L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ja fa anys que impulsa polítiques de Responsabilitat Social en l’organització interna i als Plans d’Actuació Municipal. Parlem amb el Coordinador de la Unitat de Responsabilitat Social Corporativa per descobrir les principals accions d’aquest projecte.
- Per què una unitat de Responsabilitat Social Corporativa en un ajuntament?
La veritat és que aquesta va ser segurament la pregunta més repetida als inicis de la posada en marxa del nostre servei ara fa ja gairebé 8 anys.
Si busquem la definició de Responsabilitat Social ens trobarem que fa referència a la responsabilitat que té qualsevol organització pels seus impactes en la societat; així de senzill i així de complicat. Tot allò que fem té una repercussió directament o indirecta en l’entorn i per tant, en som responsables.
Si assumim que una administració pública ha de treballar pel bé comú i actuar d’acord amb l’interès general, segurament podríem deduir que no caldria una unitat que vetllés per la responsabilitat social, però la teoria i la pràctica, en moltes ocasions no van de la mà i cal vetllar per garantir el compliment dels principis i els valors que com a administració ens venen donats. I això, encara que no ho sembli comporta molta feina.
Algunes administracions havien iniciat projectes de Responsabilitat Social, però es centraven en la RSE, és a dir, en la Responsabilitat Social Empresarial. Es volien dur a terme accions per tal que les empreses del territori actuessin des dels principis i criteris que es desprenen d’aquest model.
Nosaltres també hem anat duent a terme actuacions en aquest sentit, però inicialment ens vam centrar en la responsabilitat social interna. M’agrada molt la dita atribuïda al gran físic Albert Einstein que proclama que donar exemple no és la manera principal d’influir sobre els altres, sinó que és la única manera.
- Quines són les principals línies que heu desplegat des de l’ajuntament pel que fa a la Responsabilitat Social?
El concepte dóna per molt i la veritat és que hem desplegat un bon grapat d’iniciatives que encara ara estem treballant. Cal tenir en compte que la responsabilitat social és un projecte de llarg recorregut i que els seus resultats en cap cas els podem mesurar a curt termini i això la fa encara més difícil de desplegar i d’avaluar-ne el seu impacte.
Amb tot, el primer projecte que vam dur a terme va ser el de donar a conèixer la unitat a tota l’organització i, alhora, el treballar conjuntament amb totes les persones que hi treballàvem per definir quins eren els valors que ens identificàvem.
A partir d’aquí, hem anat encetant multitud de projectes que ara i aquí només enumeraré per no allargar-me en excés, però que podeu consultar al nostre web i podeu veure’n alguns amb més detall.
Destacar per exemple el Codi d’Ètica i Bon Govern i la comissió de seguiment del mateix que treballa des de l’any 2013 en el desplegament d’una política d’integritat municipal. La transparència i la rendició de comptes a través del portal de transparència i del seguiment del Pla d’Actuació Municipal, l’inici de polítiques de compra pública responsable, la creació d’un petit banc de bones pràctiques de projectes locals, l’impuls de projectes de treball col·laboratiu i d’innovació pública, la creació del pla d’acció d’Economia Social i Solidària, , d’actuacions d’intervenció i sensibilització al territori amb l’objectiu d’assolir un Territori Socialment Responsable ...
- Com repercuteix això a la ciutadania?
Crec que la relació que acabem d’enumerar fa prou evident l’impacte que aquests tipus de polítiques pot tenir envers la ciutadania. I potser el que és més important és que amb la majoria, la voluntat és que la ciutadania hi participi activament. No podem entendre la Responsabilitat Social sense tenir en compte una relació i un diàleg estret amb tots els grups d’interès i per una administració local, la ciutadania n’és el principal grup.
Amb tot, cal tenir molt present, sempre, que el desplegament d’una política de Responsabilitat Social suposa necessàriament un canvi cultural intern profund i d’un notable calatge.
- Quin balanç feu de les accions fetes fins ara?
Com acabo de dir, el desplegament d’una política de responsabilitat social suposa un canvi molt considerable en una organització i per tant els resultats i els impactes es fan difícilment mesurables a curt termini.
