ENTREVISTA A ALBERT BARGUÉS

ENTREVISTA A ALBERT BARGUÉS

ARQUITECTE, COORDINADOR PLA ESTRATÈGIC-GABINET ALCALDIA AJUNTAMENT DE SITGES

 
 

“Sitges investor és l’ eina projectada com a plataforma públic-privada per l’acció que té per objectiu facilitar, promoure, coordinar i generar la creació d’ oportunitats i la implementació de projectes empresarials de futur”

Quan el que feies ja no és vàlid, quan del què disposaves ja no ho tens, quan surts per la porta i veus que no reconeixes el què hi ha fora… només hi ha dues opcions: tornar a entrar ràpid i amagar-se a esperar que passi el mal son o observar el canvi i veure com ens hi adaptem. Això últim és el que ha fet Albert Bargués, arquitecte, coordinador del pla estratègic de Sitges i especialista en disseny urbà.


Quants anys porta com arquitecte i urbanista?

Vaig acabar Escola Técnica Superior d’Arquitectura de Barcelona l’any 1981 especialitzat en urbanisme, una època on l’urbanisme era un repte intel·lectual i Professional d’ una intensitat semblant a l’actual d’ innovació teòrica i pràctica, les diferents escoles urbanístiques i concepcions bullint en un ambient de recerca i formulació de futur del territori i les ciutats.

A l’any 1985 vaig entrar a l’administració local a l’Ajuntament de Sitges com arquitecte urbanista realitzant les tasques vinculades en el planejament i la gestió urbanística.

Vaig tenir l’oportunitat de realitzar l’any 1989 la revisió del Pla General d’Ordenació Urbana, PGOU de 1956, projectant de nou la ciutat amb estratègies urbanes de creixement i disseny que en els seus criteris generals han estat mantinguts en les revisions posteriors.

La meva dilatada experiència professional des del 1984 fins ara m’ha permès viure diferents etapes del desenvolupament econòmic i urbanístic del nostre país, èpoques de creixement i èpoques de crisis i de cada una hem après quelcom.


Agafant paraules seves, durant 20 anys l’administració ha estat preparada per construir ciutats… Ara, que tot ha canviat, per què s’ha de preparar l’administració?

És una dada objectiva que en aquest 20 anys últims l’administració local es va anant especialitzant en la construcció de la ciutat, es va concentrar y especialitzar en el procés de producció de la ciutat. Totes les cadenes de producció administratives estaven dimensionades amb aquest objectiu: els departaments urbanístics per planificar i realitzar figures de planejament, la secretaria per gestionar els expedients, els serveis tècnics per realitzar o controlar la seva execució. Fins hi tot en el últims anys l’administració va crear empreses públiques o semipúbliques que el seu únic objectiu era participar en aquest objectiu.


Aquesta situació d’ excessiva especialització de l’administració i la poca o nul·la incidència de les persones i entitats que investigaven sobre la ciutat per modificar o fer evolucionar aquesta tendència ens han avocat a la situació actual, d’ una administració preparada humana i administrativament per fabricar ciutat però no esta preparada ni humana ni administrativament per gestionar una ciutat que no creix.

Les estructures de l’administració tan professionals com administratives han d' adaptar-se a aquesta nova realitat: de gestionar la ciutat.

La gestió interactiva de la ciutat , l’ aplicació de les noves tecnologies les TIC’S en la gestió quotidiana és el repte que tenim tots els municipis.

Les noves tecnologies i el nous conceptes de comunicació i de gestió ens obliguen a adquirir un nou coneixement de la ciutat, que des d’ uns altres punts de vista ens permetran adaptar-nos i fer gestió.
 

Així doncs, ha passat l’època de plans estratègics, ara cal acció...

Els plans estratègics tenen valor en una situació econòmica estable, són eines de planificació i de creació de tendències. En una situació com l’actual de crisis i canvi econòmic, de desestructuració de sectors econòmics, com el financer o el immobiliari i ara ja del constructor, es lògic que l’administració no pot continuar funcionant amb els mateixos criteris i estructures productives i amb els mateixos objectius.

La producció de la ciutat s’ha acabat com objectiu únic per uns quants anys i ara toca gestionar, però amb l’agreujant que toca gestionar incorporant les noves tecnologies i els nous conceptes que se’n deriven o potencien ( estalvis en el costs dels serveis, noves formules de contractació, nous serveis derivats de les tecnologies).

La competència de la nova economia globalitzada no ens permet planificar a 20 anys. Si no volem perdre el nivell assolit no hi ha altre alternativa que fer plans d’acció, l’Administració Local i la Generalitat han de comprometre’s, prendre decisions. Poc a poc o ràpid, amb molta ambició o modestament, però constant, l’acció junt amb l’energia de la societat civil ens ha de permetre assolir el nou repte de la gestió interactiva de les ciutats.
 

Ens pot explicar com sorgeix la iniciativa “Sitges Investor”?

Les administracions públiques no seran capaces, per elles mateixes, de redreçar la situació de crisi generalitzada que es pateix tan intensament a nivell municipal. Calen nous instruments de cooperació entre el sector públic i el privat per garantir la sostenibilitat futura dels serveis que l'Ajuntament pot prestar als ciutadans. Cal potenciar noves activitats econòmiques al municipi a través de l'emprenedoria (autoocupació, etc.), de l'aplicació de les noves tecnologies (teletreball, etc.), de la diversificació i de la internacionalització de la nostra capacitat d'atreure talent i gent creativa d'arreu, nous inversors i adaptar-se als nous e innovadors models de negoci.

Sitges investor és l’ eina projectada com a plataforma públic-privada per l’acció que té per objectiu facilitar, promoure, coordinar i generar la creació d’ oportunitats i la implementació de projectes empresarials de futur amb tot allò que tingui a veure amb el coneixement, la cultura i l'oci, i tots els serveis que se'n deriven. Aquests pilars, els de l'economia basada en el sector turístic , serveis i culturals han de continuar sent les bases del nostre creixement.


I què persegueix aquest projecte?

Sitges Investor com a plataforma públic- privada per l’acció ha de contribuir al desenvolupament de la vila, en el sector turístic cultural i serveis principalment, que han de constituir la base del desenvolupament econòmic, social, local i comarcal.

El desenvolupament de Sitges Investor es fonamenta en l’ argument que els nostres objectius com a societat, com a territori, són les oportunitats com a inversor, gestors o desenvolupadors d’activitat econòmica, social o cultural .Sitges investor es basa en el desenvolupament de tres pilars fonamentals:

Oportunitats en Turisme. Un milió de visitants anuals, més de 400 congressos i reunions de negocis, 5.000 places hoteleres disponibles, 3.000 de 4 i 5 estrelles.

Oportunitats en Cultura. Més de 100 esdeveniments culturals/festius de relleu nacional i internacional, impacte mediàtic d’esdeveniments internacionals i cinc museus que acullen algunes de les col·leccions d’art modern i contemporani més importants del país.

Oportunitats en Serveis. 29.000 habitants, 26% de població d'altres nacionalitats i 17 platges i 4 ports esportius.
 

Com volen fer atractiu que empreses de diferents àmbits apostin per Sitges?

Sitges continua sent un lloc d'oportunitats. La col·laboració públic- privada es l'únic camí obert per assolir el creixement i la generació d'activitat econòmica. És per aquest motiu que la finalitat de Sitges Investor és la creació d’ un context de coneixements i informació que permetin un escenari d’ oportunitats de noves economies, inversions, nous models de negoci que tinguin com a fi permetre mantenir i fer créixer Sitges com a referent d'alguns dels signes que han construït la identitat d'aquesta vila: referent internacional a nivell turístic i referent en el món de la cultura.

 
Quin futur li veu a la Col·laboració Público Privada?

L’aplicació de les Tic’s en la gestió de ciutat, les noves tecnologies, el que anomenem smart city, són actius de l’ empresa privada que es tenen que incorporar en la naturalesa mateixa de l’administració per poder assolir el repte de la seva modernització i adaptació cap als nous criteris de gestió, optimització, millora de serveis, sostenibilitat,..etc.

El problema immediat és la creació de noves plataformes d’activitat on coincideixi l’administració i les empreses privades que son absolutament necessària e ineludibles .


L’Ajuntament de Sitges te en ment algun nou repte?

Els projectes que estem desenvolupant estan tots relacionats amb el concepte de gestió interactiva de la ciutat, la introducció de smart city en la gestió, les Tic’s en el àmbits de la cultura, els serveis i el turisme.

És especialment interessant l’ elaboració d’ un context que permeti una nova generació de coneixement, de documentació i d’ informació de la ciutat, imprescindible per la creació de continguts digitals que permetin la posterior difusió pels diversos canals de distribució, punts d’ informació, Internet, plataformes Mobile i xarxes socials.. i la recerca dels nous canals de comercialització turística per poder mantenir el posicionament de la marca Sitges en l’ economia globalitzada.

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top