L’Ajuntament de Terrassa està duent a terme un projecte pilot que durarà un any i està fet en col·laboració amb Telecomunicacions de la UPC i l’empresa Reby que ha adaptat els vehicles a les necessitats de la ciutat. El projecte d’observadors ambientals, únic al món, és el primer pas d’un nou servei de micromobilitat a la ciutat.
- Quin balanç inicial podeu fer de la posada en marxa del projecte?
Hem comprovat que la micromobilitat facilita la intermodalitat en el transport i considerem que és l’alternativa més ràpida, econòmica i sostenible del transport interurbà. Considerem que apostar per una mobilitat sostenible és clau dins la Revolució Verda que estem impulsant des de l’equip de Govern, i així es contempla en la nova Ordenança de Mobilitat, aprovada en el Ple de novembre.
La flota de mobilitat sostenible està formada, actualment, per 200 patinets elèctrics i 50 bicicletes elèctriques, que incorporen sensors de contaminació atmosfèrica. Aquest projecte de la UPC, amb el qual col·laborem, s’emmarca dins els compromisos mediambientals adoptats els darrers anys per tal d'aconseguir ser una ciutat més sostenible, saludable i segura, com són el Pla de Millora de la Qualitat de l'Aire (2015-2020), el Pla de Reducció del Soroll (2014-2018), el Pla d'Acció per a l'Energia Sostenible i el Pla de Mobilitat Urbana (2016-2021).
Els patinets es van posar en marxa el 17 juliol i les bicicletes el 23 de setembre de 2020. Des de la posada en marxa del servei, i fins al 30 d’octubre, s’han fet un total de 43.357 viatges, sumant patinets I bicicletes, el que representa una xifra de 314,18 viatges al dia. La distància total recorreguda suma 60.095,85 kilòmetres, amb una distància mitjana per viatge d’1,38 km.
Pel que fa a les persones usuàries, en una primera consulta, el 80% va reconèixer estar satisfetes o molt satisfetes del servei, i les que van reaccionar negativament, ho van fer perquè no podien trobar una solució immediata a les incidències plantejades, una qüestió que es va resoldre esmenant els problemes tècnics de l’App.
- Amb les dades d’ús dels usuaris i la incorporació de 50 bicicletes elèctriques a la flota, quins són els següents passos?
El projecte pioner que la UPC desenvolupa a Terrassa, amb l’empresa Reby, encarregada de la gestió de la flota, i la col·laboració de l’Ajuntament, ha de servir per resoldre sobre el terreny tots els detalls, com la calibració dels sensors. Actualment, estem treballant en la instal·lació de nous aparcaments dels vehicles de la flota (les “U” invertides que hi ha a tota la ciutat destinades a bicicletes on s’han de deixar també els patinets) per oferir un millor servei i respondre a la demanda actual.
- Fins al moment, quins inconvenients o dificultats us heu trobat?
El calendari inicialment previst no s'ha pogut complir perquè, en ser un sistema tan innovador, s'han hagut de fer diferents ajustos tecnològics. Principalment al software de logística, perquè el sistema funcioni a la perfecció, i en el calibratge dels mateixos sensors, per tal que la UPC tingui les dades amb la màxima precisió i es puguin procesar correctament. Amb tot, i després de les proves realitzades les darreres setmanes, confiem en què els sensors que mesuraran els nivells de contaminació a la ciutat es comencin a instal·lar de manera progressiva a mesura que es resolguin els reptes associats.
- La principal novetat de la flota és que permet obtenir dades dels agents contaminants. Com?
L’objectiu d’aquest servei de micromobilitat sostenible és avaluar l’impacte de la pol·lució a Terrassa i oferir a les persones usuàries majors de 18 anys una disponibilitat del servei de 24 hores. Aquesta iniciativa de la UPC permetrà obtenir dades dels agents contaminants, a temps real i a diferents punts de la ciutat, gràcies a la flota de patinets i bicicletes elèctriques per a l’ús compartit dotada, parcialment, de sensors d’agents contaminants atmosfèrics, que estan en procés de validació, i que funcionarà gràcies a una plataforma tecnològica centralitzada.
D’aquesta manera, s’avaluaran els nivells de NO2 i CO, sent de gran interès el valor de NO2, ja que hi ha una relació molt directe entre vehicles de combustió i nivells de diòxid de nitrogen. Aquesta avaluació ens permetrà obtenir mapes de contaminació fiables, dinàmics i de fàcil comprensió per a la població esdevindran efectius instruments d’educació i conscienciació ambiental per a la ciutadania. I al mateix temps, constituiran un paràmetre o criteri fonamental per a dissenyar i aplicar mesures municipals preventives i correctores per la millora de la qualitat de l’aire de forma més efectiva.
- Podeu fer cinc cèntims sobre l’anomenada Revolució Verda que impulseu des de l'Equip de Govern de l’Ajuntament de Terrassa?
Terrassa va iniciar l'any 2019 un canvi de model per avançar cap a una ciutat on moure's sigui més fàcil, amb menys trànsit, menys sorolls i menys gasos contaminants. Una ciutat més saludable, amb més espais públics, més confortable i més segura per a vianants. Es tracta d'una gran transformació, que va començar amb la voluntat de reordenar la circulació a l'àmbit central per establir una Zona de Baixes Emissions. Uns canvis que s'han vist frenats per la pandèmia de la Covid-19, però que tindran continuïtat en un future inmediat fins aconseguir doblar la superfície destinada als vianants en els darrers 20 anys.
El canvi en la reordenació de la mobilitat vol anar molt més enllà del Centre i abastar tots els barris de la ciutat. Tal i com s'estableix al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible 2016-21 i al Pla de Millora de la Qualitat de l'Aire 2015-20, es faran intervencions als carrers per reequilibrar l'espai públic, reassignant més espai a vianants, a la bicicleta i al transport públic i per aconseguir canvis en els hàbits de la mobilitat de la ciutadania.
Són mesures per assolir una reducció de l'accidentalitat, del soroll i del consum energètic, una millora de la qualitat ambiental i de l'habitabilitat dels carrers, així com un augment del grau d'autonomia dels infants, de persones grans i de persones amb capacitats diverses. Una autèntica revolució verda per moure'ns i viure millor a Terrassa.
- Terrassa és una ciutat preparada perquè hi puguin conviure tota classe de mitjans de transport? (Cotxe, motos, autobusos públics, bicicletes, patinets, vianants...)
Amb la nova Ordenança de Municipal de Mobilitat ens adeqüem a la permanent evolució del model de ciutat. L’Ajuntament reforça, així, la seva convicció per pacificar el trànsit, millorar la seguretat viària, la preservació del medi ambient, l’aposta per les noves formes de mobilitat, les energies netes i, en definitiva, la millora de la qualitat de vida de la ciutat i la convivència pacífica de la seva ciutadania.
Entre els beneficis dels Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) destaca la seva contribució a la disminució de la contaminació atmosfèrica i acústica, a la transició cap a una economia baixa en carboni i a la intermodalitat amb altres serveis públics de transport urbans o metropolitans (tren, autobús, metro...).