ENTREVISTA A AGUSTÍ FILOMENO

ENTREVISTA A AGUSTÍ FILOMENO

DIRECTOR GENERAL DE VNTG

"Cal actuar abans, durant i després de la visita del turista al poble. Abans, mitjançant publicitat i promoció, i en aquest punt l’entorn digital és una gran oportunitat".

Sobre Vantage Group: Agència i consultoria de màrqueting que ajuda als Ajuntaments a definir els seus punts forts i a establir un plantejament estratègic de promoció econòmica per al Municipi.

 

1- Des de la seva experiència com veuen que treballen els ajuntaments el tema de promoció econòmica actualment?

Malgrat les restriccions economiques, molts ajuntaments segueixen fent un esforç important per ajudar al desenvolupament economic del municipi. En concret, ajudar el comerç del municipi sol ser una de les seves prioritats.

No obstant, les eines de dinamització habituals pateixen de dos fets que en redueixen l'efectivitat. Per una banda, la menor disponibilitat de pressupostos ha implicat el reduir el nombre d'activitats organitzades o patrocinades pels ajuntaments i que tradicionalment atrauen gent al municipi (festivals, activitats infantils, esdeveniments temàtics, etc.). Alhora moltes d'aquestes activitats tenen un cicle de vida propi i en cal una renovació que en molts casos implica invertir en noves activitats i això es fa complicat en el moment actual.

Per altra banda, alguns municipis estan començant a entrar en la utilització d'eines de dinamització econòmica virtual que, complementàries a les anteriors, permeten un ús força eficient dels recursos de promoció.
 

2- Quins serveis ofereix una agència i consultoria de màrqueting en aquest àmbit?

Nosaltres ajudem als ajuntaments a planificar adequadament les activitats i recursos per a la promoció econòmica. Així mateix, executen part d'aquestes accions, tant des de la perspectiva tradicional com des de l’entorn digital.

En la situació actual d’ajustos pressupostaris, una bona planificació és cabdal per assegurar l’ús eficient dels recursos disponibles i de maximitzar-ne l’eficiència. En aquest context, el reequilibri dels recursos cap al món online és una tendència que es dóna molt a l’empresa privada i que s’està estenent poc a poc també a l’administració.

En aquest sentit, el desconeixement per una banda i la prudència envers un mitjà de difusió molt ràpida n’està retardant l’adopció per part dels ajuntaments.
 

3- En una era de sobre informació com l’actual, què pot fer un consistori per promocionar el seu municipi?

És cert que hi ha una gran sobre informació, no obstant les eines de promoció digital estan infrautilitzades per part dels ajuntaments, tant des de la vessant turística com de promoció econòmica.

Hi ha una oportunitat real molt gran que, malauradament, s’està desaprofitant. El principal problema és que la seva competència ja no són els municipis del voltant sinó qualsevol municipi espanyol o europeu.

Cal actuar abans, durant i després de la visita del turista al poble. Abans, mitjançant publicitat i promoció, i en aquest punt l’entorn digital és una gran oportunitat.

Per exemple, si una família amb dos nens està buscant un destí per anar a passar un parell de setmanes a l’estiu, en un altíssim percentatge dels casos, començarà la seva cerca a Google. Actualment, cap ajuntament està fent promoció usant aquesta eina quan és ara quan s’estan planificant les vacances d’estiu. Només cal que un ho faci per passar per davant de qualsevol destí europeu.

Com deia, es desaprofita una oportunitat extremadament econòmica i eficient, molt més rendible que les accions tradicionals de promoció.

Evidentment, el pas complementari és l’actuar sobre les xarxes socials, i això no vol dir només muntar un perfil a Facebook sinó actuar allà on els potencials visitants i turistes objectiu estan.

Durant l’estada dels visitants al municipi s’ha d’aconseguir maximitzar la seva interacció amb les activitats del propi municipi i amb els seus comerços, sigui per crear una experiència inoblidable que els faci recomanar aquell municipi a altres persones, i fidelitzar-los perquè tornin, sigui per incrementar la despesa d’aquest al municipi i així afavorir-ne el creixement econòmic.

Per exemple, nosaltres hem desenvolupat una Aplicació per a telèfons mòbils per a la dinamització turística i comercial del municipi. Així, tot visitant pot tenir a la seva ma, i de forma constant, informació sobre llocs a visitar, comerços on comprar i promocions i ofertes disponibles al municipi.
 

