La segona jornada del Congrés # CNIS2018 va comptar amb la ponència internacional de Fidel Santiago, representant de la Comissió Europea, que va presentar als assistents a l'auditori el programa ISA2 que facilita "el desenvolupament de solucions digitals per a administracions públiques, empreses i ciutadans es beneficiïn de serveis públics digitals i interoperables". Entre d'altres, el ponent va destacar la promoció de l'enfocament holístic de la interoperabilitat i les administracions electròniques transfrontereres, intersectorials i orientades cap a l'usuari com a objectius de ISA2.
Per la seva banda, Miguel Ángel Amutio, representant del MINHAFP, va comentar les claus de la Declaració ministerial d'administració electrònica de Tallin a més del Portal Digital únic de la Unió Europea, on la transparència és protagonista, i CEF Telecom, que facilita la interoperabilitat en la Unió Europea. Com a conclusions, Amutio va ressaltar el marc legal creixent i específic, l'evolució cap a escenaris d'aplicació concreta i un monitoratge creixent i focalitzada.
Per Borja Adsuara, representant d'Estratègia Digital, va moderar la taula sobre "Ciberseguretat, seguretat i certificació". Per Adsuara, "seguretat és tot el contrari del que volem ja que significa poder anar sense cura". En aquest sentit, el ponent va trencar una llança a favor d'Internet ja que els ciberdelictes constitueixen tan sols el 3% de tots els delictes a Espanya de manera que "de moment, guanya la realitat física a l'entorn virtual". No obstant això, "no hem de confiar perquè estan creixent molt".
Javier Candau, representant del CNN, va continuar amb la mateixa línia que el moderador. Candau es va endinsar en els mecanismes de control pel que a seguretat es refereix. Precisament un d'ells, va explicar, consisteix en una auditoria que els organismes públics han de passar cada dos anys. Després de l’auditoria, les dades es veuen reflectides en l'expedició d'un informe dut a terme per un organisme d'acreditació. D'aquesta manera, "el nivell de seguretat ho estableix una empresa externa (o dependent) de l'organisme", va assegurar.
Per la seva banda, Rosalina Torres, representant d'ENAC, va explicar als assistents el funcionament d'un organisme d'acreditació "que treballa d'acord a la reglamentació europea" i que "a nivell internacional genera una confiança addicional en els organismes".
José Luis Colom, representant d’Audertis, va centrar la seva ponència en les entitats de certificació acreditada per ENAC. En el cas d’Audertis, "l'àmbit d'actuació se centra exclusivament en l'ENS". Entre els avantatges d'una entitat de certificació acreditada, Colom va destacar tant la raó jurídica com la qualitat en la gestió de la certificació.
En aquest sentit, Rosalina Torres va afegir la disponibilitat del personal tècnicament competent, l'adequat nivell d'independència i imparcialitat, la norma internacional per la qual es regeixen, la supervisió contínua d'una tercera part independent i els mecanismes per tractar reclamacions com avantatges d'aquestes entitats acreditades.
Les smart island o illes intel•ligents van arribar de la mà de Víctor Almonacid, representant del Consell Insular d'Eivissa. "Una de les coses que t'adones és que hi ha ciutats amb etiquetes de ciutats intel•ligents que no ho són. És només una cosa de façana ", ha assegurat. "Altres ciutats són intel•ligents per a unes coses i una mica ximples per a altres. I algunes d'aquestes ciutats, premiades fins i tot, no té implantades l'administració electrònica", va continuar.
Segons Almonacid hi ha molts casos en què un ajuntament "en no ser city" no pot ser intel·ligent ... però, perquè no pot ser intel·ligent independentment de la seva mida?
Manuel Mendieta, representant de GTT, va centrar la seva ponència en les claus necessàries per a abordar un projecte d'èxit: aposta política professional, lideratge i governabilitat, objectius ambiciosos, abast realista, contrast del projecte amb tercers, gestió del canvi, autoconfiança i confiança mútua, perseverança i resiliència, interoperabilitat i integracions.
Óscar Cortés, representant del Ministeri de Justícia, va canviar de terç parlant de la transformació digital en aquest sector. Un sector molt complet en el qual el Ministeri és qui ha d'impulsar una política que generarà canvis en agents aliens a ell (lletrats, funcionaris, secretaris judicials, etc.). Per a Cortés "el sector està conscienciat." És molt difícil que algú no tingui incorporada la transformació digital en el discurs". No passa el mateix amb els ritmes de canvi. "El ritme ha de ser ràpid perquè la transformació és ràpida". Aquesta diferència de ritme és el que ocasiona conflictes i una presa de decisions difícil.
Xavier Sancliment, representant de Peakway i S2V Digital Sports, va moderar la taula sobre la sostenibilitat energètica. Un tema que porta de la mà el model d'eficiència d'una ciutat. És aquest punt on apareixen nous perfils professionals i models de contractació que responen a la recent Llei de Contractes del Sector Públic. És necessària una actualització dels mecanismes d’accés que, a dia d'avui, són els mateixos que fa 30 anys.
Mario Alguacil, representant de l'Ajuntament de Sant Feliu, va exposar l'estratègia de transformació digital duta a terme en la seva entitat així com els projectes relacionats amb smart cities i eficiència energètica.
