Sismotur ofereix serveis d’informació i gestió de la senyalització turística intel·ligent per a municipis, que permet consultar l’oferta turística, ordenar, construir viatges a mida i compartir-los a xarxes socials o mitjançant l’ús de les últimes tecnologies: Beacons, NFC, QR QR i Geobalises Virtuals.
- Simotur ha transformat la senyalística turística tradicional en oficines de turisme que donen servei 7 dies a la setmana les 24 hores. Quants destins tenen ja connectats a Inventrip?
A la xarxa Inventrip ja som 41 destins: 32 a Espanya, l’últim que s’ha sumat ha estat la província de Lugo, i 9 a Portugal. A Catalunya seguim treballant amb Vilafranca del Penedès i Santa Susanna, que ha ampliat el nombre de senyals intel·ligents connectats amb Inventrip. Tenim més de 20.000 recursos i serveis turístics a la plataforma Inventrip.
S'ha creat un document en diversos idiomes, accessible des d'aquest enllaç, que presenta la visió, els principis i el desenvolupament de destins turístics intel·ligents connectats amb Inventrip i on convidem sumar els destins a aquesta xarxa.
- Quan parlem de Inventrip no parlem d’una aplicació per a cada municipi, no?
En realitat, es parla d’un únic sistema de turisme global que permet accedir a la informació turística de cada destí amb una aplicació única per a l’ús.
El centre de Inventrip és una aplicació complerta ubicada al nucli, que gestiona i distribueix informació sobre interfícies diferenciades destinades al turista, al gestor del destí i als serveis turístics (allotjaments, bodegues, càmpings, etc.).
En la mesura que la informació es gestiona de manera genèrica i en un format normal, podem oferir la mateixa informació al turista en diferents formats: pàgines web de Inventrip o de tercers, Aplicació Inventrip o bé moltes altres destinacions.
Per al turista, això significa que rebrà informació de qualitat, completa i coherent, sigui quin sigui el dispositiu que utilitzi, albergant l'App de Inventrip la informació de la totalitat de destinacions turístiques de que disposem.
- La senyalització intel·ligent és més sostenible?
Al nostre parer és molt més sostenible. Des d’un punt de vista ambiental i econòmic, perquè la digitalització de la informació i la seva difusió per canals IoT (Beacons, Geobalizas Virtuales, QR, NFC) permet reduir dràsticament la quantitat de suports impresos necessaris per operar una oficina de turisme i permet reduir la quantitat de senyals emplaçades al territori.
La informació continguda en tríptics, planes, fulletons, llibres i guies de turisme pot transmetre’s i actualitzar-se amb major eficàcia a través de qualsevol suport connectat a Inventrip: un codi QR present a l’oficina o generat per Inventrip a la pantalla d’un PC, una Tarifa NFC del mostrador d’un hotel, un missatge per WhatsApp o un Tweet amb una proposta de viatge Inventrip,...
En el cas de les senyals, és possible assenyalar elements físics (per exemple: recursos patrimonials) i elements digitals dinàmics (per exemple: els restaurants, que obren i tanquen contínuament o les festes i esdeveniments locals). Es redueix així en gran mesura la quantitat de senyals necessàries per guiar i orientar al turista.
- ¿Inventrip s’integra amb pàgines web de turisme o amb plataformes Smart City que pot tenir un ajuntament?
És possible integrar Inventrip d’ambdues maneres. Per una part, és possible inserir enllaços en el codi de les pàgines web dels destins -de turisme, o bé d’establiments turístics- per dirigir als seus visitants cap a rutes temàtiques d’Inventrip o bé cap a fitxers d’informació específica de l’aplicació.
Per una altra part, i és això és molt innovador, Sismotur ha co-redactat la norma UNE PNE 178503 de semàntica de turisme aplicada a Destins Turístics Intel·ligents. Aquesta norma està disponible per integrar fàcilment sistemes de turisme amb qualsevol tipus de plataformes de destinació: sistemes Smart City, aplicacions i pàgines web de tercers, altres sistemes d’informació turística, etc.
Una vegada acabada la primera redacció de la norma, hem treballat de manera molt intensa perquè Inventrip compleixi amb la mateixa, tenint la satisfacció d’haver aconseguit aquest objectiu el 22 d’agost passat.
- Aquesta Norma UNE es presentarà a l’octubre. Què ens pot explicar sobre ella?
La Norma UNE recull un mètode unificat per a transmetre informació d’un destí turístic. Encara que no és una primera versió, aquesta norma inclou ja els conceptes clau del destí: punts d'interès, rutines i viatges turístics, esdeveniments, ofertes i informació turística del mateix destí.
La norma defineix un esquema de mínims per a que es pugui fàcilment difondre informació, sent els atributs mínims per definir-los un recurs la seva tipologia (per exemple: "Hotel", la norma en defineix més de 100 possibles) i el seu nom. Sobre aquesta base tan simple, la norma permet construir informació de molta més complexitat.
