El Pla de Mobilitat Urbana 2024 de Barcelona incorpora total o parcialment el 84% de les al·legacions presentades

El Govern municipal ha presentat a la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat el document final amb les al·legacions incorporades al Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024. En compliment de la Llei 6/2009, de 28 d’abril, d’avaluació ambiental de plans i programes, el PMU 2024 es va sotmetre a informació pública l’any 2021 i durant aquest període 24 entitats van presentar un total de 444 al·legacions.

Després del procés de revisió, el PMU ha introduït canvis, millores o precisions al document aprovat inicialment atenent total o parcialment la demanda de 374 sol·licituds de les al·legacions rebudes (84%). Per altra banda, s’han desestimat 70 propostes (16%) per no ser compatibles amb els objectius estratègics del Pla o bé per ser propostes que superaven l’abast i/o l’àmbit de les competències del Pla.
 
 
 
 
 
El document final arriba també després de rebre els preceptius informes favorables per part de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i de la Generalitat de Catalunya. Les principals modificacions que s’han introduït fan referència als temes següents:
 
Mobilitat a peu:


L’enfortiment dels objectius de reducció de sinistralitat; un major èmfasi en la mobilitat quotidiana en clau de gènere; mesures per vincular la mobilitat amb la millora de l’espai públic; millora de la semaforització específica per a vianants, especialment a les vies on el seu ús és prioritari.
 
Mobilitat en transport públic:

Reforç de la col·laboració amb altres administracions per impulsar infraestructures de connexió per millorar el transport públic supramunicipal; millores a serveis de transport públic complementaris (serveis discrecionals privats per escoles o empreses; o serveis discrecionals públics d’ús turístic); millores als traçats de la Xarxa Bus Urbà; definició de nous objectius d’accessibilitat de les parades de transport públic.
 
Mobilitat en bicicleta i vehicles de mobilitat personal:


Millora de la semaforització específica per a ciclistes, especialment a les vies on el seu ús és prioritari; impuls de la mobilitat compartida amb visió metropolitana; major articulació de la xarxa ciclable de Barcelona amb la xarxa d’itineraris supramunicipals; millora de la gestió de l’oferta d’aparcaments segurs.
 
Distribució Urbana de Mercaderies (DUM):


Alineació del PMU amb l’EDUM (Estratègia per a la DUM);  impuls de mesures de minimització de sinistralitat en l’àmbit DUM; millores en la gestió de l’e-commerce.
 
Mobilitat en Vehicle Privat:

Finalització de la implementació de la ZBE i de la Ciutat 30; millores en les mesures relacionades amb l’aparcament  per propiciar el canvi modal cap al transport públic.
 
Smart Mobility:

Potenciació dels mecanismes de promoció dels vehicles compartits; mesures per millorar la connexió amb els polígons industrials; impuls a la redacció de Plans de Desplaçament d’Empresa (PDE); millores relatives a la gestió de dades.

 
El full de ruta pels propers anys

En un horitzó 2024, el PMU aposta per garantir el dret universal a la mobilitat, orientant el repartiment modal cap a les formes sostenibles i saludables de moure’s – a peu, en transport públic, en bicicleta/VMP i vehicles nets –  i actuant sobre les condicions de l’ús dels vehicles motoritzats, definint els  grans objectius i les actuacions de mobilitat que se’n deriven.

El PMU 2024 actua en cinc grans àmbits: mobilitat segura, mobilitat sostenible, mobilitat saludable, mobilitat equitativa i mobilitat intel·ligent i proposa arribar al següent repartiment modal al 2024 (en relació a les xifres del 2018):

•    Desplaçaments a peu: passar del 34,35% al 35,27% de quota modal.

•    Desplaçaments en transport públic: passar del 37,33% al 41,25% de quota modal.

•    Desplaçaments en bicicleta i VMP: passar del 2,28% al 5% de quota modal.

•    Desplaçaments en vehicle privat: passar del 26,04% al 18,48% de quota modal.
 
El PMU aposta per incrementar la quota dels desplaçaments en modes sostenibles: a peu (+7,5%), en transport públic (+15,7%) i en bicicleta (+129,4%), i reduir els que es fan en vehicle privat (-25,6%), en relació al 2018. Amb aquest repartiment modal, un 81,52% dels desplaçaments es farien a peu, en transport públic o en bicicleta,  assolint la xifra més alta d’etapes realitzades amb mitjans sostenibles. Per aconseguir-ho es concreten un total de 62 línies d’actuació, amb més de 300 mesures específiques per dur a terme en els propers anys, que bàsicament se centren en:

•    Afavorir els desplaçaments amb modes sostenibles.