Per la seva banda, José Antonio Rodríguez, representant de l'Ajuntament de Gijón, va abordar el projecte de smart city en aquesta ciutat. Un projecte basat en el IOT amb dues plataformes que ha permès els primers estalvis energètics i la primera aparició de dades. Es tracta d'operar amb la plataforma al núvol. "Es tracta d'un model obert i reutilitzable" que ha fet partícip al ciutadà a través d'un Sreetshow i ofereix un entorn de treball i col·laboració a les empreses a través d'un CityLab.
Rafael Gil, representant de Soningeo Serveis Energètics, va centrar la seva intervenció en la financiabilidad de l'eficiència energètica basada, entre altres coses, en una auditoria que influeix de forma directa en el grau d'inversió. D'aquesta manera permet una precisió en l'anàlisi econòmica, el càlcul d'estalvi i el protocol de mesures i verificació d'estalvis. "En definitiva, informar del risc d'estalvi permet seguretat i viabilitat financera, viabilitat".
Fernando Álvarez, representant de l'Ajuntament de Gijón, i José Manuel Rodríguez, representant de l'INAP, van ser els artífexs del diàleg CNIS moderat per Miguél Àngel Lubián, representant de l'Institut CIES. En aquesta taula es van abordar diverses qüestions entre les quals destaquen el concepte de transformació digital, la necessitat d'un full de ruta, l'abast de la mateixa i la creació de nous perfils professionals necessaris a dia d'avui.
Per la seva banda, Pilar Zurita, representant del Consell de Lanzarote, va abordar el pla de millora per a la gestió integral territorials dels tributs locals en aquesta illa.
En aquesta segona jornada, l'equip Àgora de l'Ajuntament de Mollet del Vallès va projectar un altre curt "Innovació al punt", que es va fer ressò de la necessitat d'un esperit de millora contínua. Membres de l'equip Àgora es van disfressar de cuineres i van sorprendre els assistents amb uns obsequis molt originals.
Alberto Ortíz de Zárate, alorza.net, va centrar la seva intervenció en la rendició de comptes en la qual va destacar tres tipus de legitimitat: democràtica, del resultat i procedimental. El ponent va abordar també els diferents nivells de rendició: agenda, polítiques i serveis públics i va explicar als assistents el projecte dut a terme a Vitòria-Gazteiz.
L'última taula de la tarda sobre la intel•ligència artificial i la robòtica va estar moderada per Félix Serrano, IMSERSO. Gerardo Bustos, representant del MINHAFP, Carlos Maza, representant del MINETAD, Juan Carlos Ramiro, representant del CENTAC i Jesús Moreno, representant del Intef van donar la seva versió sobre això.
Concepció Camps Acuña, representant de l'Ajuntament de Vigo, va exposar la seva versió sobre l'e-administració amb una la ponència "Amenaça tempesta ... Una predicció sobre el futur de l'administració pública".
De nou l'actuació estel·lar del grup de teatre "CNIS" no va deixar indiferent a un públic que no va voler perdre la representació "Els emoticones de les Administracions Públiques". Dirigits per Víctor Almonacid i Roberto Magro, Virginia Moreno, Borja Colom, Sara Hernández, Àngels Navarro, Sergio Jiménez, Manuel Mendieta i Vanesa Vilaseca van posar el punt i final a un congrés que cada any se supera pel que fa a programa i continguts.
Les conclusions de la segona jornada del Congrés # CNIS2018 van arribar de la mà de la innovadora #CIP: Sara Hernández Ibabe, directora de l'Oficina de Gestió del Canvi de la Diputació de Huelva.
El lliurament de Premis CNIS i la cloenda a càrrec de Cristina Garmendia, representant de la Fundació COTEC, i Judith Flórez, representant de la FEMP, van tancar les portes d'aquesta VIII edició del congrés.
Paral•lelament, a la Sala de Comunicacions es van dur a terme les ponències del: MINHAFP, Govern de la Rioja, Ajuntaments de Mollet del Vallès, Rivas Vaciamadrid i Calvià, Autoritat Portuària de Cartagena, Generalitat de Catalunya, Comunitat de Madrid, Uanataca, Pixelware, CESCE, Ingenia, Claritic, Grupo Castilla, Berger-Levrault, Altran i ITCIP.
Per la seva banda, a la Sala de Consells es va dur a terme el II Fòrum d'Instituts d'Administració Pública presentat per José Antonio Latorre, representant de la Diputació d'Alacant, a més de les ponències i comunicacions de: MINHAFP, Govern' do Estat de Mato Grosso (Brasil), Ajuntaments de Leganés, Pinto, Alcobendas, Gijón i Granollers, CCN, Institut CIES, Diputacions d'Ourense i Castelló, Consell Insular d'Eivissa, Principat d'Astúries, Universitat de Saragossa, FEMP, Xarxa Innpulso, Alicita Soft, Peakway i S2V Digital Sports.
Un premi CNIS per l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Un any més s'ha dut a terme el lliurament dels guardons CNIS, aquest any han estat 17. Gairebé un centenar de candidatures s'han presentant a les 14 categories. Un alt nivell de competència i qualitat que ha reflectit el compromís dels responsables públics per avançar en la transformació de les seves institucions, innovant i adaptant les tecnologies a les noves necessitats de l'administració. A nivell d'administracions locals catalanes, l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat ha aconseguit el Premi al millor Pla d'Adequació Normativa: Lleis 39 I 40 / Llei de Contractes / RGPD, Canvi de Rumb a la Gestió de la protecció de dades personals.