ENTREVISTA A SANTI CASAS

ENTREVISTA A SANTI CASAS

CEO DE VALIDATED ID

"El nostre servei estrella per a administracions públiques és la signatura biomètrica aplicada a entorns presencials"

Sobre Validated ID: Empresa proveïdora de ViDSigner, un servei integral de signatura electrònica que s'adapta a cada cas d'ús en funció de la tipologia del signant, la capacitat tecnològica de les parts o els requeriments legals o de seguretat requerits.

 

Quan parlem de digitalització moltes administracions es troben amb limitacions per abandonar el paper, la signatura és un. És tot un repte trobar solucions prou fiables i amb validesa legal que permetin finalitzar segons quins processos. ViDSigner ofereix una solució que s'adapta a diferents necessitats i que compleix amb els requeriments de seguretat i legals que s'exigeix a les administracions. Anem a conèixer doncs com funciona aquest servei.

- Quines són les principals problemàtiques que tenen les administracions a l'hora de tenir una administració sense papers?

No seria just afirmar que l'única dificultat per assolir una completa administració sense papers és el de la signatura electrònica, però indubtablement és una de les més importants i difícils de gestionar. Fins ara, la problemàtica es ve "resolent" a partir de tecnologia complexa i donant per suposats uns mitjans i coneixements tècnics al ciutadà que sovint són molt difícils d'aconseguir: certificats digitals, lectors de targetes, navegadors específics, applets de Java,... aquestes dificultats es converteixen en insalvables en alguns models de relació específics com és el cas de l'atenció presencial a les oficines físiques o en entorns de mobilitat, com les inspeccions o els serveis socials, on les eines aportades per ciutadà, tecnològicament parlant, són pràcticament nul·les.


- De quins serveis de signatura electrònica disposa ViDSigner i per quins entorns?

ViDSigner intenta cobrir tots els escenaris possibles, però sempre des de la perspectiva de la senzillesa i la seguretat jurídica. El que no ens ofereix la màxima confiança tecnològica o requereix d'una gran complexitat ho rebutgem. En aquest sentit, el nostre servei estrella per a administracions públiques és la signatura biomètrica aplicada a entorns presencials, on el mix biometria-criptografia, fa que la signatura d'un document sigui tan senzilla i habitual com ho és signar un paper. A més de la signatura biomètrica, per a entorns de tramitació remota disposem d'un servei de signatura amb el DNI electrònic i un altre basat en certificats digitals, però en aquest cas custodiats de manera segura pel prestador i invocats de manera senzilla per qualsevol aplicació, sense applets , sense instal•lacions, extremadament fàcil. Finalment, i com a complement disposem d'un servei de segellat automàtic.


- ¿També es pot arribar a signar amb el DNI electrònic al mòbil?

Sí, fa uns mesos vam llançar la campanya firmacontudnie.es que permet a qualsevol persona utilitzar el servei i aprofitar el seu DNI electrònic de forma fàcil i gratuïta al mòbil. El primer model de DNI electrònic presentava bastants problemes d'usabilitat que van fer que, malgrat els esforços i la publicitat que se li va donar, no ho usés pràcticament ningú. Aquestes dificultats s'han superat en gran mesura en el nou model, l'anomenat DNI 3.0 i el que hem fet ha estat aprofitar aquestes millores tècniques, especialment la comunicació per NFC, per convertir la signatura amb el DNI, per fi, en una cosa senzilla i còmode.


- Quins serveis són els que més utilitzen els ens locals i per quines actuacions?

Com deia, el servei estrella és el de signatura manuscrita presencial o signatura biomètrica. L'èxit que estem tenint entre les administracions locals és que el nostre sistema permet complir amb el mandat del zero paper que imposa la Llei 39/2015 sense necessitat que el ciutadà disposi de mitjans tecnològics i sense necessitat d'usar la figura del funcionari habilitat, que tants problemes està donant. L'ús és molt variat, de forma genèrica es ve usant en les oficines d'atenció ciutadana per a la signatura de qualsevol instància, però també s'està fent servir en temes més específics com l'atenció domiciliària per treballadors socials, inspeccions, tributs,...


- ¿ViDSigner es pot integrar amb els sistemes de gestió que pugui tenir un ajuntament?


ViDSigner és bàsicament un servei d'integració, el nostre objectiu és convertir-nos en una peça més per als sistemes informàtics de gestió municipal i de fet estem integrats ja en un gran nombre de programari de gestió, com Gestiona de esPublico, ABSIS, Audifilm, eCityClick de Semic , GestDoc de add4u, T-Systems o sistemes de desenvolupament propi com és el cas de Donostia.

El nostre servei s'integra a través d'un senzill API REST, de manera que les facilitats per l'integrador són màximes.


- Com garanteixen a les administracions que VidSigner compleix amb els requeriments de seguretat i legals que se'ls exigeix?

El nostre horitzó sempre ha estat marcat per la seguretat jurídica màxima, de manera que des del punt de vista legal posem tots els mitjans al nostre abast per garantir una prova tant o més robusta que la signatura en paper. Però la seguretat jurídica no és només un tema tecnològic. Nosaltres som un prestador de serveis, vetllem perquè el signant sàpiga el que està signant i no hi hagi cap dubte respecte a la manipulació de la informació, però a més ens responsabilitzem i impliquem en els resultats. No instal·lem un programari o venem una màquina i ens anem, sinó que som part del procés: tenim el nostre compromís de nivell de servei (SLA), les nostres assegurances, els nostres informes d'experts, el nostre departament jurídic de suport davant litigis,... En poques paraules, oferim tranquil·litat i confiança.


- Quins són els principals avantatges que troben els municipis en aquest servei?

El principal avantatge, tal com s'ha comentat és resoldre d'una manera molt senzilla, les dificultats que planteja la nova Llei de procediment administratiu. A partir d'aquest objectiu genèric i principal, els avantatges que ens reporten les mateixes entitats són moltes i molt variades: millora de l'eficiència, estalvi, simplificació de les tasques administratives, reducció d'errors, millora de la imatge cap al ciutadà, mobilitat,...


- I quina és l'acceptació ciutadana?

Aquesta és la pregunta clau, ja que la resposta ciutadana és excel·lent, si no fos així no estaríem complint el nostre principal objectiu.

Hi ha un cas d'èxit que ens agrada especialment: el d'atenció domiciliària, perquè és precisament el que demostra la seva senzillesa: ciutadans del carrer, sovint d'edat avançada, sense mitjans ni coneixements tecnològics estampant la seva signatura amb total naturalitat, com ho farien en paper. Encara que soni com la típica frase feta, l'important són les persones. És important que el signant se senti còmode amb què està signant i confiï en com ho està signant. Però també cal pensar en l'humà que hi ha a l'altra banda, en el funcionari que està operant el servei i aquí hem de destacar la gran tasca d'integració dels nostres partners que aconsegueixen que l'impacte en la gestió del canvi sigui mínim.
 

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top