Així, la norma pot constituir dades tan complexes com per exemple un recurs amb múltiples tipologies (per exemple: hotel parador-restaurant-castell) que disposi d'una sèrie d'ofertes (un cap de setmana per a dues persones amb allotjament, sopar i esmorzar inclòs), amb enllaços a la web de reserves, emplaçament, dades de contacte i textos i descripcions en diversos idiomes.
Per últim, la norma defineix i fa estàndard un concepte clau per al turisme: els tipus de turisme. Aquest concepte inclou les motivacions dels visitants d’un territori, de la mateixa manera que els tipus de visitants en sí, que permeten la segmentació de l’oferta. Així, en el cas de l’exemple de l’anterior hotel, es pot etiquetar l’hotel amb categories com a “turisme romàntic” i “turisme gastronòmic”.
Actualment estem proposant als destins la publicació de les seves dades turístiques conformes a la Norma utilitzant la plataforma Inventrip.
- Quines avantatges ofereix Inventrip l’usuari?
La principal avantatge és el fet de ser una plataforma global de turisme digital. Actualment els turistes només necessiten utilitzar una aplicació per obtenir informació turística de les destinacions que visiten i són reticents a descarregar-se una aplicació diferent per a cada lloc visitat. Amb Inventrip un turista pot connectar-se a un senyal intel·ligent de Santa Susanna o de Las Palmas Gran Canaria o bé rebre informació d'una Geobalisa Virtual a la seva arribada a l'aeroport de Santander o l'estació de l'Ave de Palència.
Per altra banda, Inventrip és el canal digital per a la transmissió d’informació entre el turista i els amfitrions del destí en els que el turista confia: Un amic que va visitar prèviament el destí (de qui pot rebre per WhatsApp el viatge Inventrip realitzat), l’hotel en on s’està allotjant (que disposa d’un Beacon connectat amb Inventrip amb totes les recomanacions que li suggereix) o l’informador turístic de l’ajuntament que l’atén a l’oficina de turisme (que li pot personalitzar una targeta NFC amb una proposta de visita Inventrip).
- A la plataforma Ajuntament Impulsa ja havíem parlat del sistema de Beacons que havien implantat a Vilafranca del Penedès i Santa Susana. Però ara, a part de connectar-se amb Beacons ha han implementat el que anomenen Geobalises Virtuals, com funcionen?
Les geobalises funcionen utilitzant les capacitats de geolocalització dels telèfons intel·ligents. Tant les plataformes Android com iOS permeten a l’aplicació Inventrip registrar zones definides com cercles al territori (latitud i longitud del seu centre, i ràdio) i associar-los informació, que en el cas d’Inventrip és de tipus turístic.
Quan l’usuari del telèfon entra en aquestes zones, que anomenem geobalises, el telèfon intel·ligent avisa l’aplicació Inventrip, que notifica a l’usuari que disposa d’informació turística d’interès a la zona de la zona on es troba.
- On es col·locaran les primeres Geobalises Virtuals?
Ja hem implantat 61 Geobalitses Virtuals a la província de Salamanca en tots els seus nuclis turístics on s’ofereix al turista a la seva arribada els principals recursos del nucli que ha visitat i del que pot veure al seu voltant.
A més, aquest estiu hem acabat la implantació de Geobalises Virtuals a tots els aeroports d’Espanya i a les estacions de transport de trens i autobusos de les capitals de la província. Per a un usuari que disposi de l’aplicació d’Inventrip, quan arribi per exemple a l’aeroport de Barcelona, rebrà una notificació al seu mòbil on li donarem la benvinguda i li proposarem una visita per Barcelona i els seus entorns.
- Vostès també fan suggeriments de viatges Inventrip?
El 29 de juliol, hem començat a generar propostes de viatges Inventrip, sobretot a través del canal de Twitter @inventrip. El nostre objectiu és que a través d’aquest compte puguem canalitzar les propostes dels nostres destins amb informació turística de qualitat, així com dels seus principals esdeveniments.
- A part de treballar a Espanya, tenen algun projecte d’expansió internacional?
Ja estem treballant a Portugal. Vàrem presentar el mes de febrer a Turisme de Portugal la visió de la xarxa de destinacions Inventrip i vam aconseguir un gran projecte per a implantar Inventrip als 9 municipis portuguesos d’ATLA (Associació Transfronterera del Llac Alqueva).
Per una altra part, assessorem actualment al ministeri de turisme de Perú, en un estudi de viabilitat per a la implantació de la senyalització turística intel·ligent a Ollantaytambo (pertinent a la Red de Pueblos Bonitos del Perú) al centre del Valle Sagrado i porta d'entrada de Machu Picchu.