ENTREVISTA A PERE GUERRERO
CIO D’ALTHAIA
"Tenim el servei de gestió d’impressió contractat a Control Group, on treballem conjuntament les millores contínues que ens ofereix l’evolució de la tecnologia i l’adaptació en els processos d’Althaia."
La Fundació Althaia ha estat reconeguda aquest estiu per la seva adhesió al Programa voluntari de compensació d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH) de la Generalitat de Catalunya, al qual es va adherir al 2021.
Dins el pla estratègic de la institució es treballa per establir mesures d’eficiència energètica en les instal·lacions i activitats, vetllant per l’ús de les millors tecnologies i productes. També es treballa per sensibilitzar sobre la protecció del medi ambient i millorar de manera continuada en tots els processos d’acord amb la política ambiental de la institució.
Parlem amb Pere Guerrero, CIO d’Althaia, per conèixer quines mesures de sostenibilitat s’apliquen dins del departament IT.
- Vostès han format un departament exclusivament dedicat a millorar la sostenibilitat. De quantes persones es composa i què fan?
Althaia compta amb un projecte transversal, anomenat Althaia Sostenible, que engloba les accions que porta a terme la institució a favor de la sostenibilitat, l’eficiència energètica i la protecció del medi ambient en el marc del Pla Estratègic Talaia 2021-25. El projecte, que va néixer fa més de 10 anys, ha anat evolucionant i creixent amb el temps. En aquest sentit, s’hi ha incorporat l’ètica i la responsabilitat social d’acord amb els objectius de desenvolupament sostenible impulsats per l’Agenda 2030 de l’Organització de Nacions Unides. Cal destacar també que Althaia compta amb una política ambiental amb un seguit de compromisos que tenen com a últim objectiu millorar la qualitat de vida de les persones, la protecció del medi ambient i l’eficiència dels processos. Al ser un projecte tan transversal, no hi ha un únic departament implicat, sinó que és una realitat gràcies al treball d’un equip multidisciplinari de professionals que lidera el departament d’Infraestructures i Sostenibilitat Mediambiental.
- El departament IT que vostè dirigeix, quins objectius es marca a nivell de sostenibilitat?
Els objectius del nostre departament van d’acord als objectius del Pla Estratègic d’Althaia 2021-2025. En diferents eixos estratègics, el pla defineix línies de treball que estan permetent desenvolupar projectes relacionats amb l’eficiència, la sostenibilitat, econòmica i ambiental, i el desenvolupament sostenible. Per a nosaltres també és molt important l’eix estratègic transversal de ‘Transformació digital’, en el qual s’emmarca el projecte d’actualització del nostre Pla de Sistemes, i que determina els projectes per transformar i digitalitzar els processos administratius i assistencials centrats en el pacient.
- Quines mesures s’han pres des de IT per aconseguir els objectius.
Som un departament transversal que, com he explicat, treballem per la transformació digital. Tot i que és un objectiu de l’actual pla estratègic de la institució, fa anys que treballem per digitalitzar processos i contribuir així que siguin més eficients i sostenibles. Vam començar fa gairebé 20 anys amb la digitalització de totes les proves de diagnòstic per la imatge, evitant la impressió de radiografies. Recentment, hem fet un pas i hem ideat un sistema que facilita l’accés virtual a imatges clíniques dels pacients -com poden ser radiografies, mamografies, TAC o ressonàncies magnètiques- en substitució de les còpies en CD.
Una altra de les grans línies de treball és la reducció de la impressió de documents amb l’objectiu d’estalviar paper i tòner, i ser més sostenibles. Entre els diferents processos, s’han identificat i acordat canvis organitzatius que han permès evitar la impressió de documents en les peticions de proves de diagnòstic per la imatge que es fan des d’hospitalització o urgències. Ara, tota la informació es troba en la Historia Clínica del Pacient i, per tant, la gestió és totalment electrònica.
