Félix Navarro és un emprenedor en sèrie que ha sabut reinventar-se amb una empresa que 'pavimenta' d'internet i serveis digitals les places i vies públiques.
A primera hora d'un fred matí d'hivern, el propi carrer avisa als serveis de medi ambient: hi ha gelada, va a nevar, i caldrà tirar sal a les voreres. És el que té un carrer intel·ligent: els comerciants de la zona reben les estadístiques de pas per la vorera dels seus establiments, els ciutadans accedeixen a promocions locals o informacions sobre esdeveniments ...
Una simple sanefa de 40 centímetres d'ample a la via pública, pavimentada amb uns blocs de carbonat càlcic (una mena de marbre) que permeten la propagació de radiofreqüències i que es coneix amb el nom de iPavement, permet a un carrer de vianants, una plaça o una via qualsevol convertir-se en un nou món d'oferta telemàtica. Al costat de la connexió a internet via WiFi, els vianants poden gaudir de més d'un centenar de serveis.
Félix Navarro és el director general de Via Intel·ligent, la companyia que s'ha posat al capdavant d'un consorci que desenvolupa aquest projecte, en què participen cinc universitats, sis centres d'R + D i altres 15 empreses. "Seguim el model de col·laboració amb altres companyies i institucions, perquè els líders en paviment, en bluetooth o en desenvolupament de programari poden ajuntar-se i ser els primers. Resulta determinant aprofitar economies d'escala i girar cap a un entorn que sigui valorat pel client ", assegura Navarro, que és un emprenedor en sèrie adobat en més d'una batalla relacionada amb el programari per al sector de la construcció.
Canviar a temps
El fundador de Via Intel·ligent ha sabut reinventar utilitzant la innovació per sortir de la crisi, i ha pres el camí més ràpid: el que li marca el iPavement, amb el qual pretén construir carrers intel·ligents a Amèrica, Orient Mitjà i Europa.
'IPavement' permet oferir més d'un centenar de serveis digitals en carrers i places.
A més de les zones comunes, Via intel·ligent treballa també en escoles, xarxes de transport, aeroports, passeigs marítims, parcs temàtics i tots aquells llocs en què sigui possible ajudar al vianant a informar-se, relacionar-se, realitzar activitats, rebre assistència o sentir-se més segur.
La primera instal·lació de iPavement es va provar fa un any a Càceres, però va ser el passat 31 de desembre quan els 150 metres lineals de paviment acanalat instal·lat en plena Puerta del Sol van provar la capacitat real d'aquesta infraestructura. Navarro explica que "volíem mesurar la capacitat de càrrega en un entorn de milers d'usuaris per metre quadrat". Res millor que el moment de les campanades de cap d'any.
El sistema combina mitjans analògics-les rajoles fabricades en carbonat càlcic-i els digitals per esdevenir una xarxa WiFi sense fils amb connexió bluetooth que, a més de connectar els dispositius mòbils a la xarxa, permet accedir a multitud de serveis.
Calor humà, frenades i balls
Els carrers poden ser intel·ligents, o convertir-se en generadores d'energia. Alguns emprenedors treuen del no res i ideen nous negocis que creen, aprofiten i rendibilitzen els recursos energètics al mig del carrer.
• Aquest és el cas del projecte Solaroad, desenvolupat als Països Baixos. Bàsicament es tracta d'instal·lar panells solars (és un paviment format per blocs d'un centímetre de gruix protegits per vidre) en una pista per a bicicletes d'una ciutat propera a Amsterdam anomenada Krommenie. Solaroad pot generar al pas dels ciclistes 50 quilowatts per metre quadrat i any. És una electricitat que la ciutat utilitza en l'enllumenat públic, els sistemes de gestió del trànsit i fins i tot en habitatges.
• D'una forma similar, alguns emprenedors han decidit aprofitar fins i tot l'energia que produeixen les persones que ballen en discoteques. Es tracta d'un negoci i d'una mesura d'estalvi contra l'escalfament global. Club4Climate, un grup d'empreses conscienciades sobre la sostenibilitat, dirigides pel magnat Andrew Charalambous, utilitza un sòl especial que genera energia suficient per satisfer el 60% de les necessitats dels seus establiments, que empren il·luminació de baix voltatge i materials reciclables. Això és una cosa semblant al que fa el Califòrnia Fitness Gym de Hong Kong, o el Green Microgym a Oregon, Estats Units. Es tracta d'aprofitar l'energia creada pels seus socis, utilitzant una combinació de panells solars i dinamos.
• New Energy Technologies s'ha adonat que si és possible aprofitar l'energia produïda per ciclistes i vianants, amb més raó es pot pensar que els cotxes poden ser igual de productius. La seva tecnologia Motion és capaç de generar electricitat a partir dels vehicles en desacceleració. El sistema ajuda als cotxes a frenar i al temps captura l'energia cinètica, que es converteix en electricitat.
• Més de 200.000 persones es mouen cada dia per l'estació central d'Estocolm. A la companyia Jernhusen se li ha acudit una cosa que pot sonar absurd: aprofitar el 'calor humana' per escalfar alguns edificis adjacents al centre neuràlgic. Els sistemes de ventilació de l'estació central incorporen una mena de 'intercanviadors d'energia "que converteixen el' excés 'de calor en aigua calenta, que es bombeja als edificis. Els costos d'energia es poden reduir així fins a un 25%.
Font: Expansión