4- Com se’ls va ocórrer crear una aplicació de dinamització econòmica pels municipis?

Ja desenvolupàvem aplicacions mòbils per a l’empresa privada i ens vàrem adonar que hi havia una oportunitat molt gran per als municipis en aquest àmbit.

Vàrem contactar amb diferents agents del món local per copsar-ne l’interès i l’acollida va ser molt positiva. Així vàrem fer un anàlisi entre diferents municipis per definir-ne les funcionalitats més adequades, vàrem treballar en un disseny atractiu i funcional i ho vàrem llançar just abans de Nadal.
 

5- Ens pot explicar en què consisteix aquesta aplicació?

L’aplicació consta de quatre grans blocs de funcionalitats:

- Informació estàtica: Informació sobre el municipi, vídeos, fotos, i dades de contacte.
- Informació dinàmica: Agenda i notícies del municipi, a partir de la seva pròpia web o a partir de xarxes socials Twitter o Facebook.
- Participació ciutadana: Bústia de comentaris i suggeriments que permet fins i tot que el ciutadà enviï una fotografia a l’ajuntament per informar de qualsevol incidència que observi a la via pública.
- Dinamització turística i comercial: Directori de recursos turístics (llocs de interès, museus...) i de comerços. Tots amb la seva geolocalització (la APP permet fins i tot arribar-hi) i dades de contacte. Així mateix disposa de un apartat de promocions i destacats tant per l’àmbit turístic (p.ex. jornada de portes obertes, programa de la festa major, etc.) com per l’àmbit comercial (p.ex. ofertes dels diferents establiments...).

També cal destacar que tots els continguts de la aplicació poden ser gestionats directament per el propi ajuntament, o en qui aquest delegui.

Les funcionalitats poden ampliar-se i es poden afegir moltes opcions segons les necessitats de cada municipis. Per exemple hi ha qui ens ha demanat incorporar codis QR per a tots els recursos turístics o fer una audioguía del museu del poble.
 

6- Què costa aquesta aplicació als ajuntaments?

El cost de la aplicació és de 2.950€+IVA el primer any i després té un cost de 1.950€+IVA anuals, sense cap compromís de renovació.

¡No obstant, els usuaris d’Ajuntament impulsa tenen un preu especial de 1.950€+IVA el primer any i 950€+IVA els següents!
 

7- Tenim entès però, que si qui gestiona l’eina és prou proactiu fins i tot pot ser un afont d’ingressos pel propi ajuntament, veritat?

Efectivament, l’aplicació incorpora la possibilitat de incorporar publicitat que gestiona el propi ajuntament de forma directa (p.ex. per publicitat interna) o que pot delegar en tercers i així treure un rendiment econòmic que faria la aplicació sostenible en el temps tant en el cost de renovació com fins i tot en possibles millores i noves funcionalitats que es volguessin incorporar.
 

8- Quins ajuntaments l’han posat en funcionament?

Treballem ja amb quasi bé 20 ajuntaments, la majoria a Catalunya, entre els que destacaríem Puigcerdà, Ripoll, L’Escala, Banyoles, Sant Feliu de Guíxols, Olot o Santa Susanna. Com es pot veure, són municipis amb diferents característiques i tots han enfocat la aplicació cap a l’element dinamitzador que més els ha interessat.
 

9- I properament, tenen previst ampliar la cartera de clients?

Tenim processos oberts amb més de 20 municipis per acabar de trobar les funcionalitats més adients en cada cas. Pensem que fa nomé 5 mesos que en vàrem començar a parlar.

De fet, l’èxit està en que el producte és de molt alta qualitat, en la seva versió base ja cobreix la majoria de funcionalitats que es poden desitjar i el preu és molt competitiu. Hem vist aplicacions més limitades que la nostra per les que alguns ajuntaments han pagat 10 vegades més.
 

10- I a nivell estatal o europeu, s’han plantejat créixer?

L’aplicació ja és present a Balears, essent Maó el primer municipi que l’ha incorporat i ja estem amb converses amb municipis de la comunitat valenciana.

El salt a Europa ja l’hem començat a donar, doncs alguns municipis del sud de frança ja s’han interessat en el nostre producte.

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top