•    Reduir els desplaçaments ineficients o contaminants.

•    Regular i millorar l’eficiència de la mobilitat essencial.
 
El PMU posa com a base de la mobilitat al vianant i fa èmfasi en mesures de transport públic, distribució urbana de mercaderies i en la regulació de l’aparcament en superfície. Entre les accions destaquen:

•    En l’àmbit dels vianants: eliminar progressivament aparcaments de motos i carrils bici en voreres; augmentar amb 32 km els carrers per a vianants; millorar la vigilància i control de la disciplina a les voreres; instal·lar ascensors i escales mecàniques accessibles a l’espai públic; eliminar tots els obstacles en els espais destinats a vianants (pals, armaris, etc.); restringir i reduir la mobilitat rodada als entorns dels centres escolars, almenys en els horaris d’entrada i sortida.

•    En l’àmbit del transport públic: millorar l’eficiència de la xarxa de bus, racionalitzant els recursos en base a la demanda de cada línia i revisant trajectes; analitzar la xarxa de cap de setmana per donar un millor servei al client en base als seus moviments; incrementar 67 nous km de carril bus; elaborar una proposta d’ordenació d’autobusos supramunicipals i de creació d’estacions d’autobusos; impulsar Park&Ride amb connexió al transport públic en origen; analitzar la transformació de les línies de bus de barri a bus a demanda; completar línies senceres amb busos zero-emissions; implantar el pla de millora de l’oferta de metro millorant la freqüència de pas;  prioritzar i impulsar actuacions crítiques del pla de rodalies; desenvolupar una app pública del taxi; estudiar el sistema de microparades de forma generalitzada.

•    En l’àmbit de la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal: incrementar la xarxa actual de carrils bici en un 40%; incloure un carril <30 km/h als carrers de tres o més carrils de circulació, per fomentar la compatibilitat amb la bici; estudiar l’ampliació del nombre de bicicletes elèctriques del Bicing en funció de la demanda; desenvolupar el pla estratègic d’aparcament segur de bicicleta a la ciutat.

•    En l’àmbit de la distribució urbana de mercaderies (DUM): estudiar la modulació del temps d’estacionament a l’ÀreaDum en funció del tipus d’activitat de distribució que es realitzi; impulsar la implantació de microplataformes logístiques de distribució d’última milla com a mínim una a cada districte de la ciutat;  promoure la càrrega i descàrrega nocturna amb vehicles silenciosos; potenciar el sistema de consignes o Click&Collect (alternatives per reduir els lliuraments a domicili); estudiar i promoure mesures tarifàries i/o fiscals per reduir l’impacte ambiental de la DUM (“taxa d’última milla”, “taxa e-commerce”); analitzar la sinistralitat en l’àmbit DUM i promoure mesures per minimitzar-la.

•    En l’àmbit del vehicle privat:  intensificar les actuacions sobre les zones de concentració i punts de risc de sinistres; implantar la velocitat de 30 km/h a tota la ciutat, excepte a les vies de connectivitat; fomentar i prioritzar l’ús de vehicles més sostenibles i menys sorollosos, preferentment elèctrics i alternativament GLP o GNC; assolir un 80% de la flota municipal elèctrica el 2024;  incrementar els punts de recàrrega per vehicles elèctrics (60 punts de recàrrega ràpida);  desenvolupar i implementar l’Estratègia d’Aparcament de la ciutat; estendre la regulació de l’AREA a tota la ciutat fins assolir el 90% de les places regulades en calçada; potenciar una xarxa d’aparcaments amb serveis a la mobilitat més diversificats (bicicletes, motos, DUM, vehicle elèctric i vehicle compartit).

•    En l’àmbit de les noves tecnologies: estendre els serveis de vehicles compartits a l’àmbit metropolità (turismes, motos i bicicletes), amb la respectiva ampliació de llicències; implementar la incorporació de sistemes automàtics de control de la indisciplina viària (Ex: radar, radar pedagògic, radars de tram, foto-vermell, càmeres, etc.); introduir la vídeo-denúncia als busos per tal d’identificar i multar als vehicles que facin infraccions a les parades i als carrils bus.
 

tornar al llistat de notícies

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top