ENTREVISTA A BORJA COLÓN

ENTREVISTA A BORJA COLÓN

COORDINADOR DE POLÍTIQUES PÚBLIQUES DE LA DIPUTACIÓ DE CASTELLÓ

"L'aprovació d'una Llei específica de funció pública per a l'AGE es pot qualificar com un avenç significatiu per a la implementació de polítiques públiques on les persones puguin ser seleccionades, avaluades i reconegudes amb més garanties que ara"

Recentment hem pogut llegir algunes notícies relacionades amb l'actualitat de l'Avantprojecte de la Llei de funció pública que delimita les funcions entre funcionaris de carrera i personal laboral. Així i en matèria d'estructuració de l'ocupació pública, es preveu un termini de sis mesos perquè el Govern pugui dur a terme, si cal, la sistematització i la racionalització dels cossos i escales. Transcorregut el termini fixat per la disposició addicional, aquest mandat només es pot dur a terme mitjançant una llei.

A la propera edició del "Foro de Talento Público" que se celebrarà els dies 23 i 24 de març a Dènia, es comptarà amb la participació de Borja Colón la intervenció del qual precisament girarà al voltant de la situació i actualitat de la direcció pública professional. Borja és director general de Coordinació de Polítiques Públiques de la Diputació de Castelló. Tant per experiència com per formació, és un professional referent al que estem desitjant escoltar a la quarta edició del Fòrum.

Li demanem unes primeres reflexions a la calor de l'actualitat i del que serà la seva intervenció al març, un avenç que ens posi en antecedents i ens serveixi de context per entendre molt millor en quin punt estem.


A grans trets, què suposa l'avenç en el desenvolupament i la implementació de la Llei de la qual hem tingut notícia recentment?

“En termes generals, l'aprovació d'una llei específica de funció pública per a l'AGE es pot qualificar com un avenç significatiu per a la implementació de polítiques públiques on les persones –que són el principal actiu de les administracions– puguin ser seleccionades, avaluades i reconegudes amb més garanties que ara”.

Borja ens brinda a més una altra important reflexió i és que la necessitat d'emprendre reformes de calat no serà possible si abans no es treballa per comptar amb unes estructures i sistemes que permetin la bona gestió i el desenvolupament del “múscul humà”. Amb aquest esforç estructural serà possible avançar en qüestions com la motivació i el lideratge tan importants als perfils directius; "La nova norma, encara que amb mancances, aplanarà el camí a una millor gestió dels recursos humans a l'AGE"


Entre els temes a què fa referència la norma ens crida especialment l'atenció la novetat d'incloure la categoria de Directiu Públic Professional. Des de la seva experiència, realment es tractaria d'oficialitzar una figura que ja existeix?

“La figura del Directiu Públic Professional ja existia des de la redacció original de l'EBEP el 2027 sí, però no existien – almenys a l'AGE – llocs categoritzats com a tals. És a dir, que només comptàvem amb el continent, però no amb el contingut. No obstant això, tant les CCAA com les EELL sí que han pogut seleccionar DPP per a les seves organitzacions en la mesura que la normativa pròpia sí que ho preveia."

Amb tot i segons ens indica Colom, l'Avantprojecte de Llei de Funció Pública de l'AGE neix, sinó ho modifiquen després del període de consulta pública, amb carències importants pel que fa a la DPP, són oportunitats de millora que s'espera quedin esmenats durant el temps de tramitació de la norma; “Presenta per exemple, un abast molt limitat de la figura, deixant-ne fora la majoria d'òrgans directius de l'AGE, fonamentalment els Directors Generals; preveient un cessament quasi discrecional i no establint regles precises d'avaluació per a aquest col·lectiu”


Ens podria definir el perfil del directiu professional?

“Des del meu punt de vista, els Directius Públics Professionals són empleats públics ubicats a la cúspide de la piràmide administrativa per fer de corretja de transmissió entre els equips de govern i la direcció tècnica de les organitzacions. Exerceixen competències estratègiques claus que poden ser més generalistes o concretes en funció de l'àrea on ens movem, però en tot cas han de ser capaços de comptar amb aptituds com ara una conducta ètica, la governança i estratègia, el lideratge i innovació, la creació i gestió d'equips, l'orientació a resultats, la comunicació i la transparència, i la gestió de recursos públics”

Sens dubte assistim a un moment crucial, clau en l'evolució de l'Administració pública on els DPP estan cridats a ser grans protagonistes; “Capacitats tècnicament per abordar els innombrables desafiaments que ens ofereix el futur al sector públic, en la mesura que el seu lideratge també s'haurà de basar en l'autoritat que li confereix el coneixement i l'experiència acreditada en el desenvolupament i la implementació de polítiques públiques”

 

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top