Gavà, juntament amb 7 socis més, està liderant el projecte Gàvius. Un projecte innovador per crear un assistent virtual de l'administració que compta amb aportacions FEDER de la Comissió Europea.
- Ens podria fer cinc cèntims sobre el projecte Gàvius?
Gàvius és un projecte innovador, finançat amb fons europeus, que ens permetrà disposar d’un aplicatiu per informar la ciutadania dels ajuts socials municipals als quals pot optar, tramitar-los i cobrar-los. Tot es podrà fer des del dispositiu mòbil de manera àgil, còmoda i senzilla. D’altra banda, hi haurà dos aplicatius més: un pels treballadors i treballadores municipals que permetrà agilitzar les tasques més administratives per poder tenir més dedicació a l’atenció dels ciutadans, i l’altre per l’equip directiu encarregat de gestionar les partides de serveis socials, per tal de poder conèixer els possibles preceptors i poder millorar, basant-se en les dades, les polítiques socials.
El projecte està liderat per Gavà, però compta amb 7 socis més, procedents de diferents àmbits (administració, empresa privada, representants de la societat civil, universitat i recerca) i amb una gran implicació. L’objectiu de tots nosaltres és tendir, cada vegada més, cap a una administració proactiva, que no esperi que el ciutadà o ciutadana vingui a preguntar què és el que tenim per oferir-li. Més aviat al contrari: hem de ser nosaltres qui anem a buscar al ciutadà, li preguntem quines són les seves necessitats i li donem una resposta ràpida i adequada.
- De quina manera facilitarà la vida als ciutadans i ciutadanes?
Seguint amb aquesta idea d’administració proactiva, la ciutadania es beneficiarà en molts aspectes. D’entrada, com he comentat, s’estalviarà temps i maldecaps a l’hora de tramitar els ajuts socials que li pertoquin. Serà l’aplicació creada per Gàvius la que l’informarà, de manera personalitzada i utilitzant la Intel·ligència Artificial, d’aquelles ajudes i subvencions a les quals pot optar. També podrà fer totes les gestions des del seu dispositiu mòbil i fins i tot cobrar-les, sense haver-se de desplaçar i de la manera més senzilla i clara possible.
Tot i això, s’ha de dir que Gàvius no substituirà als tràmits presencials, sinó que serà una opció, molt bona, per aquelles persones que se’n vulguin beneficiar. Aquelles altres que prefereixin continuar fent servir el procés tradicional, podran continuar fent-ho però amb un servei més àgil i molt més personalitzat.
- A part de la ciutadania, qui més se’n beneficiarà de l’ús de Gàvius?
Aquest és un dels trets a destacar del projecte: hi ha molts sectors implicats i molts col·lectius que en sortiran beneficiats. Un d’ells és el dels treballadors i treballadores de serveis socials, que també tindran una aplicació pròpia, un assistent virtual que els ajudarà a millorar la rapidesa i l’eficàcia a l’hora de fer els tràmits que els demanen els usuaris. Això els permetrà tenir més temps per dedicar a altres tasques del seu dia a dia.
Els equips de govern també tindrem un assistent virtual que ens donarà servei a l’hora de prendre decisions com a quines partides concretes destinar el pressupost de serveis socials. Això ens permetrà optimitzar els diners i personalitzar les ajudes, i ho farem a partir de la bona interpretació de les dades obtingudes (el que es diu “administració Data Driven”).
Finalment, Gàvius beneficiarà a altres administracions, ja que es prova un model basat en l’aprenentatge automatitzat i la intel·ligència artificial per la modernització del sector públic. I es pot fer en molts àmbits, no només en el de Serveis Socials. Aquest model que experimentem amb Gàvius ha de ser transferible, és a dir, s’ha de poder traslladar a altres ciutats o zones urbanes d’Europa, perquè l’apliquin en l’àmbit que considerin (gestió de residus, cultura, urbanisme, etc.).
- Quin procés haurà de seguir el ciutadà per fer servir aquesta nova eina?
L’objectiu és que el camí dels usuaris i usuàries de l’aplicació sigui el més senzill possible. És per això que volem crear-la amb la seva implicació. Actualment estem submergits en una de les etapes més importants i boniques de Gàvius: el procés de cocreació. A través de les plataformes participatives de Gavà i Mataró hem buscat a unes quantes persones voluntàries que han volgut formar part dels nostres equips. Els hem format amb elles i també amb personal municipal i representants d’entitats ciutadanes. Tots estan participant en una sèrie de sessions guiades on testegen el disseny de les pantalles de l’aplicació, la seva facilitat d’ús, la manera com hi accediran, etc. Tot per fer, entre tots i totes, una eina a la seva mida, que els sigui realment útil. Quan la tinguem, la ciutadania s’haurà de baixar l’aplicació al mòbil, accedir-hi amb les seves credencials i, un cop a dins, cercar la informació que l’interessi i realitzar les gestions de la manera definida en aquestes sessions de cocreació que estem duent a terme. Repeteixo que, com els mateixos ciutadans i ciutadanes l’hauran creat, aquestes gestions seran molt més senzilles i ràpides que les que han de fer ara mateix.
