En el nou Espai d’Innovació que creem a Ajuntament Impulsa volem convidar a diferents actors perquè ens expliquin la importància que té per les administracions i empreses catalanes l’especialització de les regions el propers anys. L’estratègia d’Europa2020 ens orienta cap a un creixement intel·ligent i sostenible i a més demana als governs que elaborin un RIS3 per accedir als fons europeus en el període 2014-2020. De fet, el que els demana és que facin un pla de transformació econòmica. Per això hem pensat que la millor manera de començar aquest espai era entrevistant un expert en RIS3 designat per la UE, en Miquel Barceló.
- Per què ens posem en situació, ens podria explicar en què consisteix el RIS3?
RIS3 es una agenda de transformació econòmica integral, d’àmbit territorial, basada en la innovació, la recerca i la col·laboració entre agents de la quàdruple hèlix. O sigui, entre Administració Pública, Empreses, àmbits del coneixement i elements de la societat civil.
- Per què la UE aposta per l’especialització de les regions?
Pel que de fet aposta, és per “l’especialització intel·ligent” que vol dir aquella especialització basada en els actius i capacitats reals d’un territori, aquells a partir dels quals vol construir la seva estratègia de futur. I això, que sembla molt normal, no ha estat la norma de les polítiques regionals a Europa. Sovint s’ha apostat per edificis, infraestructures o apostes visionàries poc realistes, producte de la ignorància de molts polítics o dels interessos d’alguns il·luminats. El resultat és que avui el sud d’Europa està ple d’edificis buits, trens sense passatges o clústers i parcs tecnològics sense activitat.
- Com es concreta una proposta d’especialització?
Seguint la metodologia definida per la pròpia Comissió Europea a través de les seves guies, de les noves regulacions i de gran quantitat de documentació que permet orientar governs regionals i agents sobre la manera de definir les seves respectives estratègies RIS3.
- Què són les Comunitats RIS3CAT?
Són un dels instruments aprovats pel Govern de la Generalitat per impulsar iniciatives concretes en el marc del RIS3CAT. Concretament les Comunitats són apostes sectorials definides pels agents de la quàdruple hèlix per potenciar la innovació i el creixement econòmic del sector considerat.
- I un PECT?
Un PECT (Projecte d’especialització i competitivitat territorial) és una agenda territorial que té l’R+D+I com a motor de transformació econòmica. Es concreten en: la identificació dels reptes estratègics d’un territori concret, la definició d’una visió de futur compartida pels agents del territori i un Pla d’Acció que detalla les activitats i objectius dels diferents projectes i programes del territori.
- Com afecta aquesta nova política de la UE a les administracions catalanes?
L’Administració de la Generalitat ja ho ha manifestat clarament a través del document RIS3CAT aprovat pel Govern. Ara és l’hora de les Administracions locals (Diputacions, Consells Comarcals i Municipis) que, amb la col·laboració d’altres agents públics i privats dels seus territoris, estan treballant per definir les seves estratègies RIS3 per presentar-les oportunament al Departament corresponent de la Generalitat.
- Vostè considera que cal un canvi de de model de gestió de la promoció econòmica municipal?
Sí, penso que això és evident i segurament la RIS3 ho pot facilitar. Els models de promoció econòmica municipal es van crear durant els anys 80 i avui segueixen sense grans canvis reals que no siguin nominals. Ara tothom parla de “smart cities” però en el fons es segueixen fent les coses com fa 30 anys, tan amb els mateixos instruments com amb la majoria de programes. En canvi la situació ha canviat radicalment, en part per la crisi, però sobretot pel canvi de model de desenvolupament avui basat en el coneixement i en la innovació. Quan el RIS3 ens insisteix en el protagonisme de la Quàdruple Hèlix, de fet el que ens esta dient és que hem de reformar en profunditat l’actual model de promoció econòmica local.
- És necessari que les empreses també coneguin aquestes noves directrius de la UE perquè també elles se’n poden beneficiar, no?
Si no som capaços d’implicar-hi les empreses, segurament el RIS3 haurà fracassat. És una de les anomenades “ex-ante conditionalities” que estan a la base de tot el canvi de model que representa RIS3.
- Ens podria dir alguns dels RIS3 que s’estan fent a Catalunya?
Jo no conec tot el que avui s’està fent a Catalunya però em consta que hi ha en marxa iniciatives importants, tant en territoris com en sectors. En territoris, el condicionant de la massa crítica obliga a fer projectes grans agregant diferent municipis o fins i tot diferents comarques. Em consta que ara mateix hi ha projectes importants al Catalonia Innovation Triangle (Consorci format pels municipis de Sant Cugat, Cerdanyola i Rubí), al Baix Llobregat o al Maresme. Però també n’hi ha fora de l’Àrea Metropolitana com per exemple a Terrassa-Sabadell, a les comarques de la Catalunya Central amb eix a Vic o a la zona d’Olot i la Garrotxa. Penso que el canvi de model s’ha captat perfectament i els municipis s’estan agrupant per poder fer projectes ambiciosos que entrin en el marc del RIS3CAT.
- Qualsevol zona de Catalunya pot iniciar un RIS3?
Qualsevol territori que compleixi els requeriments del RIS3 de la UE i del RIS3CAT i que sigui capaç de preparar un projecte sòlid on es concreti l’especialització intel·ligent del territori, es quantifiquin els objectius, es comprometin els agents, s’asseguri el finançament etc.
- Sap quan estarà aprovada la RIS3 perquè el Programa Operatiu pugui anar endavant?
No ho sé però el període de programació es 2014-20, per tant ja ha començat i el RIS3CAT es va aprovar el mes de febrer passat. Estem doncs ja en temps de descompte.
Posem al vostre abast un canal de consultes per demanar, als diferents col·laboradors d’Ajuntament Impulsa, més informació sobre la temàtica d’aquest apartat