En l’àmbit de la impressió de documents, hem introduït parametritzacions perquè, per defecte, els informes o els correus electrònics surtin a doble cara. També hem configurat unes finestres emergents que apareixen en el moment de la impressió preguntant a l’usuari si realment necessita imprimir el document, si ho ha de fer en color o si ja és suficient fent-ho en blanc i negre.
A banda, apliquem mesures per reduir el consum energètic dels equips amb polítiques de suspensió en cas de no utilització.
- Per posar-nos en situació: quin és el parc d’impressió que tenen a Althaia?
El total del parc són 590 equips d’impressió, incloent màquines multifuncions, impresso
res de xarxa i impressores locals.
- Amb les solucions aplicades, els usuaris no se senten cuirassats amb totes aquestes mesures o es permet certa flexibilitat?
Procurem gestionar cada un dels canvis que promovem comunicant-ho prèviament i explicant sempre la motivació. Durant els primers dies sorgeixen més consultes al servei de Help-Desk, però posteriorment ja queda assimilat. Cal tenir en compte que els nostres professionals cada vegada estan més conscienciats, estan més avesats a les eines digitals i fins i tot són ells qui promouen aquest tipus de canvis.
- De quina manera aconsegueixen valorar l’impacte de les millores que apliquen?
Mensualment, disposem d’un informe de seguiment del servei d’impressió on s’inclou l’evolució de les impressions de tots els dispositius i els equips amb major consum. En aquest seguiment s’inclou una estimació del CO₂ que comporta el consum d’impressions i paper utilitzat.
També mensualment els responsables de cada àrea rebem un informe de l’evolució de les impressions en blanc i negre i color dels equips assignats.
En les reunions de seguiment s’avaluen aquestes dades i es plantegen noves accions a implementar.
- Quin tipus de desús apliquen amb els consumibles esgotats i hardware quan arriben al final de la seva vida útil.
Tenim implementat un procés de reciclatge de consumibles que, com a proveïdor d’impressió, gestiona Control Group seguint l’HP Planet Program, per garantir el tancament del cercle. Disposem d’uns contenidors exclusius per dipositar els consumibles que s’han esgotat. Un cop ple, donem l’avís al servei d’impressió, que retira els envasos i en gestiona el reciclatge. En aquest sentit, es reutilitza la matèria plàstica per realitzar nous tòners i fins i tot per fabricar nous equips d’impressió. La recollida i reciclatge dels equips d’impressió que han finalitzat la seva vida útil també és una tasca que va a càrrec del servei d’impressió. Els dos processos de reciclatge tenen certificats oficials.
- Treballen conjuntament amb el Partner la proposta de normes a seguir o les idees de missatges per als usuaris?
Sí, tenim el servei de gestió d’impressió contractat a Control Group, on treballem conjuntament les millores contínues que ens ofereix l’evolució de la tecnologia i l’adaptació en els processos d’Althaia.
- Per acabar, com a entitat pública i sanitària, en quines dificultats es troben a l’hora d’implementar solucions sostenibles vs tecnologia, processos i costos?
En primer lloc, assenyalar que Althaia és una fundació privada assistencial universitària sense ànim de lucre que és concertada i que forma part del sistema sanitari integral d’utilització pública de Catalunya (SISCAT) per proveir serveis assistencials de cobertura pública a la ciutadania. En aquest sentit, la major part de la nostra activitat se centra en l’atenció a pacients del CatSalut. Treballem amb uns pressupostos ajustats i amb una limitació de recursos, però dintre dels possibles fem sempre una aposta a favor de la tecnologia i la sostenibilitat per tal d’aconseguir la màxima eficiència. Això té un cost, per aquest motiu fem sempre un estudi acurat per valorar el cost-benefici. A banda, destaca la col·laboració que tenim amb institucions i empreses del territori de diferents sectors per promoure la innovació, la recerca i la docència que ens ajuden avançar en el desenvolupament i la implementació de projectes innovadors en els quals la tecnologia hi juga un paper molt rellevant.