ENTREVISTA A MARTA CORCOY

ENTREVISTA A MARTA CORCOY

GESTORA DEL MAPA I SEGELL DE QUALITAT INFOPARTICIPA

“Un dels indicadors que costa més de complir en aquests moments és el de pla de govern, sobretot ara, en el moment de legislatura que ens trobem perquè els ajuntaments no tenen pla de govern”

Marta Corcoy, és Doctora en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona i investigadora del Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural de la UAB. Gestiona el Mapa Infoparticipa i gestiona el segell de qualitat Infoparticipa.

El Mapa Infoparticipa neix de l’evolució del Mapa de les Bones Pràctiques de la Comunicació Pública Local a Catalunya, que es va concebre l’any 2012. Parlem amb la Doctora Corcoy perquè ens expliqui què és el segell Infoparticipa i què representa pels ajuntaments catalans.


- Com sorgeix el segell Infoparticipa?

El segell Infoparticipa sorgeix a finals de 2010, principis de 2011 a través d’unes recerques que fèiem a la Universitat Autònoma on nosaltres començàvem a veure que no s’informava bé des dels ajuntaments en temes d’informació normal. Després vam començar a fer una anàlisi de webs i vam començar a veure que no hi havia manera de trobar les coses i que la informació o no hi era o hi era de forma molt administrativa i no s’entenia.

Seguidament vam crear la plataforma de Bones Pràctiques de la Comunicació on vam començar a analitzar webs municipals i a fer rànquings i vam començar a explicar el producte als ajuntaments. Però com que no hi havia una Llei de Transparència, els ajuntaments no acabaven de fer-nos cas.

Al 2012 vam fer un canvi de tecnologia amb georeferenciació amb el Google Maps, tecnologia que vam millorar molt el 2015 i que ara continua donant totes les prestacions malgrat que ja li volem fer més canvis tecnològics,  responsive, etc., però ens mantenim amb aquesta plataforma per la funcionalitat i les prestacions.
Al 2013/14 s’aprova la Llei de Transparència estatal i comencem a tenir molt ressò. Els ajuntaments ja comencen a veure que és quelcom que cal començar a complir. Llavors comencem a tenir reunions amb ajuntaments, consells i entitats municipalistes i sorgeix la idea del segell. Sorgeix a partir de que no n’hi ha prou amb les avaluacions que fèiem sinó que també cal premiar a aquells que ho fan bé.

Ara anem per la setena edició del segell a Catalunya, la segona a Madrid, la segona a la Comunitat Valenciana, la cinquena a Murcia i també treballem amb altres comunitats i universitats.


- Qui hi ha darrere el Mapa Infoparticipa?

El Mapa Infoparticipa és un producte d’un grup de recerca adscrit al departament de Periodisme de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona.

El Segell Infoparticipa és un producte del Rectorat de la UAB.

Els que hi treballem som periodistes tot i que ara estem fent un canvi intern.


- Enguany el segell presenta uns certs canvis i millores, ens en pot fer cinc cèntims?

Hem volgut pujar el llistó en la qualitat. Sempre busquem la qualitat comunicativa ja que no som experts en lleis. No busquem que la llei es compleixi exactament sinó que volem que els ajuntaments comuniquin bé.

Els canvis que hem fet fan referència als primers onze indicadors que tenen a veure amb els càrrecs electes. Demanem que tota la informació dels càrrecs electes estigui individualitzada i que amb una sola fitxa del o la regidor o regidora es pugui saber tot. Hem detectat que a la fitxa del regidor hi constava foto i partit polític, el nom i cognom, contacte i no sempre ni la biografia, ni les retribucions ni les declaracions de bens. Això és un dèficit comunicatiu importantíssim i sobretot de transparència.


- Quins són els indicadors que costen més de complir i per què?

Un dels indicadors que costa més de complir en aquests moments és el de pla de govern, sobretot ara, en el moment de legislatura que ens trobem perquè els ajuntaments no tenen pla de govern. Aquest any, amb les millores també costa molt de complir el retiment de comptes de les queixes o suggeriments presentats pels ciutadans.

També és molt difícil de complir el de la carta de serveis: S’ofereix al web les Cartes de Serveis i els compromisos davant la ciutadania?. Els ajuntaments tenen catàleg de serveis però no cartes.

El tema de les retribucions i de les declaracions de bens també és complicat i els indicadors relacionats amb l’oposició a vegades també costen.

Per últim, on hi ha càrrecs de confiança, costa que s’informi sobre les condicions.


- Què els diria a les ciutats i/o pobles que obtenen una puntuació per sota el 50%?

Jo diria a la ciutadania que exigeixi molt al seu alcalde o alcaldessa. Que vagin a l’ajuntament i que els hi diguin “com és possible que no aproveu en transparència”.


 

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top