ENTREVISTA A CARLES BONET I FORT

ENTREVISTA A CARLES BONET I FORT

REGIDOR DE L'ÀREA DE SERVEIS, OBRES PÚBLIQUES I MEDI AMBIENT DE L'AJUNTAMENT DE CALONGE

“Altres temes que estan en estudi són: la generació d’energia a través de les aigües fecals per produir biogàs a través d’un procés biològic...”

 

L'Àrea d'Obres i Serveis té entre les seves funcions les relacionades amb el manteniment de les vies públiques, pavimentació i enllumenat públic. També s'encarrega del manteniment d'equipaments i edificis municipals, així com de l'organització i logística d'activitats, festes i esdeveniments, a través de la Brigada Municipal. El manteniment de parcs i jardins també és competència d'aquesta regidoria.

Avui entrevistem a Carles Bonet, encarregat d’aquesta Àrea a L’Ajuntament de Calonge, un ajuntament exemplar per la seva gestió.

 

1-Sr. Bonet, tenim entès que està vinculat al món local des dels 70’. Ens podria explicar una mica la seva trajectòria professional al llarg d’aquests anys?

En el meu llarg recorregut per l’apassionant món de la gestió municipal, he fet una mica de tot:
Des de regidor d’Ensenyament i Cultura, Regidor de Medi Ambient (vaig muntar la regidoria inexistent), Regidor d’Urbanisme, Coordinador d’Àrees,  1er Tinent d’Alcalde fins i tot, i degut a un accident de l’alcalde electe, vaig assumir l’alcaldia durant 14 mesos!
Vaig començar a les primeres democràtiques de 1979, suposo com molts, per casualitat i sense pensar, tenia 35 anys i amb aquesta edat, tot es possible.
Vaig ésser regidor 21 anys, amb un interval de 4 que no em vaig presentar, desprès de 8 anys de no sortir elegit per no treure l’escó a on estava. Ara hi torno a ser, jubilat, però amb una il·lusió que crec que pocs poden superar.


2- L’Ajuntament de Calonge, un municipi amb poc més de 10.000 habitants, ens consta que ha fet les coses bé en els darrers temps, generant fins i tot un superàvit de 556.771,85 €. Ens podria explicar quins paràmetres i paquets de mesures han estat indispensables per fer aquesta bona gestió?

Aquest Ajuntament treballa amb transversalitat, tant política com tècnicament, això vol dir, què som conscients i coherents a l’hora de dissenyar les estratègies de gestió de la despesa, per tant, els resultats són els que són.


3- Aquesta gestió els ha permès pagar a proveïdors puntualment i fins i tot tenir una mitjana de 29 dies de pagament en comptes dels 50 permesos per la Llei de Morositat. A part d’ajudar a la liquiditat de les empreses com han fet, com més creu que un Ajuntament pot donar suport als proveïdors?

Donant-los seguretat i compliment en totes les premisses en el ràpid pagament de les seves factures.


4- En el context que ens trobem, què és el que més valora dels seus proveïdors?

Serietat, professionalitat i preu.


5- Pel que fa a la gestió dels serveis de l’Ajuntament, quins han estat els principals reptes que han hagut de fer front en aquests anys de retallades?

El repte més important és mantenir una estructura de pressupost adequada per tal de no provocar dèficit, és a dir, gaudir d’excedent de pressupost només quan és pot i no convertir en estructural una situació conjuntural.


6- Creu en els sistemes d’avaluació com eines d’optimització i millora?

Crec que només podem millorar el que hem mesurat prèviament, aquesta premissa fa que sol·licitem auditories i certificacions de tot l’avaluable.


7- Quins han estat els resultats?

Els resultats ens han servit per corregir inèrcies equivocades, optimitzar recursos i sobretot, recursos econòmics.


8- Quins són els nous projectes en que està immers actualment?

En les àrees que porto, com Medi Ambient: mirem de tenir el poble net; reciclar en tot el possible i fer campanyes de divulgació; incloure les urbanitzacions en el programa de neteja municipal; seguir amb el desenvolupament de l’agenda 21 portar a terme tot allò que sigui necessari en el compromís contret en la signatura del pacte d’alcaldes, incidint en la reducció de CO2 de l’atmosfera que ens vàrem comprometre.

Pel que fa a Obres Municipals i Serveis: en els moments que vivim no pensem en grans obres, però si en petites actuacions que millorin la qualitat de vida i donin sensació de progrés: zones verdes; voreres; guals per discapacitats; millores de les vies i camins municipals, etc., etc., etc.

En quant a la brigada, mirar que el manteniment de les estructures existents siguin la base del seu treball.

Amb la creació de la secció d’eficiència energètica, un espai apassionant ja que té moltíssim abast, hi portem a terme ja algunes iniciatives:  en l’enllumenat públic, amb l’auditoria encarregada l’últim trimestre de l’any passat i ja feta, podem avançar que solament amb l’optimització de les potències contractades i realment necessàries, estalviarem anualment 19.000 € i amb la reestructuració de l’enllumenat públic (reguladors de fluxe),preveiem estalviar en els propers 5 anys sobre els 300.000 €, això representa un estalvi real en 5 anys de 400.000 €.

També s’ha adjudicat, fa un mes aproximadament, l’auditoria de 18 edificis municipals per a continuar segons les conclusions que en surtin, amb l’estalvi ja començat en l’enllumenament.

Altres temes que estan en estudi són: la generació d’energia a través de les aigües fecals per produir biogàs a través d’un procés biològic; el transport soterrat intel·ligent de les  escombraries a través d’un sistema pneumàtic amb telegestió;  aplicació a través del telèfon mòbil d’un sistema intel·ligent de control de les zones blaves d’aparcaments del municipi. Tots els passos que seguim des d’aquesta secció, van encaminats a l’aplicació del full de ruta de l’SMART CITY una ciutat intel·ligent i sostenible, tant en matèria ambiental com econòmica.


9- Creu que s’hauria de treballar més estretament amb altres municipis per donar serveis de forma mancomunada?

Per tal d’optimitzar recursos és imprescindible treballar més estretament a nivell de municipis veïns, a nivell comarcal i fins i tot, estem treballant a nivell nacional amb reunions a l’Associació Catalana de Municipis per aconseguir agregar compres.


10- Segons vostè com es podria mentalitzar als responsables municipals per dur a terme aquestes accions, que per altra banda semblen de sentit comú en una època de restriccions pressupostàries?

El fet de trobar-se a diferents àmbits geogràfics persones que, des de la vesant política o des de la vesant tècnica, treballen en els mateixos temes produeix un allau d’intercanvi  d’experiències que poden ser molt profitoses.

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top