Els rocòdroms i búlders cada vegada són més sol·licitats en espais públics i en escoles ja sigui amb finalitat lúdica, esportiva o educativa. Però cal tenir en compte la finalitat que es persegueix per tal de fer un bon projecte. Parlem amb Gecko Walls sobre aquest aspecte i d'altres que són d'interès quan algú es planteja un equipament d'aquest tipus.
- Quins avantatges presenta l'escalada per als nens i joves?
L'escalada esportiva ens ofereix una sèrie de beneficis, ja des de la pràctica de l'activitat des de ben petits, com ara desenvolupament de la psicomotricitat, aprenentatge de patrons bàsics de moviment (dalt-baix, esquerra-dreta), conceptes de treball lateral que no vertical, coneixement d'un mateix, augment de l'autoestima, cohesió de grup, entre molts d'altres, que fan de l'escalada esportiva una activitat altament recomanable per a la seva pràctica entre nens i joves.
- ¿A partir de quina edat es poden iniciar els nens en l'escalada?
Treballem els nostres dissenys i estructures, assessorats per experts en psicomotricitat infantil i psicòlegs, en nens a partir dels 2 anys; escalar és un do innat que tenim els éssers humans, i des de ben petits podem fomentar i ajudar al desenvolupament físic i psíquic dels nostres petits mitjançant jocs a través de petites estructures d'escalada.
- Parlem de rocòdroms i búlders ... Quina és la diferència?
Un búlder és una estructura d'escalada d'una alçada màxima de 4,5 m d'alçada, en la qual es pot realitzar l'activitat sense necessitat de sistemes anticaigudes (cordes o descensors automàtics), sempre incorporant un sòl tou de seguretat, segons sigui per a interior o exterior (matalassos, cautxú, etc...) i apte per a qualsevol practicant; el rocòdrom és una estructura d'escalada de més de 4,5m d'altura, on ja és necessari l'ús de sistemes anticaigudes (corda o descensors automàtics) i tenir un coneixement més professional de l'escalada esportiva.
- Segons la finalitat que es persegueixi caldrà fer un tipus de projecte o un altre
El búlder, en no necessitar de sistemes anticaigudes ni tenir molta alçada, facilita l'accés a l'escalada per part de la persona que vulgui realitzar l'activitat, sempre tenint en compte, com ens marca la normativa europea UNE-EN 12572, l'ús de un sòl tou de seguretat per a la seva pràctica, sigui quina sigui l'altura de caiguda; en el sector educatiu, les estructures de búlder són les que més realitzem, ja que el professorat no requereix d'una titulació especial per realitzar la classe d'Educació Física, per exemple, ni es necessita de material extra per la seva pràctica; els rocòdroms mitjançant corda o descensors automàtics estan més enfocats a la seva gestió per part d'ajuntaments, centres excursionistes, entitats privades que vulguin disposar d'una zona d'escalada i entrenament que compleixi amb tots els requisits de seguretat.
- A nivell escolar es busca més cobrir un aspecte lúdic o realitzar una activitat esportiva emmarcada dins de l'educació física del centre?
L'escalada esportiva ha evolucionat de manera que ja va de la mà de l'assignatura d'Educació Física, gràcies al fet que és una activitat altament enriquidora per als nens i joves, amb un component físic i esportiu, tant a nivell individual de la persona assumint reptes i la seva consecució pas a pas, com a nivell de cohesió de grup, ja que es pot realitzar la pràctica per parelles, mitjançant jocs, etc. sent una opció més a realitzar com a activitat esportiva i / o extraescolar; no volem únicament realitzar una instal·lació i ens anem... tan important com la instal·lació és la dinamització de la mateixa; a Gecko Walls, mitjançant jocs didàctics que oferim als centres educatius, fem que l'estructura realitzada cobri vida segons el joc que realitzem, i d'aquesta manera oferim un ventall de possibilitats educatives, lúdiques i esportives mitjançant el rocòdrom.
En el concepte lúdic, hi ha un corrent molt potent en el sector educatiu, que ofereix noves opcions al que s'ofereix a l'hora de l'esbarjo mitjançant activitats als nostres nens i joves ... el concepte s'ha denominat "reinventant els patis", i dins dels processos participatius que es realitzen en els centres educatius entre equips directius, professorat, famílies i alumnes, el rocòdrom és una de les activitats més demandades.
Els nens i joves poden, a l'hora del pati, acostar-se al seu rocòdrom o búlder, i sense necessitat de monitor (sempre que hi hagi el sòl tou de seguretat per realitzar l'activitat), poder gaudir escalant, relaxant la ment de les hores lectives mitjançant la consecució dels reptes que cada un es va posant.
- Què ha de tenir en compte un ajuntament o una escola a nivell de mesures de seguretat?
Tant per al sector educatiu com per a un ajuntament, referent al concepte de búlder, que sol ser l'opció més demandada per instal·lar, sempre serà necessari l'ús d'un sòl tou de seguretat, sigui l'altura que sigui la que disposi el búlder (per interiors el matalasset ja seria vàlida, i per a exterior a Gecko Walls oferim el nostre cautxú exclusiu multicolor, amb les mesures de seguretat que la norma recomana).
Així mateix, caldrà tenir en compte els marges de seguretat d'ample i profunditat, segons la verticalitat o caiguda de l'estructura, el tipus de preses que utilitzarem i la seva tipologia, els cargols, tipus de fusta o fibra de vidre, gruixos, etc. qüestions vàlides aquestes últimes també per al concepte de rocòdroms, de més de 4,5 m d'alçada.
Tot això ve contemplat en la normativa UNE-EN 12572; en ella s'indica els paràmetres bàsics de seguretat necessaris per a la implantació de mesures de seguretat en aquest tipus d'estructures.
Adoptades totes les mesures de seguretat adequades, i marcant mitjançant un cartell informatiu normes bàsiques d'ús de la instal·lació, el centre educatiu o ajuntament delimitarà la seva responsabilitat en cas d'un ús indegut de la instal·lació per part dels practicants de l'activitat.
- Vostès han equipat molts centres escolars i espais públics, ¿ens pot comentar alguns dels equipaments més destacats?
Hem realitzat en aquest primer any la instal·lació de més de 30 centres educatius i diferents projectes per a diversos ajuntaments, dels quals ens sentim satisfets de cada un d'ells, petits o grans: des de la petita escola encara en barracons, amb un pressupost ínfim, però amb moltes ganes de disposar d'una petita zona d'escalada per als seus alumnes (Escola Polinyà) o l'ajuntament que aposta per la creació d'una gran zona d'escalada exterior amb diferents estructures realitzades en fibra de vidre, perquè la població pugui gaudir de l'activitat de l'escalada esportiva al màxim (Ajuntament de la Canonja, Tarragona).
Cadascun dels projectes que realitzem és un petit somni fet realitat, que és el de donar a conèixer l'escalada esportiva a tota la nostra societat, i cada instal·lació que realitzem ens pinta un somriure, sobretot quan veiem petits i grans gaudint de la escalada ... aquest és el nostre major regal.
Seguirem, com diu el nostre lema ... "Escalant somnis, des de nens".