- Quan va sorgir Parkunload i perquè serveix?
Parkunload és una empresa creada a Barcelona l’any 2017 que permet regular i controlar digitalment zones d’estacionament amb temps limitat i gratuït per facilitar la mobilitat urbana dels ciutadans de manera sostenible en l’àmbit de la logística urbana, el comerç local, el turisme o el transport públic, entre d’altres i en substitució del disc horari.
La plataforma Parkunload es fonamenta en un mètode de control d’estacionament patentat, basat en Apps i dispositius Bluetooth, que permet establir un temps d’estacionament adaptat al perfil de vehicles i usuaris per a cada zona d’estacionament i segons l’horari i el context de la ciutat.
- Quines avantatges suposa tenir un aplicació d’aquest tipus per un municipi?
La plataforma Parkunload permet digitalitzar per complert el control de les zones d’estacionament limitat, en substitució del disc horari tradicional.
La plataforma Parkunload té un principi de funcionament innovador, basat en sensors Bluetooth associats a la senyalització de la zona d’estacionament i aplicacions mòbils per conductors i vigilants.
Els usuaris es poden registrar fàcilment en l’app i seguidament obtenir un tiquet d’estacionament digital si compleixen amb les condicions establertes per la ciutat en cada zona d’estacionament. Alternativament, els usuaris poden obtenir el tiquet a través d’un formulari web o d’una trucada.
Els principals beneficis de digitalitzar zones d’estacionament limitat són:
• Increment del 30% en la rotació de places d’estacionament.
• Reducció del 50% en estacionament indegut: vehicles sense permís, excés de temps, ...
• Augment del 30% en disponibilitat de places lliures.
• Facilita la cerca d’estacionament i redueix la doble fila i la congestió de tràfic.
• Regulació 100% digital de les condicions d’estacionament per cada zona.
• Permís i temps d’estacionament variables segons diversos paràmetres: tipus de vehicle, perfil d’usuari, ubicació, hora de dia, dia de la setmana, etiqueta d’emissions, etc.
• Compatible amb zones de baixes emissions i episodis de contaminació.
• Triplica l’eficiència en tasques de control d’estacionament.
• Elevat retorn de la inversió en termes de mobilitat, sostenibilitat i econòmic.
• Optimització de les zones d’estacionament basada en ‘big data’.
La disponibilitat de dades i patrons d’estacionament en temps real, permet als municipis conèixer, analitzar i optimitzar l’ús d’un recurs escàs com són les places d’estacionament limitat i gratuïtes en les ciutats.
- En quins sectors d’activitat es pot aplicar?
Parkunload es pot utilitzar en qualsevol tipus de zona d’estacionament limitat, gratuïta i opcionalment restringida a determinats vehicles autoritzats.
- Zona de càrrega i descàrrega o DUM (Distribució Urbana de Mercaderies), per a la millora de la logística urbana a camions, furgonetes i vehicles comercials.
- Zona taronja o vermella gratuïta per facilitar i promocionar l’accés als eixos comercials de la ciutat.
- Aparcament d’enllaç o ‘park & ride’ per garantir que les places d’estacionament properes a les estacions de tren o bus són utilitzades exclusivament per usuaris del transport públic durant l’horari de regulació.
- Zona verda o residents, per facilitar places d’estacionament exclusives o preferents als veïns de la ciutat.
- Aparcament per clients del comerç, que permeten garantir que els vehicles estacionats són efectivament clients de l’establiment.
Cal destacar, que es poden combinar tipus de zones i permisos, com per exemple zones de ‘park & ride’ més residents, o bé oferir temps d’estacionament diferent a residents, professionals i propietaris de comerços.
- En tots aquests sectors que ha comentat, quines són les aplicacions que més demanen els ajuntaments catalans i per solucionar quines problemàtiques?
Actualment, les ciutats més denses tenen forces problemes per regular i controlar les zones d’estacionament de càrrega i descàrrega destinades al lliurament de mercaderies i debut a l’increment de les compres per Internet: Amazon, ...
La ciutat de Vic va desplegar la zona DUMA l’any 2018 i recentment l’ha ampliat a bona part del centre de la ciutat amb un ús compartit entre professionals, comerciants i residents.
D’altra banda, diverses ciutats catalanes ja estan optant per digitalitzar la zona taronja o vermella que permet estacionar gratuïtament als eixos Comercials durant un cert temps (90’), amb l’objectiu de facilitar l’accés al comerç local i garantir la rotació d’aquestes places amb un mètode eficient i efectiu. Alguns municipis han transformat també zona blava de pagament en zona taronja digitalitzada amb Parkunload, com és el cas de Rubí (400 places) i Cerdanyola del Vallès (500 places).
Finalment, la solució de Parkunload per aparcaments d’enllaç o d’intercanvi properes a les estacions de tren o autobús també està despertant l’interès d’autoritats i ciutats per tal de poder garantir l’ús restringit de les places als usuaris del transport públic.
- Altres projectes de Parkunload?
Arran de l’experiència de Vic amb la Z-DUMA, Parkunload ha pogut aconseguir un projecte pilot al districte IV de París amb un total de 140 zones (‘aires de livraison’), que està previst ampliar-lo amb criteris de sostenibilitat durant el 2022, així com també en dues ciutats de l’Àrea Metropolitana de París (‘Métropole de Grand Paris’) a través d’un projecte europeu d’innovació en logística urbana sostenible finançat per EIT Urban Mobility.
Per a més informació o per contactar amb Parkunload