L’Ajuntament de Terrassa està treballant en un projecte innovador anomenat Terrassa Energia Intel•ligent (TEI), un projecte transversal, on s’involucren moltes àrees, que té per finalitat millorar l’eficiència i l’estalvi energètic per tal de tenir una ciutat més sostenible i competitiva. Parlem amb Josep Antoni Latorre, Cap del Servei de Qualitat Ambiental a l’Ajuntament de Terrassa, per conèixer-ho amb més profunditat.
- La majoria d’Ajuntaments estan adherits al Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses per a l’energia sostenible impulsat per la Unió Europea amb el compromís de reduir, l’any 2020, en més d’un 20% les emissions de gasos d’efecte hivernacle. Quines accions ha desenvolupat fins avui Terrassa?
Els resultats a nivell de ciutat han estat més modests del que hagués desitjat l’Ajuntament li perquè tres de les potes més importants que havien d’influir en aquesta reducció, -la rehabilitació d’habitatges, el canvi modal de la mobilitat urbana junt amb una major presència del vehicle elèctric i la implantació generalitzada de l’autoconsum utilitzant energies renovables-, no han estat efectives per diversos motius de tots coneguts.
No obstant, l’Ajuntament sí assolirà els objectius fixats. Des de l’any 2009 s’han fet diverses actuacions, canvi de calderes, gestió energètica de totes les instal·acions incloses les informàtiques, substitució dels balasts electromagnètics dels tubs fluorescents per balasts electrònics i/o LEDS, mesures de sensibilització per l’estalvi, adequació de nivells d’il·uminació i de temperatura, etc..
Com a resultat tenim que, del compromís adoptat per l'Ajuntament al PAES de reduir 5.617 TN CO2 (un 31% respecte de l’any base -2005-), una vegada executades les mesures del TEI i afegides a les efectuades fins al 2015, la reducció serà de 8.282 N CO2, que suposa una reducció del 45% de les emissions mesurades a l’any base.
- I ara enfronten un nou projecte anomenat Terrassa Energia Intel·ligent (TEI), amb quin objectiu?
L’objectiu principal i ineludible és la reducció de CO2 per contribuir amb la lluita contra el canvi climàtic. Però també tenim altres objectius:
• Millorar la connectivitat per fibra òptica de la ciutat, connectant el quadres d’enllumenat necessaris perquè no hi hagi cap zona de la ciutat a més de 300 m de distància d’un punt amb F.O. de titularitat municipal.
• Abaratir costos de manteniment, no nomes perquè la tecnologia LED es més duradora, sinó perquè la instal·lació serà molt més nova.
• Compliment amb el decret contaminació lluminosa en tot el municipi, i si és possible anar més enllà. Estem estudiant que les bombetes de la zona de ciutat considerada com E3 (protecció moderada de la contaminació lumínica) siguin bombetes i lluminàries pròpies de zona E2 (protecció alta de la contaminació lumínica).
• Millorar la uniformitat i rendiment cromàtic de la llum per la nit, de manera que amb nivells d’il·luminació més adequats, la sensació de seguretat sigui mes gran.
- En què consisteix?
L'eficiència energètica és un dels pilars sobre els quals s'ha d'assentar la lluita contra el canvi climàtic i són les administracions locals les que estan liderant aquesta lluita. Molts municipis europeus integren les seves polítiques ambientals en estratègies i plans d'acció per a la mitigació del canvi climàtic, amb objectius més o menys ambiciosos en funció de les voluntats, les competències i els recursos.
Al 2013 l'Ajuntament de Terrassa va presentar el projecte T.E.I. (Terrassa Energia Intel•ligent), que implica una gran actuació simultània en diverses àrees, encaminades a la millora de l’eficiència i l’estalvi energètic. En la línia amb els objectius d’aquest projecte, va signar el conveni d'assistència tècnica amb el Deutsche Bank en la seva qualitat de Director d'Inversions per al Fons Europeu d'Eficiència Energètica accedint a subvencions de la Comissió Europea per desenvolupar el projecte i millorar la seva petjada de carboni.
