- Quins són els reptes que tenen les ciutats a nivell de mobilitat a mitjà i curt termini?
A les ciutats habiten la meitat de la població del món. Aquí fem servir gran part de l'energia global i produïm el 70% de les emissions de carboni. L'Agència Europea de Medi Ambient ens diu que, dins de la UE, el transport utilitza un terç de l'energia final, però que a més, mentre que altres sectors, com a indústria i la generació d'energia, han anat reduint les emissions des de 1990, el sector del transport ha experimentat un augment. Reduir els impactes negatius de viure a ciutats requereix un gran esforç per part dels governs, però també d'un canvi en els patrons de vida de cadascun de nosaltres. Les administracions han de posar les bases per facilitar aquesta transició que la ciutadania ha de dur a terme.
- En quins camps es pot aplicar PTV Visum?
Els camps són molt extensos. En termes generals, PTV Visum és un programari de planificació de la mobilitat que professionalitza la presa de decisions i plans d'acord amb els objectius plantejats per les administracions, alhora que proporciona resultats de confiança i minimitza els riscos en les actuacions.
Amb PTV Visum és possible avaluar diferents estratègies de planificació del transport i múltiples escenaris hipotètics per a diferents mitjans de transport com el privat, públic, compartit i fins i tot autònom.
- La llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica obliga a implementar Zones de Baixes Emissions (ZBE) a les ciutats de més de 50.000, com els pot ajudar a aquestes ciutats un programari PTV?
Amb PTV Visum 2022, les entitats de transport i ajuntaments poden modelar diferents tipus de ZBE analitzant diferents tipus de mesures. Aquí podem especificar restriccions o pagaments per a cada tipus d’usuaris, analitzant al final els canvis en els volums de trànsit entre el model base i diferents tipus d’escenaris. Tenim molta informació accessible als nostres diferents canals.
- La llei també obliga a crear ZBE a aquells municipis de més de 20.000 habitants que tinguin una qualitat de l'aire deficient i en el cas de Catalunya estan obligats tots ells abans del 2025. Per a aquests municipis és interessant i assequible tenir-ne un programari tipus?
Per descomptat. Són molts els impactes positius de millorar la qualitat de l'aire: no només reduïm malalties associades a la contaminació, sinó que també es redueix l'accidentabilitat i s'incrementa la sociabilització a les ciutats. És a dir, ens beneficiem tots i el sistema. En aquest sentit, els polítics reconeixen la importància d’aquestes mesures i els seus impactes associats. Per exemple, el MITMA ha establert diferents ajuts i subvencions que van en la mateixa línia de planificació de ciutats, fent-los verds i digitals, no només per a aquelles zones de més de 50.000 habitants, sinó també als de 20.000 habitants que compleixin determinats criteris.
- Cada cop més coexisteixen més formes de mobilitat a les ciutats i una de les que més preocupa els ajuntaments és la micromobilitat. Com poden contribuir la modelització i la simulació del transport a millorar la seguretat i els conflictes de la micromobilitat?
La planificació de la mobilitat de les ciutats ha de tenir en compte tots els modes de transport. La micromobilitat n'és una i, com tots podem observar, s'ha incrementat notablement. PTV dona suport a l'anàlisi de solucions per millorar la convivència de tots i cadascun dels diferents modes de transport que coexisteixen a la zona, perquè les ciutats siguin més sostenibles i també amigables amb tota la ciutadania.
- Estem tan acostumats a consultar la modelització del transport només per a la planificació d'infraestructures, però hi ha altres possibles àrees d'aplicació més enllà i amb la pandèmia s'ha vist, no?
Exactament. Més enllà de la típica visió de modelització del transport per a la planificació d'infraestructures, es tracta de planificar ciutats per millorar la qualitat de vida de totes les persones que en fan ús. PTV ofereix solucions que poden ajudar a planificar ZBE, però també en la recerca de solucions per a la transformació sostenible de les ciutats, per exemple, per fomentar l'ús de la bici, vianants de carrers, l'ús de flotes de transport netes i digitals, i fins i tot en el repartiment eficient i sostenible de paqueteria. Per tot això, PTV Group ofereix diferents alternatives per a la planificació de mesures sostenibles basades en dècades de desenvolupament de coneixement.
- Com es desenvoluparà la mobilitat després del coronavirus?
És una bona pregunta. Han canviat sens dubte els patrons de mobilitat a passos de gegant. Hem incrementat l'ús de ferramentes digitals que ens poden permetre reduir certs desplaçaments. Una part de la població es beneficia del teletreball. I recorrem molt més a diferents eines digitals per fer desplaçaments. A més, la gent ha fet seves les ciutats a través de la bicicleta i dels desplaçaments a peu. Però també s'ha incrementat l'ús del transport privat per por del contagi i s'han reduït desplaçaments amb transport públic.
Les ciutats han de cercar quedar-se amb aquelles estratègies que ens permetin respondre millor als reptes de les ciutats a mitjà i curt termini: transició, resiliència, inclusió i sostenibilitat de les ciutats.
A continuació els deixem un vídeo de PTV Group i Vidal Roca:
Per a més informació o per contactar amb PTV Group: