ENTREVISTA A ALEJANDRO VALDOVINOS

ENTREVISTA A ALEJANDRO VALDOVINOS

RESP. RELACIONS INSTITUCIONALS I PRESCRIPCIÓ ESP/PORTUGAL DE CIRCUTOR

"No només cal posar punts de recàrrega, sinó també tenir un contracte de manteniment."

Sobre Circutor: Circutor es dedica a la fabricació de solucions per a l'eficiència energètica i equips de recàrrega per a vehicles elèctrics.

-Com veu l'evolució del mercat del vehicle elèctric a Espanya i Catalunya en els propers anys?

Portem uns darrers 3-4 anys amb un creixement constant, amb un 30-40%, però encara sent positiva aquesta dada, no és tan positiu el fet que no estem creixent tant com hauria marcat la UE la penetració del vehicle elèctric. Esperem que aquesta inèrcia tendeixi a convergir amb la resta de països europeus perquè ara podem dir que estem a la segona divisió a la introducció de la electromobilitat a Europa.


-Quines són les principals barreres que encara impedeixen una adopció massiva dels vehicles elèctrics?

Una barrera molt important té a veure amb l’adquisició dels vehicles elèctrics, ja que no es matriculen a la velocitat adequada perquè la taxa impositiva i les ajudes a Espanya són massa complexes de tramitar i hi ha massa burocràcia. L’ideal seria que l’ajuda es rebés directament quan s’adquireix un vehicle elèctric quan es fa la compra. Ara has d’avançar l’ajuda perquè es  retorni al cap dels mesos.

Pel que fa a la infraestructura, hi ha uns plans per posar punts de recàrrega que no s’estan complint. També estem tenint problemes burocràtics per posar  en marxa punts de recàrrega per la incrementació de l’escomesa. 


-Com valora la participació de Circutor en les licitacions públiques per a la instal·lació de punts de recàrrega en municipis?

És una participació que sempre ha estat allí, sempre hem estat un fabricant de referència a escala nacional i hem estat considerats pels tècnics de l’administració pública com un fabricant de referència i amb un producte robust i que es pugui mantenir amb el temps, cosa que ens afavoreix molt. Vam començar a introduir els nostres productes des de l’inici i la gent ens coneix i ens reconeix.

Cada cop hi ha més licitacions públiques, no només a municipis, sinó també a departaments dels organismes públics que disposin de flotes. 


-Quins són els principals reptes que troben en aquestes licitacions?

El principal repte és que fa 15 anys, quan començàvem a participar en aquestes licitacions, no hi havia tanta competència. Ara el que ens interessa és que les licitacions tinguin prou cura amb les normatives que estan per vindre, que tenen a veure amb el pagament segur, amb evitar el frau al ciutadà o usuari final, i que els punts de recàrrega es puguin adaptar per incorporar noves tecnologies.

És important que els organismes publiquin demanin i facin comprovar que tots els productes que adquireixen compleixen amb els requisits que es demana, no només amb autocertificats que puguin emetre els fabricants sinó per certificats emesos per tercers.

En definitiva, que tots juguem amb les mateixes regles. Les licitacions són molt sensibles al preu, però s’ha de vigilar que el procés sigui prou net per tothom i s’ha de complir la normativa.


-Quins requisits tècnics i normatius solen demanar els ajuntaments en aquestes licitacions?

D’inici els grans ajuntaments, els plecs que treuen són molt clau i tendeixen a ser molt reproduïbles per altres ajuntaments amb menys recursos. Ens hem trobat amb plecs tècnics més laxos i amb d’altres amb organismes que treballen molt bé l’especificació per evitar tenir futurs problemes. És necessari garantir un producte que com a mínim tingui una vida útil de 10 anys. 

Un altre dels requisits és el sistema de pagament, que són obligatoris, que pugui compaginar APPS de punts de recàrrega amb usuaris puntuals que puguin pagar amb targeta. També processos per evitar el frau, que l’usuari pagui només per l’energia que consumeix. Un altre requisit molt important és la privacitat de les dades, ja que es tracten algunes que en són sensibles. També és important la interoperabilitat entre els diferents fabricants i que les peces exteriors es vegin bé, que envelleixin bé, que no es rovellin, i que es puguin tenir peces de recanvi de forma immediata.


-Com s'adapta Circutor per complir amb aquestes exigències?

Hem transformat l’empresa. Continuem sent un fabricant de material elèctric i d’eficiència energètica, és la nostra essència, però cada cop és més important la part del servei. Ara mateix la licitació no es guanya només per un preu i tenir un producte competitiu, en molts casos el que fa decantar és que puguem evidenciar oferir un servei que sigui bo durant els pròxims anys.


-Podria explicar-nos les característiques i avantatges dels nous equips Raption de Circutor?



Els nous equips Raption responen a una necessitat del mercat: els vehicles elèctrics que estan arribant tenen una capacitat d’autonomia més gran. Com la capacitat de la bateria està creixent, necessitem més potents. Fins ara els carregadors compactes que estaven en 50, 100 i 150 kW i els hem transformat en 80, 160 i 240 kW. Hem de tenir potències més elevades.

També hem de tenir en compte l’experiència d’usuari. Les pantalles són més grans, disponible amb més de 35-40 idiomes. També són accessibles per persones amb cadires de rodes, disposen d’un sistema de gestió de cables per evitar accident i evitem la contaminació auditiva. Són molt fàcils de fer un manteniment, però a la vegada també estan pensats per a evitar ser vandalitzats.


-Com ha estat l'acceptació d'aquests nous equips per part dels ajuntaments i quin impacte esperen que tinguin aquests equips en la xarxa de recàrrega elèctrica a nivell municipal?

Els ajuntaments comencen a saber d’infraestructura de recàrrega i tenen un tècnic especialista. Ara que el nivell és molt superior, tothom ha vist els nous equips Raption com una evolució molt positiva, ja que les seves característiques fan que siguin molt ben rebuts pels ciutadans.

L’impacte, fins ara, no hi ha hagut massa problemes, però ara hi ha una realitat que s’ha d’incrementar la potència de la xarxa a la vegada que els punts de recàrrega demanen més potència. Hi ha projectes parats a l’expectativa de redimensionar la xarxa de distribució elèctrica.


-Quina és la situació actual de la xarxa de punts de recàrrega en entorns municipals a Espanya i més en concret a Catalunya?

A parer meu, és millor perquè cada cop n’hi ha més, però també és millor perquè n’hi ha més punts de recàrrega operatius. Des de fa anys és evident que no només cal posar punts de recàrrega, sinó també tenir un contracte de manteniment. El problema no és posar punts per a recarregar els vehicles elèctrics, el problema és que amb el temps aquests punts no donin problemes. 


-Quines accions creu que haurien de prendre les administracions locals per fomentar una xarxa més extensa i eficient?

Els preus dels vehicles elèctrics està baixant, podem preveure que el creixement serà imparable. Hi ha tendència que en els municipis es posin hubs de recàrrega exteriors, però també se’n posen d’interior per a recàrregues més llargues. Caldrà millorar la xarxa de subministrament per a alimentar aquests carregadors. S’ha de fomentar l’electrificació dels vehicles, també els transports públics urbans, com els autobusos. 

 

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top