La Paeria de Balaguer va presentar a principis de juliol la campanya “Troba-ho a Balaguer”, una aplicació creada per impulsar el consum de proximitat i el comerç local de la ciutat. La iniciativa mostra l’àmplia oferta comercial de Balaguer, posant l’accent en l’experiència transformadora d’apostar pel comerç de proximitat. En parlem amb Ester Guarné, Paera de Promoció Econòmica i Ocupació de l’Ajuntament de Balaguer.
- Com valoreu des de l’Ajuntament l’arrencada de la campanya?
Molt positivament. La campanya arrenca el passat 6 de juliol i creiem que en el moment idoni, doncs després d’un temps de molta incertesa i amb els comerços tancats era una forma de donar-los visibilitat a la xarxa i alhora potenciar la compra de proximitat.
- Ens podria explicar amb detall en què consisteix “Troba-ho a Balaguer”?
“Troba-ho a Balaguer” és una campanya per potenciar el negoci local. Però vol ser més que una campanya de dinamització puntual. La idea és que sigui duradora en el temps i vagi creixent i evolucionant. Ens vam marcar tres objectius. El primer, a curt termini, era la presa de consciència de la ciutadania per la compra de producte local. El segon objectiu, a mig termini, és el de crear un hàbit de compra de proximitat. I, per últim, el tercer objectiu a llarg termini que serà el de consolidar aquesta compra local.
Teníem el repte d’arribar a un públic objectiu acostumat a comprar per internet, sense oblidar-nos els que ja utilitzen el canal físic. Per tant, a més a més de crear una campanya amb suports més tradicionals (cartells, díptics, anuncis a premsa,...) estem presents a la xarxa a través d’un compte d’Instagram i una pàgina web fent així protagonistes a les persones que hi ha darrera els comerços i negocis de la ciutat.
Un altre repte que se’ns plantejava era ajudar i acompanyar tota aquesta amplia oferta comercial i de serveis que tenim en el seu procès de digitalització primant la simplicitat. No volíem fer res que a les empreses els hi fos complicat. Com? Doncs creant un assistent virtual mitjançant una landing page. “Troba-ho a Balaguer” és un aplicatiu web on els usuaris introdueixen el que estan buscant. Aquesta consulta s’envia als comerços o negocis que ofereixen aquests productes. Els comerços es posen en contacte directament amb el client potencial, que prèviament haurà introduit el seu correu o telèfon.
- Quina ha estat la resposta de la ciutadania?
Abans de començar la campanya vam començar a fer soroll a les xarxes socials per crear expectatives. Això va suposar una molt bona acollida un cop vam llançar la campanya per part dels comerciants i per part de la ciutadania. Hem creat un sentiment de pertinença, mantenint la comunitat viva creant contingut a diari. Un contingut que dóna visibilitat a la web trobahoabalaguer.cat
D’aquesta forma ambdues eines, l’assistent virtual i les xarxes socials, es retroalimenten.
Si tenim en compte les mesures restrictives que hem patit just en el moment del llançament de la campanya i que ha sigut un estiu molt complicat, tan els resultats a nivell de cobertura com de difusió han estat molt bons. L’assistent virtual ha rebut gairebé 3.000 visites d’usuaris únics i 100 altes d’usuaris. Penseu que per una comarca com la Noguera suposen moltes visites i esperem que el número d’usuaris vagi creixent.
Amb el nou disseny que estrenarem a finals de mes amb les etiquetes actualitzades i amb el compromís de les empreses locals d'atendre ràpid crec que a la llarga pot ser un element important de dinamització.
A més, el compte d’Instagram @trobahoabalaguer compta amb més de 1.200 seguidors i un creixement del 2% setmanal. Del públic que segueix el compte el 56% són ciutadans i ciutadanes de Balaguer i la resta de pobles de la comarca.
- I des dels responsables del comerç local quina valoració en fan?
Els veiem realment molt actius a les xarxes socials. Els que no en tenien s’han obert un compte i els que en tenien hi estan dedicant cada dia més hores. Han vist que és una eina potent, que veu molta gent i li volen treure profit. Cada dia rebem moltes etiquetes d’aquests comerços que compartim a l’Instagram de @trobahoabalaguer d’aquesta manera els aportem visibilitat i també animem als usuaris que facin consultes a l’assistent virtual. Les xarxes socials serien com un aparador que canvia cada dia i que també pot atraure públic a les botigues si has vist quelcom que t’agrada. L’assistent virtual és una eina estàtica i més personalitzada per si es volen fer peticions concretes.
- Quines altres mesures de promoció econòmica local heu pres arran del confinament?
Cal destacar que, des del primer moment, la Paeria ha mantingut una interlocució permanent amb els representats del comerç i l’empresariat balaguerí a través de les associacions de comerciants i de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis, la qual cosa ens ha permès no només monitoritzar diàriament la situació dels diferents sectors econòmics arran del confinament, sinó també consensuar les mesures que s’han anat prenent dels del govern municipal per fer front a la difícil situació derivada de la Covid 19 i que són les que tot seguit us explico.
De seguida els vam proposar d’ajudar-nos a impulsar el “Directori empresarial, comercial i de serveis”. Una eina que teníem creada de feia un temps però que teníem una mica parada, doncs fins arribat aquell moment no es veia tan la necessitat que hi havia en tot el tema de la digitalització. Aquesta iniciativa va ser molt ben rebuda i les associacions hi han estat col·laborant amb moltes ganes. Es tracta d’un servei online totalment gratuït que ofereix a tots els agents econòmics de la ciutat, amb independència de l’activitat que realitzin, la possibilitat d’anunciar-s’hi i donar a conèixer els seus serveis i/o productes. Actualment el directori compta amb més de 250 altes de negocis. Val a dir també que tots els inscrits al directori participen en la campanya del “Troba-ho a Balaguer”.
També, en tot aquest procés d’acompanyament a la digitalització, vam voler treballar tot el tema de la formació mitjançant l’elaboració d’una “Guia de suport per a la digitalització del comerç”, on es recullen les principals eines digitals que tenim al nostre abast, explicada d’una forma amena, àgil i de fàcil lectura.
Quant als ajuts més de tipus econòmic, el primer que vam fer va ser suspendre el pagament de taxes municipals (de residus i terrasses) als establiments que s’havien vist obligats a tancar i posteriorment fent una rebaixa en el temps que han estat oberts però el seus ingressos s’han vist reduïts de forma dràstica degut a la situació viscuda.
També hem creat una línia d’ajuts directes (a fons perdut), pels establiments que realment estaven sofrint una situació extrema a causa de la pandèmia i als que l’import de la subvenció els ajudés realment a garantir la continuïtat de l’activitat. Vam dedicar-hi una partida de 100.000 € i les empreses podien demanar fins a 1.000 € cada una. S’han presentat més de 70 empreses de les quals ja hem pogut resoldre la meitat de les sol·licituds. La resta es resoldrà a mesura que els sol·licitants vagin aportant la documentació requerida.
- Per què és important per a una ciutat com Balaguer que el comerç local formi part de les estratègies de promoció econòmica?
En primer lloc, per la seva importància intrínseca com a sector econòmic: el comerç és un puntal de l’economia de Balaguer. En segon lloc, perquè un comerç potent fa atractiva una ciutat i li dóna dinamisme, vitalitat i enriqueix la vida ciutadana. Finalment, el comerç reforça la capitalitat de Balaguer com a centre proveïdor de serveis i productes de la nostra extensa comarca, al mateix temps que és un complement indispensable de la nostra oferta turística.