- El projecte es troba en una fase inicial conjuntament amb la ciutat de Mataró. Quina és la seva calendarització/fases?
A finals d’agost de 2019 la iniciativa europea Urban Innovative Actions (UIA) va escollir Gàvius d’entre 175 projectes presentats a la quarta convocatòria de finançaments. A partir d’aquí va començar una intensa feina de coordinació, comunicació i elaboració del calendari, una feina que potser no és tan visible, però que suposa la base de tota la resta. Hem estat analitzant i identificat quins ajuts socials tenim; parlant amb ciutadania, entitats i personal municipal implicat; hem fet un manual de limitacions legals, ètiques, socials i organitzatives; hem conceptualitzat la plataforma tecnològica; hem fet un inventari i diccionari de les dades que tenim els ajuntaments, necessari per tal que les dades puguin relacionar-se unes amb altres i aportar qualitat a les decisions dels algoritmes de predicció... Com veieu, no hem parat de treballar.
A banda, la pandèmia de la COVID-19 ens va obligar a allargar terminis i canviar la manera d’enfocar moltes activitats, com la dinàmica de les sessions de cocreació que estem fent ara, que han passat a ser en format virtual. Quan acabin aquestes sessions, serà el torn dels experts tecnològics, que continuaran desenvolupant els aplicatius.
Tenim previst fer una prova pilot abans que acabi el 2021, i després ens quedarà avaluar l’impacte sobre els ajuts socials, definir els estàndards de Gàvius, concloure el debat ètic sobre el tractament de les dades o la construcció dels algoritmes d’Intel·ligència Artificial, entre altres coses. Tot això es farà durant el 2022, i als primers mesos del 2023 el projecte s’implementarà i arribarà a la seva fi.
- Amb qui s’ha comptat pel seu desenvolupament i amb quin finançament?
El projecte, de més de cinc milions d’euros, és finançat en un 80% per la Urban Innovative Actions (UIA), a través dels fons FEDER. Aquesta és una iniciativa europea que proporciona espais i recursos a les ciutats de tota Europa, per dur a terme solucions audaces, innovadores i no provades abans per abordar els constants desafiaments urbans. La UIA dóna suport a ciutats o agrupacions urbanes amb una població total de com a mínim 50.000 habitants, i és per això que Gavà i Mataró es van unir per presentar una candidatura conjunta que generarà un canvi positiu real pels ciutadans i ciutadanes d’ambdues poblacions.
La resta del pressupost, un 20%, l’aportem els socis. Els 8 formem el que s’anomena la “quàdruple hèlix”, un exemple de treball conjunt entre l’administració (ajuntaments de Gavà i Mataró i AOC), l’empresa privada (Inetum i EY), la societat civil (Xnet) i la universitat i la recerca (UPC i CIMNE). A més a més, hi participen altres col·laboradors especialistes en matèries concretes, que ens donen suport, per exemple, en la posada en marxa i dinamització de les sessions de cocreació. Aquesta col·laboració publicoprivada ha esdevingut cabdal per aconseguir tirar endavant el projecte, no s’hauria pogut fer d’una altra manera.
- Des de Gavà han impulsat altres projectes per facilitar/acostar a la ciutadania les gestions amb el consistori?
I tant! El nostre objectiu és millorar cada vegada més les relacions entre el consistori i la ciutadania, i estic orgullosa de dir que recentment l’Administració Oberta de Catalunya ens ha revalidat el reconeixement com a Ajuntament capdavanter en administració digital i govern obert. La Federació de Municipis i la Fundació Pi i Sunyer també ens van reconèixer la qualitat i innovació en dos projectes per fer front a la pandèmia. Un d’ells va ser Gavà Impulsa, una plataforma web de consulta per a comerços, emprenedors i empreses que, a més, canalitza l’oferta de prestacions, formacions i activitats per a elles.
A banda de les gestions pròpiament dites, des de l’Ajuntament promovem la participació ciutadana en tots els àmbits, a través de la plataforma “Gavà Participa, Gavà decideix”. Allà és on hem anat a buscar els integrants de l’equip de cocreació de Gàvius, però també hem obert i obrirem molts altres processos perquè els gavanencs i gavanenques diguin la seva. Ho hem fet, per exemple, amb el Pla Local d’Habitatge, el reglament d’ús de les instal·lacions esportives municipals... i la ciutadania fins i tot pot consultar les ordenances i reglaments o fer precs i preguntes al ple municipal.
La bona resposta de la ciutadania ens anima a continuar caminant cap a una administració oberta, transparent, i proactiva, que permeti al ciutadà no només opinar, sinó també crear amb el seu Ajuntament totes aquelles eines que li siguin beneficioses. També en aquest sentit, Gàvius és un projecte pioner, i segur que servirà per estendre aquesta manera de fer a tots els àmbits municipals.
*Per tenir tota la informació sobre el projecte Gàvius i subscriure’s per rebre els butlletins, visiteu la web www.gavius.eu