Crec que hem anat avançant en molts aspectes, hem obert camins que ens han de dur inexorablement a canvis positius però el principal repte que considero que cal abordar és la gestió de les moltes contradiccions que aquest canvi ens comporta.
Mentre estem impulsant determinats projectes i actuacions, haurem de conviure amb d’altres que es venen realitzant i que en alguns casos, entren en contradicció amb el que plantegem. N’hem de ser conscients, ho hem de posar en evidència i ens tocarà reconduir-los per tal d’orientar totes les nostres actuacions vers els objectius i el model pel qual treballem.
- Entre les moltes actuacions que ens heu enumerat, ens podeu concretar algunes de les accions relacionades amb l’Economia Social que esteu duent a terme actualment?
Malgrat que des de l’ajuntament fa un bon grapat d’anys que es venen desenvolupant actuacions vinculades a l’Economia Social i Solidària, la creació d’un pla d’Actuació transversal no s’implementa fins l’any 2017.
És en aquest mateix any, que l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú participa activament en els treballs de constitució de la Xarxa de Municipis per l’Economia Social i Solidària i n’és fundador, el maig de 2017, conjuntament amb d’altres 31 municipis.
Això va ser possible gràcies a la constitució d’un grup tècnic de treball transversal que inicialment va integrar a tècniques i tècnics de tres departaments (Empresa, Medi Ambient i Responsabilitat Social Corporativa), que ha anat creixent i del que hores d’ara ja en formen part 8 persones de sengles departaments.
Entre les principals noves accions que m’agradaria destacar hi ha el treball de diagnosi que vam dur a terme l’any passat i que ens va servir per identificar la realitat de l’Economia Social i Solidària a la nostra ciutat i on, a partir, d’aquí podrem generar noves actuacions.
Per altra banda, pel que fa a les ja es venien realitzant, podem fer esment al Banc del Temps, als horts urbans i als horts socials, al mercat de segona mà i intercanvi i especialment a l’impuls de la moneda social local la turuta.
- Què és, com sorgeix i com funciona la turuta ?
La turuta és la moneda social local de Vilanova i la Geltrú. El projecte de la turuta neix l’any 2010 de la mà de l’entitat ECOL3VNG, una entitat vilanovina que pretén estimular la producció i el consum de productes locals mitjançant l’ús d’un nou valor d'intercanvi: la turuta. Un sistema d'intercanvi local en forma de saldo virtual, que serveix com a mitjà de pagament per adquirir o intercanviar, entesa com una unitat de compte interna entre les persones de l'associació.
El valor d'aquestes unitats corresponen a la dedicació voluntària realitzada en projectes socials. D'una hora de dedicació plena en diuen 10 turutes i s’atorga l'equivalència d'una turuta a un euro, per tal de poder interactuar com si es tractessin d'euros locals.
Un aspecte destacable i diferenciador d’aquesta iniciativa ciutadana és l’acord de col·laboració que l’any 2014 es va establir entre l’entitat i l’ajuntament per tal de promoure i donar suport al projecte que es va traduir l’any 2016 en el fet d’incorporar la moneda social a determinats pagaments i taxes municipals.
- Per acabar, recomanaria a altres ajuntaments treballar amb aquest tipus de polítiques?
Per descomptat!
No només ho recomanaria, sinó que considero que no hi ha cap altre manera d’abordar la gestió pública sinó és des de la perspectiva de la Responsabilitat Social. I m’agradaria acabar amb una altra dita, aquesta no sé a qui s’atribueix, però que considero bàsica en la gestió de la RSC: Les organitzacions han d’actuar amb responsabilitat, això sembla que ha quedat clar; però les organitzacions són persones i per tant sense responsabilitat individual, difícilment hi haurà responsabilitat col·lectiva.
Gràcies per la possibilitat que ens heu donat d’explicar la nostra experiència i aprofitem aquesta oportunitat per posar-nos a disposició de qualsevol persona o entitat que vulgui aprofundir en alguns dels aspectes que hem comentat.