’equipament s’aixecarà als terrenys que ocupen des del 2011 els mòduls provisionals de les dues línies d’educació infantil i primària del centre, al carrer de l’Aprestadora, 121-125, del barri de Santa Eulàlia.
Les fases d’execució del projecte comporten afectacions en la mobilitat: el tancament a la circulació del carrer de l’Aprestadora entre l’avinguda d’Amadeu Torner i el carrer de la Fortuna per habilitar-hi el pati provisional de l’escola
—amb accés només per als aparcaments privats—, l’habilitació d’un camí per a vianants entre la tanca del pati provisional i la tanca del Camp Municipal de Futbol Santa Eulàlia, i l’eliminació del carril sentit muntanya del carrer d’Herrero entre el carrer de l’Aprestadora i el carrer de Joan de Joanes.
Una escola sostenible i eficient
El projecte preveu la possibilitat d’ampliació a secundària del centre educatiu i abasta tant l’edificació com l’espai lliure del solar. El nou edifici, de dues plantes —amb dos volums de diferents alçades connectats per una plaça-pont— tindrà una superfície construïda total de 4.028 m2.
El projecte de construcció fa incidència en l’optimització dels espais respecte a la seva orientació climàtica —amb aprofitament de la llum i la ventilació naturals— i l’aparició de zones susceptibles de ser utilitzades d’una manera flexible i integradora.
S’hi crearan tres patis, amb un espai central, i s’hi plantaran arbres a tota la parcel·la, com un jardí, per tal que l’edifici se situï entre l’arbrat i l’espai verd exterior. A més, les aules disposaran d’unes ampliacions en forma de terrasses que funcionaran com a aules exteriors.
El nou equipament tindrà espais diferenciats per a l’alumnat de les etapes educatives d’infantil i de primària, amb punts comunitaris de trobada; un volum amb gimnàs i vestidors, que permetrà l’accés independent a la pista poliesportiva fora de l’horari escolar; i, entre d’altres, serveis de biblioteca, aula d’informàtica, menjador i cuina.
Es tracta d’una obra que lidera l’Ajuntament i que finança majoritàriament la Generalitat, amb 8,1 milions d’euros, i una aportació municipal de 535.583 euros, segons el conveni de col·laboració signat per les dues administracions. Les obres s’han adjudicat a l’empresa Serveis Integrals 360 Plus.
Projecte participatiu amb la comunitat educativa
El disseny de l’escola, elaborat per l’estudi Comas-Pont Arquitectes, va ser elegit en un procés de selecció que va comptar amb la participació d’un jurat format per arquitectes designats per l’Associació de Famílies d’Alumnes del centre, el Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya i l’Ajuntament de L’Hospitalet.
L’Ajuntament va impulsar el procés perquè hi participessin famílies i professorat i lidera el projecte de construcció de la nova escola, tot i que es tracta d’una competència de la Generalitat, pel compromís adquirit amb la comunitat educativa.
És la primera vegada que l’Ajuntament de L’Hospitalet ha utilitzat el sistema de jurat format per experts per a una adjudicació, en aquest cas la redacció del projecte bàsic i executiu del centre d’educació infantil i primària Paco Candel, seguint la nova llei estatal de contractes del sector públic i la nova llei de l’arquitectura de Catalunya.
Al concurs de projectes s’hi van presentar 31 propostes, de les quals van quedar finalistes i van passar a la segona fase de selecció les cinc millor puntuades. El jurat va examinar aquestes propostes tècniques i va atorgar les puntuacions d’acord amb barems relacionats, entre d’altres, amb la qualitat funcional i arquitectònica, l’adaptació al programa educatiu de l’escola, els espais exteriors i els criteris saludables i de sostenibilitat, aspectes que representaven el 95% de la valoració.
Posteriorment, el procediment va continuar amb la valoració de la proposta econòmica per part de l’òrgan de contractació municipal, que suposava el 5% restant en el procés d’avaluació dels projectes. Del resultat total de les dues valoracions, la tècnica i l’econòmica, en va sortir la proposta guanyadora a la qual l’Ajuntament va adjudicar la redacció del projecte, cridat a ser model en el sistema de construcció de les futures escoles de Catalunya pels seus criteris pedagògics i sostenibles.