L'Ajuntament de Terrassa ha utilitzat aquests fons per dur a terme les auditories energètiques de la infraestructura d'enllumenat públic i els edificis públics, tot facilitant l'aplicació de les mesures de millora d'eficiència energètica, que s'estableixen en aquesta licitació. I totes aquestes funcions s'han de fer amb la millor gestió possible, augmentant l'eficiència energètica, amb l'estalvi en emissions de CO2 que implica, amb el menor cost econòmic, i respectant el medi ambient.
El TEI és un projecte integral, que comença en la diagnosi de la situació actual (inventaris funcionals, auditories), i que servirà de base per a la realització de les millors propostes possibles en la línia amb els objectius anteriorment indicats. De les propostes acceptades, es deriven els projectes tècnics executius i els projectes financers d'acord amb el programa EEEF.
- Estem parlant d’una estratègia transversal
Estem parlant d’un projecte de ciutat que afecta al 100% de la ciutadania, es per això que pràcticament totes les àrees de l’Ajuntament s’han vist involucrades d’una o d’altra manera en el projecte. A part dels serveis amb una participació més obvia com poden ser medi ambient, projectes i obres o tecnologia, també han intervingut serveis com policia municipal, polítiques de gènere, qualitat democràtica, comerç, mobilitat i altres molts serveis que no em voldria oblidar...
- Quins seran els àmbits d’actuació?
Aquestes accions, en el projecte genèric TEI, s'agrupen en 4 línies d'actuació: enllumenat públic, edificis municipals, energies renovables i mobilitat.
D’aquestes línies, la que afecta a mobilitat com és la compra d’autobusos híbrids, ha quedat fora del projecte d’inversió, degut a les seves especials característiques, i finalment , la compra s’anirà afrontant amb recursos propis de l’Ajuntament.
En enllumenat exterior es substituiran pràcticament el 100% de les lluminàries existents a la ciutat, gairebé 30.000, amb una reducció d’emissions de 3.557,64 TnCO2/any. En edificis municipals l’actuació es centra exclusivament en la substitució de làmpades fluorescents i de descàrrega per lluminàries LED, -aproximadament 12.000 bombetes amb una reducció d’emissions de 289,43 TnCO2/any-. Finalment es construiran 12 instal·lacions fotovoltaiques amb una producció energètica de 480.20 MWh/any que implicarà una reducció d’emissions de 191.60 TnCO2/any.
En resum, es preveu una Reducció d’emissions de 4.038,7 TnCO2/any.
Incorporant la previsió de reducció d’emissions corresponent a l’adquisició dels autobusos híbrids (301,68 TnCO2/any) , assolirem 4.340,35 TnCO2/any totals.
- Quines millores comportarà?
Les millores des del punt de vista mediambiental, energètic o de manteniment son òbvies, però segurament les que més apreciarà el ciutadà seran les relacionades amb la millora de la homogeneïtzació de la il·luminació i les millores en el rendiment cromàtic de la llum que ajudaran a tenir una millor percepció dels colors i el moviment que redunda en una millora de la percepció de seguretat. Personalment, destacaria la millora en salut tant en persones com en flora i fauna si finalment aconseguim que tota la ciutat disposi de lluminàries i bombetes pròpies de zona E2 (protecció alta de la contaminació lumínica).
- Per arribar a gaudir d’aquestes millores s’haurà de passar per algunes incomoditats a nivell d’obres i infraestructures?
Les accions a realitzar per aquest tipus d’obres no son especialment agressives ni invasores, però es obvi que qualsevol actuació al carrer acabarà creant algun tipus de molèstia, esperem que abans d’un any estiguin finalitzades totes les actuacions. En qualsevol cas, cal recordar que l’afectació real de les obres, com per exemple, aquelles que obliguen a talls de carrer, tindran poca incidència, atès que estem parlant d’actuacions molt curtes (entre minuts i poques hores) i en moments en què s’afecti el menys possible el desenvolupament normal de l’activitat a la ciutat.