L’Agenda 2030 és el full de ruta global per avançar vers el desenvolupament sostenible. Aprovada per Nacions Unides el setembre de 2015, inclou 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a assolir de cara al 2030 i que cobreixen la dimensió social, econòmica i ambiental de la sostenibilitat del nostre planeta. El Govern de Catalunya s'hi ha compromès mitjançant l'elaboració del Pla nacional per a la implementació de l’Agenda 2030 a Catalunya, amb la participació de tots els seus departaments, i l'impuls de l'Aliança Catalunya 2030, un partenariat entre actors públics i privats on es compartiran els compromisos de país per fer realitat els ODS.
Emmarcada en l’Agenda 2030 de Catalunya, s’està desenvolupant l’Agenda Rural de Catalunya. L’Agenda Rural identifica 7 reptes clau a desenvolupar en els propers anys per fer que els territoris rurals catalans incrementin el seu dinamisme social, cultural i econòmic, esdevinguin territoris atractius per nova població i, alhora, se’ls tingui en compte com a territoris clau en el camí cap a la sostenibilitat i la lluita contra el canvi climàtic que forçosament s’haurà de dibuixar a nivell planetari i seguint els criteris que es marquen des dels diferents ODS.
Des del CADS, òrgan assessor estratègic en l’àmbit del desenvolupament sostenible, estan acompanyant el Govern de Catalunya en la incorporació dels ODS a les seves polítiques, plans i programes, així com en la dinamització de la l’Aliança Catalunya 2030.
En parlem amb l’Arnau Queralt i Bassa:
- En quin punt es troba el desenvolupament de l’Agenda 2030 per part del Govern de Catalunya? Quines accions s’han dut a terme?
D’una banda, el Govern disposa d’un pla transversal que concreta els 17 ODS i les seves fites en compromisos d’actuació per part dels diversos departaments de la Generalitat. Aquests compromisos s’han de materialitzar a Catalunya, però alguns d’ells tenen una dimensió internacional i s’han de desenvolupar a través de la cooperació catalana, de la participació en xarxes o les relacions multilaterals amb altres governs.
Cadascun d’aquests compromisos tenen com a responsable un departament o més, així com un any de referència en el qual s’haurien d’assolir. El pla es va aprovar el setembre de 2019 i aviat es començarà un procés de revisió a fons, amb la voluntat de fer-lo més estratègic. D’altra banda, molts departaments han començat a treballar per integrar els ODS en els seus plans i programes que gestionen. Tota aquesta feina bé reforçada pel Pla de Govern per aquesta legislatura, que estableix el seu compromís amb l’Agenda 203p per al desenvolupament sostenible.
En paral·lel, el CADS i l’Institut d’Estadística de Catalunya estem coordinant el càlcul i publicació dels indicadors dels ODS, seguint els criteris metodològics de les Nacions Unides i d’Eurostat, l’agència estadística de la Unió Europea. Amb aquests indicadors, que formen part de l’estadística oficial de Catalunya, podrem saber on som com a país en relació a l’assoliment dels ODS i comparar-nos amb altres països. Parlo en futur perquè estem parlant d’un nombre molt elevat d’indicadors, que no tots poden ser calculats per un àmbit com el català, i que a més canvien parcialment en el temps per decisió d’Eurostat.
Com a conclusió: s’ha fet molta feina, s’està fent molta feina i queda molta feina per fer.
- Què és l’Aliança Catalunya 2030? Quines seran les properes passes que desenvoluparà?
L’Aliança Catalunya 2030 és un espai de treball compartit per organitzacions públiques i privades que tenen la voluntat d’impulsar conjuntament actuacions per assolir els ODS. Va ser creada el 21 de febrer de 2020, responent a una moció del Parlament de Catalunya que instava el Govern a impulsar l’Acord nacional per l’Agenda 2030 a Catalunya i, a partir d’aquest document, impulsar una aliança d’actors públics i privats que treballessin tenint com a referència els ODS.
L’Aliança Catalunya 2030 està oberta a qualsevol organització que vulgui sumar els seus esforços per assolir els ODS, a escala catalana i global. Per formar-ne part, cal que prèviament s'adhereixin a l’Acord nacional per a l’Agenda 2030 i presentin una llista del compromisos que han assumit en relació als ODS. Aquests compromisos no tenen un format estàndard, ja que les organitzacions que poden formar part de l’Aliança Catalunya 2030 són molt diverses.
La pandèmia, declarada pocs dies després de la seva constitució, ha afectat l’activitat de l’Aliança. No obstant això, s’han fet alguns projectes que es poden emmarcar en l’Aliança, com ara la mateixa Agenda rural o bé una guia d’autoavaluació del grau d’assoliment dels ODS per part de les empreses de la cadena agroalimentària. De cara al 2022 estem preparant el rellançament de l’Aliança, amb nous projectes i sobretot, visualitzant-la com un espai d’intercanvi d’informació, d’aprenentatge mutu i d’impuls de col·laboracions entre les organitzacions que en formen part.
