Els dies 21, 22 i 23 de setembre tindrà lloc a Sitges l’International Mobility Congress (IMC21), que espera rebre 800 professionals del sector per buscar solucions aplicades a la mobilitat en l’entorn local. El Congrés està organitzat per la Generalitat de Catalunya, l’ Ajuntament de Sitges, l’AMTU, l’ATM de l’àrea de Barcelona, la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona, la FMC, l’ACM, TMB, FGC, i l’AMB. Parlem amb el Director del congrés per conèixer tots els detalls.
- Quin és l’objectiu d’aquest primer Congrés de Mobilitat?
L'objectiu del primer Congrés Internacional de Mobilitat és ser un punt de trobada de tot el sector de la mobilitat, tant de les administracions competents com els operadors, consultors especialitzats, empreses de serveis, de vehicles, companyies digitals i qualsevol altra que estigui relacionada amb el sector de la mobilitat serà benvingut en aquest congrés de mobilitat. L'objectiu és conèixer totes les iniciatives que s'estan realitzant en aquests moments arreu del món.
- Quines seran els principals línies del congrés?
Les principals línies del congrés són respondre als objectius de desenvolupament sostenible, com afrontarem la mobilitat en l'era post pandèmia i la part d'innovació i tecnologia. L'eslògan del congrés ja denota per on anirà i quina és la línia i és ‘drive into innovation’
- Com creu que ha de ser la mobilitat pública i local?
La mobilitat pública i local ha de ser una mobilitat sostenible, eficient, equitativa i que doni resposta a la situació actual i futura de la societat pel que fa a la mobilitat.
- La col·laboració públic privada pot obrir noves formis de mobilitat?
La col·laboració públic-privada sí pot permetre noves formes de mobilitat. Hi ha casos d'èxit arreu del món. Molt pròxim tenim el cas del tramvia de Barcelona. Cada vegada és més habitual que el sector privat dugui a terme iniciatives i lideri el sector de la mobilitat conjuntament amb la part pública. Per tant, aquest binomi és una fórmula guanyadora pel present i futur.
- En el congrés és parlarà de casos d’èxit interessants i noves tendències?
Evidentment. En el congrés es parlarà de casos d'èxit interessants, iniciatives que s'han dut a terme i que han funcionat i estan funcionant molt bé i també de les noves tendències de mobilitat que estan sorgint, moltes d'elles gràcies a les noves plataformes digitals que ho fan possible. En el congrés es parlarà d'aquests temes i es coneixeran una gran part d'aquests casos.
Hi haurà una zona de conferències però també hi haurà un espai amb un programa paral·lel de fòrum, en el qual es donaran a conèixer iniciatives d'empreses i aquestes explicaran quins són els seus projectes, com ho han fet, com han triomfat, quines dificultats han tingut i per tant, es durà a terme tot aquest fòrum perquè tothom accedeixi a aquest coneixement i pugui aplicar aquest coneixement a la seva realitat.
- I hi haurà algun enfoc sobre les oportunitats ‘Next Generation’?
En el marc del congrés es parlarà del ‘Next Generation’, de fet, una de les sessions parlarà sobre mobilitat i els fons europeus on es donaran a conèixer estratègies i oportunitats. En aquesta conferència s'explicarà per part de diverses persones que formen part d'aquesta taula rodona quines són aquestes oportunitats que sorgeixen, on han d'estar focalitzades i com podem fer perquè la major part de recursos arribin al nostre territori.
- Veurem iniciatives futuristes?
Sí que es veuran iniciatives futuristes, encara que el congrés estigui plantejat sobre com afrontarem els reptes en matèria de mobilitat post-Covid, amb un realisme molt important i amb molts dels projectes ja funcionant o a punt de funcionar, però també hi haurà espai per a conèixer iniciatives que potser requereixen de més temps perquè es converteixin en realitat.
Cal comentar que dins del programa oficial del congrés hi ha una conferència que es titula ‘La mobilitat urbana aèria’, la qual moderarà l'Ajuntament de Barcelona i que formaran part l'Associació Europea d'Helicòpters i Agència Europea de l'Espai, els quals ens aportaran una visió més futurista de la mobilitat per l'espai més enllà de la mobilitat terrestre o altres formes de mobilitat a les quals estem més habituats.