El Centre d’Estudis Monlau de Barcelona ha guanyat la tercera edició del campionat ElectroCat després de participar amb un vehicle elèctric ràpid i precís, després de superar proves de velocitat, autonomia, eslàlom i pujada de rampa, amb un bòlid elèctric construït per equip d’alumnes i professors de cicle formatiu de Grau Superior d’Automoció durant el curs 2015-16. Els guanyadors han competit contra sis equips més: l’Institut Palau Ausit de Ripollet –que va guanyar al 2014 i ha quedat segon en el pòdium d’aquesta edició-, el Centre Tècnic del Vallès de Les Franqueses –que ha quedat tercer-, el Centre d’Estudis Roca (Barcelona), l’Institut Pere Martell de Tarragona, el Centre de Recursos del Vehicle Elèctric (CREVE) de Santa Perpètua de Mogoda i, finalment, ha tancat la classificació l’Escola Tècnica Girona (Girona) que va guanyar a l’edició de 2015.
L’alcaldessa de Santa Perpètua de Mogoda, Isabel Garcia, ha felicitat als guanyadors i a tots els participants i s’ha reafirmat en l’aposta de l’Ajuntament en la promoció del vehicle elèctric, “una aposta del present”, segons apunta. L’ElectroCat és una competició escolar organitzada pels ajuntaments de la Riera de Caldes, que compta amb el recolzament del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, les empreses Montesa-Honda, Mavilor Motors, Tempel Group, Bdtrans i Luchana Transports, a més de la Fundació RACC i que el dissabte 4 s’ha celebrat a les instal·lacions del Circuit de Seguretat d’Honda, a Santa Perpètua de Mogoda. Des de que es va engegar al 2014, s’ha plantejat també com un concurs d’innovació perquè els alumnes han de construir un prototip de vehicle elèctric durant el curs, sobre una base motriu comuna (motor, variador i bateries), que proporciona l’organització. De fet, l’ElectroCat està subvencionat pel Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) en el marc del Programa de projectes innovadors i experimentals.
Des de l’octubre passat, cada equip ha dissenyat i fabricat el xassís d’un quadricicle, un vehicle elèctric de quatre rodes. Tots els vehicles poden encabir un pilot d’ almenys 1,70 metres d’alçada i 65 kg de pes. La tecnologia ha anat a favor dels participants, ja que la bateria que portaven permetia monitoritzar el seu funcionament per tal de donar la informació del seu estat, així com del seu procés de càrrega.
Pau Garcia-Milà, passió
Mentre el jurat deliberava, el jovent empresari i comunicador televisiu Pau Gràcia-Milà (Barcelona, 1987) va oferir una conferència titulada "Innovar és el camí, De la idea a l'acció", en què va deixar clar que "la passió i uns objectius clars són fonamentals per a emprendre, així com el no Tenir por al fracàs ". Garcia-Milà va entrar en contacte amb el món dels vehicles elèctrics el 2014. L'empresa Renault li va proposar que fes un recorregut de 1.200 quilòmetres entre Barcelona i Finistrerre (Galícia) amb un Renaultl Zoe, a un vehicle 100% elèctric amb més de 200 quilòmetres d'autonomia.
El CREVE
En els darrers anys, l’Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda, amb la col·laboració del Gremi de Tallers de Sabadell i Província, el Gremi d’Instal·ladors de Sabadell i Comarca, empreses i d’altres administracions com la Diputació de Barcelona, el Servei d’Ocupació de Catalunya i el Departament d’Ensenyament estan desenvolupant un projecte comú amb l’objectiu de cobrir les necessitats sorgides d’un nou model de mobilitat, basat en els vehicles de tracció elèctrica. En aquest context, l’octubre de 2013 va néixer el CREVE a la ciutat, un espai pioner a Catalunya, amb un equipament dissenyat per a la formació en les tecnologies relacionades amb els vehicles elèctrics lleugers - bicicletes i motocicletes- i en l’impuls d’un ofici amb molta demanda; mecànic de vehicle elèctric.