- L’assoliment dels ODS és clau per a tot el planeta. Quin paper creus que juguen els territoris rurals en aquest aspecte?
Efectivament, l’assoliment dels ODS és clau. Tot i que sembla difícil assolir-los el 2030, ens donen claus per a interpretar els reptes i buscar solucions i aquestes claus seran vàlides –segur- després d’aquest any de referència. Quin paper juguen els territoris rurals en l’assoliment dels ODS? La resposta seria llarga. En essència: hi juguen i han de jugar un paper molt rellevant. Com?. El com el veiem quan entrem a cadascun dels ODS, alguns de forma més evident a primera vista que altres. Molta gent pot tenir clar la contribució a assolir l’ODS 2, que vol posar fi a la fam, assolir la seguretat alimentària i la millora de la nutrició, i promoure l'agricultura sostenible. Entre les seves fites trobem la que crida a assegurar la sostenibilitat dels sistemes de producció d'aliments i aplicar pràctiques agrícoles resilients que augmentin la productivitat i la producció, contribueixin al manteniment dels ecosistemes, enforteixin la capacitat d'adaptació al canvi climàtic, fenòmens meteorològics extrems, sequeres, inundacions i altres desastres, i millorin progressivament la qualitat del sòl i la terra. Un altre ODS seria el 15, per exemple, que crida a protegir, restaurar i promoure l'ús sostenible dels ecosistemes terrestres, gestionar els boscos de manera sostenible, combatre la desertificació, aturar i revertir la degradació del sòl, i aturar la pèrdua de la biodiversitat.
La contribució dels territoris rurals, però, va molt més enllà d’aquests ODS. Pensem en un món rural actiu econòmicament, on es creïn les condicions necessàries per a que la seva població gaudeixi de nivells de salut elevats i pugui accedir a una atenció sanitària adequada, que disposi d’unes unes condicions de treball dignes, on no hi hagi pobresa, on hi hagi infraestructures de qualitat que garanteixin la qualitat de vida i la prosperitat, un món rural adaptat als impactes del canvi climàtic i que contribueixi a la neutralitat climàtica. I un llarguíssim etcètera.
- Quin paper creu que poden jugar els ens locals, ajuntaments i consells comarcals, en la consecució dels ODS?
L’any 2015, en el moment d’aprovar l’Agenda 2030, les Nacions Unides reconeixen ja que les autoritats locals havien de tenir un paper cabdal en la seva aplicació. Per competències, per proximitat amb la població i amb la realitat de cada territori, per la capacitat transformadora que té l’actuació a nivell de comunitats. En aquest sentit, a Catalunya cal destacar la feina feta per les diputacions, les entitats municipalistes, molts ajuntaments i alguns consells comarcals per aterrar l’agenda a través de mesures concretes. En primer lloc, incorporant els ODS als seus plans de mandat i vetllat perquè els seus pressupostos i, si escau, subvencions siguin coherents amb la voluntat transformadora de l’Agenda. A partir d’aquí, també contribuint per exemple a la divulgació dels ODS, impulsant sistemes d’indicadors i creant aliances locals per accelerar l’assoliment dels ODS.
- L’Agenda Rural de Catalunya aviat serà una realitat. Per què és important que Catalunya tingui una Agenda Rural i com creu que afectarà els ODS?
L’Agenda Rural recollirà les aspiracions de les diverses ruralitats existents a Catalunya sobre com volen que sigui el seu futur a curt, mig i llarg termini. Aquestes aspiracions després hauran de ser transformades en actuacions concretes per part del Govern i de tots els actors polítics, socials i econòmics que vertebren aquestes ruralitats. L’Agenda Rural, doncs, ofereix una visió de futur molt clara, transversal, que incorpora criteris de sostenibilitat econòmica, social i ambiental. I requereix de decisió i recursos per a fer-la possible i garantir el futur del món rural.
Els reptes que vertebren l’Agenda Rural estan directament entroncats amb els ODS: (1) persones, benestar i repte demogràfic, (2) transició ecològica, (3) territori connectat, (4) sistema agroalimentari, (5) gestió forestal, (6) innovació i dinamització social i econòmica i, finalment, (7) construir un marc sòlid, proper i eficient de governança a través de la reconnexió de les necessitats i realitats urbanes-rurals, un marc legal, sistemes de preses de decisions i implementació de les accions que garanteixin un desenvolupament rural veritable. Queda molta feina per fer, però sense abordar aquests reptes, el futur del món rural català està fortament compromès.