- Quins són els productes que més els demanden les administracions en aquests moments?
Actualment els ajuntaments i administracións públiques de tot Espanya, Andorra i Portugal ens demanen cubells domèstics per implantar la recollida selectiva Porta a Porta (PaP), bosses compostables i de polietilé, contenidors rodants, compostadors, papereres selectives, àrees d’emergència, tancaments de contenidors i mobiliari urbà de plàstic 100% reciclat. Cada dia més, a part d’aquests productes, ens demanen aplicar la útima tecnologia a cada un d’ells, com per exemple: cubells amb TAG identificatiu, bosses amb identificació, tancaments electrònics als contenidors o àrees de contenidors, sensors volumètrics, lectors per als vehicles de recollida i un software que ho pugi integrar tot per ajudar i controlar les tasques de recollida. Es pretén aconseguir que el producte i la tecnologia es suministrin conjuntament per obtenir una informació fiable que mostri la millora que aporta aquest sistema a la recollida selectiva i finalment aplicar el pagament per generació.
- El porta a porta està guanyant terreny en molts ajuntaments i comunitats autònomes. Quins projectes estan treballant en aquests moments?
Ara mateix estem subministrant projectes de l’Ajuntament de Corbera de Llobregat, Cardedeu, Ripollet, Cervelló, el Consell Comarcal del Berguedà, també una licitació molt important on estem subministrant milers de cubells i contenidors a la Junta d’Andalusia, cubells de 10 a 40 litres per l’ús domèstic i contenidors de càrrega pel darrera des de 60 a 1100 litres per a grans productors, tots ells equipats amb TAG identificatiu d’usuari.
Aquest és un dels exemples, més clars, que podem donar a conèixer de que aquest sistema està guanyant terreny arreu d’Espanya. Es considera com un sistema clau per sensibilitzar al ciutadà i millorar les taxes de reciclatge de residus. Alquienvas porta 25 anys proposant aquest sistema a tots els seus clients i a l’administració pública. Actualment disposem de molta experiència i una millora continua tant del producte que es necessita com de la tecnologia, maquinària, campanyes, vehicles... etc.
- Quines games de contenidors ofereixen pel porta a porta?
Disposem d’una àmplia gamma de productes per implantar el Porta a Porta.
Les mides dels cubells doméstics van dels 7 litres als 50, per als grans productors tenim contenidors des de 60 litres fins a 1100.
També oferim compostadors que van dels 300 als 1000L de capacitat, tant per ús domèstic com per ús comunitari perquè hi ha famílies que opten per auto-gestionar-se la fracció organica i obtenir així un descompte a la taxa de residus.
En definitiva, disposem de la solució integral per la recollida Porta a Porta.
- La tecnologia també ha arribat al món de la recollida de residus, a nivel tecnològic quines solucions ofereix Alquienvas?
Tenim un departament especialitzat que estudia les millors solucions a nivell tecnològic per adaptar-les a cada client. És a dir, proposem trobar un equilibri entre les necessitats que té una Administració Pública i les tecnologies existents per oferir una solució coheren i adapta a cada exigència.
TAG per identificació de l’usuari, tancament electrónic per als contenidors, sensor volumètric, control d’accés per les àrees de contenidors, àrees d’emergència i deixalleries, lectors, GPS i sensors de pesatge pels vehicles de recollida, màquines expendedores de bosses, màquines biorecicladores d’envasos i un software de gestió i control amb tots aquests mòduls per implantar la recollida Porta a Porta de la manera més clara, completa i adaptada a cada client.
-A Catalunya l’Ajuntament de Torrelles de Llobregat, va ser un dels primers municipis en fer del porta a porta un sistema amb la tecnologia dels xips de control d’usuaris. Hi ha molts municipis que ho estan implementant?
Alquienvas va suministrar els cubells amb xip per aquest Ajuntament. A Catalunya igual que tot el nord d’Espanya hi han molts Ajuntaments que ja estan utilitzant aquest sistema i d’altres que estan en procés o estudi. Animem a tots els Ajuntaments i Consells Comarcals que estiguin pensant en implantar el Porta a Porta a que ens consultin. Alquienvas ofereix la solució integral d’aquest sistema de recollida.
-L’Ajuntament d’Alcaucín (Màlaga) va dur a terme la iniciativa de colocar màquines biorecicladores que retornen en forma d’incentius els envasos retornats. Com funcionen iniciatives com aquestes?
Aquestest sistema està funcionant molt bé al nord d’Europa i estem oferint-lo aquí perquè creiem que és un bon incentiu tant per la població, reduint els residus generats, com per a les fàbriques de productes plàstics per recuperar la matèria primera que generem procedent dels residus. Es tracta d’una màquina que llegeix el codi de barres de l’envàs i si realment és un envàs el permet dispositar, amb la peculiaritat que l’usuari pot obtenir una recompensa per cada envàs que disposita en aquestes màquines. La recompensa està en mans de l’administració, però, normalment és tracta d’un descompte per a la compra en comerços de la zona.
- Fa anys que parlem d’economia circular, va en augment la demanda per part dels ajuntaments de Mobiliari urbà reciclat? Vostès veuen una major conscienciació al respecte?
Fa molts anys, Alquienvas va començar a donar a conèixer aquest material als seus clients, creient en el producte i el seu sentit sostenible, en aquell moment no hi havia prou interès i poc coneixement, però ha anat creixent des de llavors, com per exemple, amb el Consell Comarcal del Pallars Sobirà amb l’ajuda de l’Agència de Residus de Catalunya. Concretament, amb l’Ajuntament de Llavorsí varem fer una prova pilot a km 0 per fabricar bancs i taules picnic de plàstic 100% reciclat amb el seu propi residu.
Actualment, els ajuntaments estan més concienciats en aquesta pràctica però trobem que encara falta disposar de més ajudes cap als ajuntaments de part d’Europa i de les gestores de residus per poder canviar “el xip” i començar a utilizar els residus com un recurs.
Alquienvas proposa la solució de l’economia circular a Km 0, tant pel residu de la fracció orgànica al compost com del plàstic mixt al mobiliari urbà.
Però aquest tema dona molt per explicar i convidem a totes les persones interessades a que ens contactin per a poder aprofundir i oferir les nostres solucions.