Fa poc més de dos anys els centres educatius de primària i secundària de Llagostera varen començar a desplegar a les aules el projecte Llagostera 3.0. Es tracta d’un projecte pioner que té el suport i la participació de Samsung, Lego Education Robotix, l’Editorial Vicens Vives i la secretaria de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital de la Generalitat de Catalunya amb la voluntat de democratitzar l’accés a la tecnologia oferint eines i formació en aquest àmbit.
- Ens pot explicar amb detall què és el projecte Llagostera 3.0?
Es tracta d’un projecte que es va posar en marxa l’octubre del 2017 en el marc de les actuacions del Pla de Barris de Llagostera amb la compra inicial d'un total de 81 robots educatius, 60 tablets, 9 ordinadors portàtils, màquines i mecanismes motoritzats, sets d'energies renovables i sets de pneumàtica amb la voluntat de posar-los a disposició de la població que hi estigui interessada, en especial per aquelles persones i famílies amb dificultats econòmiques.
Bona part d'aquest material va cedir-se a les escoles Puig de les Cadiretes, Lacustària i a l'Institut de del municipi i la resta va servir per dotar i crear el Centre de Recursos Tecnològics on des de llavors s’ofereixen cursos i tallers oberts a la ciutadania a partir dels 5 anys d'edat.
- Per què van decidir tirar endavant aquest projecte?
Des de l’Ajuntament, que governava en aquell moment i ara també des de l’actual equip de govern, pensem que la formació en sectors especialitzats com la robòtica, seran claus per desenvolupar les habilitats a l’hora de superar reptes o solucionar problemes. En aquest sentit volem potenciar la formació en tecnologia des dels més joves en edat escolar per així poder afrontar els reptes ocupacionals del futur amb més garanties.
- Com s’han integrat els robots educatius a les escoles?
La robòtica ja formava part de les aules en les escoles i el projecte Llagostera 3.0 ha permès intensificar-lo. Totes les actuacions que s’han fet vinculades al projecte Llagostera 3.0 han estat consensuades amb les direccions dels tres centres educatius per tal de poder conèixer les seves necessitats. En aquest sentit es’han establert un seguit de reunions periòdiques per anar avaluant i consensuant els propers passosa seguir dins del projecte. Sense la participació activa dels centres educatius el Projecte Llagostera 3.0 no tindria sentit i no s’hagués pogut tirar endavant.
- Quins beneficis ha reportat a les escoles del poble?
Més enllà de dotar els centres de robots, tablets i recursos educatius ha permès crear el Centre de Recursos Tecnològics, oberts al conjunt de la ciutadania, en especial aquelles persones i famílies que d’una altra manera no hi podrien tenir accés. El Centre de Recursos està pensat també per a pares, mares i avis que puguin conèixer i familiaritzar-se amb aquestes noves eines educatives i així poder ajudar als seus fills i néts.
- Després de 2 anys de funcionament del projecte Llagostera 3.0, quina valoració en fan des de l’Ajuntament?
La valoració que se’n fa des de l’ajuntament és molt positiva, com així també ens han fet arribar des dels centres educatius. El Centre de Recursos Tecnològics i en especial l’espai que anomenem Roboteca Oberta té un nombre important d’usuaris. Molts pares i fills aprofiten per experimentar junts amb aquesta tecnologia. Això és també un valor afegit a aquest projecte. La voluntat del nou equip de govern és mantenir aquest Centre fent els ajustos que creiem necessaris.
- Recomanaria a altres ens públics treballar amb projectes similars? Per què?
Com ja hem anat comentant al llarg de l’entrevista, els beneficis d’aquest tipus de recursos educatius són molts i variats. És cert també que el seu cost econòmic és significatiu i per tant potser animaríem a administracions supramunicipals a treballar per tal de poder posar en contacte els joves, i no tant joves, amb aquesta tecnologia.