Sant Quirze del Vallès ha creat un sistema de repartiment a domicili per a les botigues del municipi a través de la plataforma ww.comprasantquirze.cat . Es tracta d’un servei d'entrega de productes comprats en línia en el qual es porta la comanda al client no més tard de l’endemà. En parlem amb Àlex Brossa, regidor de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès.
- Ens podeu fer cinc cèntims sobre el projecte comprasantquirze.cat?
El projecte pretén impulsar el comerç local en un moment on pren força el producte local, la compra de proximitat i la ciutadania és més conscient que mai que cal impulsar el entorn on fan vida.
Aquesta dinamització es fa a través de dos elements: d’una banda creant un directori de comerços a través d’un portal web, i de l’altre, amb un sistema de repartiment a domicili.
- D’on sorgeix la idea d’aquesta iniciativa?
La iniciativa la impulsa l’administració pública, en aquest cas l’Ajuntament, que juntament amb una cooperativa local, dissenyen el servei per ajudar a dinamitzar un sector com és el del comerç i la restauració. El que pretén no és ser un programa d’ajut, sinó un projecte per ajudar a transformar aquest àmbit digitalitzant i oferint un servei de repartiment d’última milla al domicili.
- Quina ha estat la rebuda dels veïns i veïnes en aquestes primeres setmanes de funcionament?
El veïnat de Sant Quirze està molt habituat a comprar per internet i fer el pas amb el comerç és fàcil ja que ja hi ha la confiança generada. El repte és el d’oferir un servei orientat al client, que sigui fàcil fer la compra i que el servei funcioni igual o millor que ho fan les grans plataformes i empreses especialitzades que fa anys que ja operen en aquest àmbit.
- I la valoració que en fan els comerciants que s’hi han adherit?
Actualment hi ha una trentena d’establiments adherits i tots ells veuen amb il·lusió la iniciativa. Ara és responsabilitat de tots plegats (comerços, ciutadania i administració) d’impulsar-ho, de fer-ho bé i de fer-ho servir. De moment ja cobreix tot el segment d’alimentació i begudes, restauració inclosa, també el farmacèutic, així com llibreries i ferreteries, entre d’altres.
- De moment, l’Ajuntament n’assumeix tot el cost. Està previst que ho segueixi fent quan s’acabi la prova pilot?
L’Ajuntament impulsa el pilot on ha fet un conveni amb una cooperativa on assumeix una part del cost. Això és la compra de les bicicletes per a fer el repartiment, una part dels salaris del personal, així com la difusió i dinamització de la iniciativa.
El repte és fer-ho funcionar perquè després això tingui un propi model de negoci on el pes de l’aportació pública vagi disminuït a mesura que el servei creixi. Així cal que aquest sigui viable i escalable, i que alhora, es diferenciï de les grans empreses de repartiment i de comerç electrònic, i això vol dir que dignifiqui les condicions dels repartidors i on els comerços hi tinguin un marge adequat que ho faci viable.
- Quines altres eines o iniciatives s’estan duent a terme o estan previstes de posar-se en marxa des del consistori per promoure el comerç de proximitat?
En un primer moment vam dissenyar programes d’ajuda, com van ser vals de 100 € a la ciutadania afectada per la pandèmia per a fer compres al comerç local, i també programes d’ajuda directe a restauradors i comerços. També vam digitalitzar la mostra gastronòmica, el Tasta, fent també un web per a fer comandes i subvencionant el cost dels menús, perquè la ciutadania pogués seguir gaudint dels plats que preparava la restauració local a casa seva.
En total, hem invertit des de l’inici de la pandèmia 121.995 € en ajuts directes al comerç i amb el Conveni pel projecte de SQV a domicili 43.214,52€ més, per tant un total de 165.209,52€ properament, seguirem invertint en programes de suport i dinamització que siguin bons per Sant Quirze, i durant aquest primer trimestre de 2021, publicarem una nova convocatòria d’ajuts al comerç per valor de 100.000€.