Les administracions acostumen a contractar diversos serveis i externalitzar la seva gestió integrada: serveis de Facility, Solucions de recursos humans, contact center o Serveis Socials són alguns exemples. Parlem sobre aquest tema amb José Rolando Álvarez, President de Grupo Norte, empresa que compta amb més de 12.000 empleats, per posar en relleu com s’haurien de prestar aquests serveis de forma correcta.
- Per situar-nos sobre Grupo Norte. Malgrat ser una empresa de grans dimensions a dia d'avui, vostès segueixen posant èmfasi en els seus valors i arrels familiars...
Efectivament, no ens podem oblidar dels nostres orígens. Perquè ens ajuda a reflexionar sobre el que vam ser, sobre el que som, i prendre les decisions correctes per saber cap a on volem anar en un futur.
Els primers passos que es van donar per construir Grupo Norte es van efectuar amb molta il•lusió i esforç. Van ser els meus pares, Manuel Álvarez i Amelia Valbuena els que van emigrar de la muntanya lleonesa, primer fins al País Basc i després fins a Valladolid el 1972 per obrir una petita empresa de neteja. Van ser uns valents i es van esforçar cada dia per fer créixer aquest projecte, cuidant cadascun dels clients com si fos el primer.
Ja han passat més de 45 anys des d'aquell moment, i hi ha moltes coses que han canviat... Ara comptem amb més de 12.000 professionals, som especialistes en 6 línies de negoci i tenim presència a tot Espanya, Xile, Perú i Portugal. Però seguim creixent amb la mateixa il·lusió que al principi, precisament perquè hem sabut anticipar-nos als canvis i transformar les amenaces en oportunitats. Alhora, mantenim aquest tracte personalitzat amb el client, com el que teníem en els nostres orígens, per oferir sempre la millor solució.
- Vostè fa poc reclamava un Pacte Social a Espanya contra les "males pràctiques" en el sector de Multiserveis. Quines males pràctiques són les que es denuncien i en què consisteix aquest gran Pacte Social?
Els tribunals han anul·lat ja més de mig centenar de convenis d'empresa signats sense la representació dels treballadors... Per això considero que ha arribat el moment de promoure un pacte social que estableixi un creixement harmònic amb garantia d'estabilitat, on els salaris estiguin vinculats a la productivitat i que suposi un antídot contra la desigualtat.
Aquest pacte és necessari, precisament, perquè no hi hagi una Espanya a dues velocitats, i on les pràctiques fraudulentes no tinguin cabuda en la cultura empresarial. Nosaltres no hem volgut ni participarem mai d'aquestes pràctiques, tot i saber que en el curt termini estan afectant al nostre compte de resultats.
-Què haurien de tenir en compte les AAPP en la contractació pública?
Sens dubte, les administracions públiques haurien d'acabar amb el monopoli del preu com a únic criteri d'adjudicació en benefici de la qualitat dels serveis públics que els ciutadans mereixen. Durant la crisi, això es va aguditzar però, afortunadament, moltes administracions ja s'han adonat de l'error i ho estan corregint. Que el preu no sigui l'únic criteri no vol dir que els serveis públics no hagin de ser eficients, tot el contrari. Nosaltres estem demostrant amb nombrosos contractes que és possible fer compatible un preu just, que respecti condicions, amb la qualitat del servei ofert.
- Com considera vostè que hauria de ser la nova indústria dels Serveis?
Grupo Norte està reinventant la indústria dels serveis amb la suma de tres elements: Persones, Processos i Tecnologia. Gràcies a l'eficient combinació d'aquestes tres palanques vam aconseguir majors índexs de productivitat, que d'altra banda és el veritable debat pendent a Espanya, i vam canviar el tradicional discurs dels costos pel del valor que aportem a cada client. Estudiant cada contracte d'aquesta manera, mesurant cadascun dels processos que intervenen en un servei i sens dubte comptant amb magnífics professionals, aconseguim importants millores, tant en l'administració pública com per al client privat.
- A Catalunya acaben de guanyar un contracte important i de màxima responsabilitat, el Servei de Gestió d'Emergències 112. Què ha ofert Grupo Norte per aconseguir aquest contracte?
Per aconseguir aquest contracte, Grupo Norte ha ofert sobretot experiència en aquest tipus de gestió i excel·lència en el servei. De fet, l'experiència de Grupo Norte en la implantació i gestió de serveis Contact Center d'Emergències es remunta a fa més d'una dècada. Des de 2005 gestionem el 112 de Castella i Lleó i els resultats obtinguts van portar a aquest servei a aconseguir l'any 2012 el Premi al Centre d'Emergències amb millor gestió de la Unió Europea, atorgat per l'Associació del Nombre d'Emergència Europeu (EENA).
El coneixement adquirit en aquests anys, unit a l'especialització i la innovació en processos, ens ha permès construir una metodologia pròpia d'excel•lència i qualitat que garanteix, d'una banda, la detecció de millores professionals en la qualificació dels equips humans mitjançant formacions específiques i, de l'altra, la creació de quadres de comandament que prediuen fins i tot el volum de trucades, un dels factors crítics en una plataforma d'atenció a emergències.
- A part d'aquest servei en què es considera fort Grupo Norte?
A Grupo Norte creiem en les persones com a principal motor del canvi. Per això, un dels nostres punts forts resideix en la gestió del talent a través d'una d' una de les nostres principals línies de negoci de Solucions de Recursos Humans.
Simplement perquè estem convençuts que la gestió d'aquest talent és la millor opció per assegurar que les companyies compten amb les competències per afrontar els reptes presents i futurs.
Per això, amb els anys, ens hem convertit en una de les empreses líders en Treball temporal, i oferim així mateix, els Serveis de Formació, Consultoria, i Agència de Col·locació. Apostem fermament per la creació d'ocupació i per garantir l'èxit dels nostres clients. Perquè al final, el seu èxit, també és el nostre.