- Cada ciutat té les seves pròpies realitats i necessitats a nivell de projectes d'il·luminació, què ofereix Neri als ajuntaments que els diferencia d'altres empreses?
A Neri hi ha un “claim” des de sempre que diu que la teva ciutat hauria de ser com casa teva. Calenta, confortable, feta a la teva mida. El que intentem sempre és intentar comprendre la raó de ser de cada projecte en profunditat, la seva necessitat més íntima, dialogar amb l'estudi d'enginyeria, arquitectura o il·luminació i ajustar-nos el màxim possible a allò que cada projecte requereix. És la manera de fer front al projecte, l'actitud diguem-ne, que de vegades marca la diferència. I és un tema que implica tota l'empresa, tots els empleats, no només un departament.
Productes bons al mercat hi ha molts. L'actitud correcta, però, és molt difícil aconseguir-la perquè necessita un procés cultural molt llarg que no exclou cap funció.
- Quina experiència té Neri quan es tracta de restaurar de pals llum de llocs històrics emblemàtics?
A Neri hi ha una Fundació, el "Museo Italià della Ghisa" (MIG) única en el seu gènere a Europa, que estudia el passat, l'origen de les ciutats i dels productes lumínics que la conformen. A l'hora de restaurar un pal històric, com va passar a la plaça Sant Marc de Venècia, o al Louvre a París, per exemple, es viu la responsabilitat històrica del que es va fent. És com ficar les mans en alguna cosa sagrada que les generacions futures poden jutjar, així que, hem de fer propostes amb la màxima cura per lliurar-les als que vindran. És aquesta consciència que anima la nostra feina.
L'ànima cultural de Neri és tan important per al nostre ADN que el mateix president de la companyia, senyor Antonio Neri, està involucrat directament amb l'activitat del MIG. En particular, és molt important per a nosaltres la "Rivista Arredo i Città" que surt cada 6 mesos, la col·laboració amb Universitats, l'organització de conferències que la fundació organitza. Sempre per estimular el diàleg i el confrontament recíproc.
- També disposen de gammes contemporànies?
En els darrers 10 anys cada vegada més. Les necessitats dels projectistes amb què ens confrontem són cada cop més contemporànies. Moltes vegades es tracta de fer productes a mida, altres vegades podem respondre amb productes de catàleg. Els productes a mida de més èxit es converteixen en productes estàndard de vegades. Però, de totes maneres, cada cop més l'estil es fa més minimalista, la forma desapareix per deixar pas a la llum, veritable protagonista de la nostra feina.
El tall vermell que sempre queda és el posicionament alt de gamma, tant de material clàssic com de contemporani. La diferència més gran entre tots dos és que els productes de disseny contemporani sempre neixen per la col·laboració amb alguna firma d'Arquitectura important, com va ser el cas de SOM amb la gamma Nèbula, per exemple.
- La investigació tecnològica i la innovació és sens dubte un pilar fonamental de Neri, fins al punt d'incorporar un alt percentatge de la plantilla dins del departament de R+D, oi?
Isacco Neri, CEO de l'Empresa, repeteix sovint: “una empresa de serveis ha de ser excel·lent en el servei. Una empresa de producte ha de ser excel·lent en el producte. El producte primer”. En aquesta frase senzilla però molt clara hi ha tota la importància (i la inversió) que la família Neri dona a la funció d'I&D. El més interessant, però, és com s’aconsegueix. Hi havia un temps en què una empresa podia pensar ser la millor a fer R+D. Ara, la quantitat d'informacions, la diversitat de necessitats, la velocitat del canvi tecnològic imposa fer xarxes de col·laboració entre excel·lències perquè dialogant entre elles puguin arribar a la solució més eficaç en el menor temps possible. Avui dia, el millor R+D és aquell que sàpiga comunicar-se millor amb els altres.
- Compten amb laboratoris i equips per controlar la qualitat del producte?
Molts i sempre al dia. Quan els clients o projectistes visiten la nostra fàbrica, la visita als laboratoris és una de les parts que els porta més temps. L'eficiència, la gestió tèrmica, la reducció de l'enlluernament, les lents i els reflectors, la selecció de materials, la qualitat de la il·luminació i la connectivitat són només alguns dels temes en constant evolució que s'estudien i proven al nostre departament de Recerca i Desenvolupament. Els nostres tècnics i enginyers simulen virtualment els entorns on es col·locaran els productes, mesurant efectes i comportaments. Per això disposem d'una sala de llum, un escenari de prova impressionant i tecnològicament avançat.
- Tot i incorporar els últims avenços tecnològics, la firma continua mantenint-se fidel als seus orígens artesans?
Aquesta és una pregunta molt interessant. Diguem que ens agradaria, però no sempre és possible. Cal ser pragmàtics. Si cal lliurar 10 mil peces en una setmana has de tenir un enfocament industrial. Tot i això, a l'hora d'estudiar un producte nou el nostre mètode per arribar al resultat sempre té en compte el nostre origen, la nostra manera de veure les coses, que el fundador Doménico Neri sembla haver imprès de manera inalterable al ADN de l'empresa.
- Quina garantia donen als seus productes?
Depèn dels projectes. Normalment són 5 anys, però cada cop més el mercat demana més. El problema, en realitat, no és tant donar la garantia… això és fàcil… sinó poder respectar-la al llarg dels anys.
- On es poden veure les lluminàries?
Als 5 continents… 😉 a més de 5000 ajuntaments…
- A part d'il·luminació, tenen altres categories de producte?
Sí. Mobiliari urbà i estructures tipus quioscs, quioscs…, que, sobretot, per a alguns “developers“ privats, són un punt d'excel·lència i referència molt important per a Neri.
Per a més informació o per contactar amb Neri: