La ciutat de Lleida forma part de la xarxa de Ciutats Amigables amb les Persones Grans, promoguda per l’Organització Mundial de la Salut. De fet, més del 50% de la població de 85 anys o més és usuària del Servei de Teleassistència Municipal. A més a més, un total de 935 veïns i veïnes es beneficien del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD), un servei municipal que inclou tasques de neteja de la llar, cura i manutenció per a les persones de la tercera edat. L’Ajuntament de Lleida encapçala la llista d’ajuntaments catalans de més de 50.000 habitants que destinen més recursos a la despesa social, segons les dades del Ministeri d’Hisenda i Administracions.
- Què és el Servei de Teleassistència Municipal?
El Servei de Teleassistència Domiciliària de l’Ajuntament de Lleida ofereix un servei integral que vetlla pel benestar de les persones grans de la ciutat, garantint-los atenció immediata davant qualsevol eventualitat. Mitjançant un penjoll que porta un botonet de trucada, posa en comunicació a la persona amb una central d’atenció les 24 hores del dia, tots els dies de l’any.
El servei també realitza trucades i visites de seguiment a les persones usuàries. Així mateix, ofereix la possibilitat de fer ús d’un servei d’agenda per a recordatoris de visites mèdiques, control de medicació o dates assenyalades, entre altres.
Aquestes prestacions bàsiques es complementen amb un seguit de dispositius de seguretat: detectors de gas, de fum, de mobilitat, control passiu d’inactivitat, així com, en situacions específiques, teleassistència mòbil i sistemes de servei adaptats a persones amb dificultat en la comunicació verbal, als quals s’accedeix prèvia valoració del/la treballador/a social.
- Què són les polseres localitzadores i com funcionen?
De les 5.300 persones aproximadament que són usuàries del Servei de Teleassistència Domiciliària, n’hi ha prop de 2.400 que utilitzen polseres localitzadores. Aquestes polseres faciliten informació mèdica i personal de l’individu per si es perd o pateix qualsevol incident fora del seu domicili. A través d’aquestes polseres, que porten un codi QR la persona pot ser identificada per qualsevol ciutadà que disposi d’un smartphone.
- Quin és el perfil de l’usuari del Servei de Teleassistència de Lleida?
Amb dades de l’any 2016 podem afirmar que el 22,34% de la població igual o menor de 65 anys ha gaudit del servei de Teleassistència, el 38,79% de persones de fins a 75 anys i el 54,22 % de la població amb 85 anys o més.
D’aquests usuaris cal destacar que un 45,34% viuen sols i més d’un 60% són dones.
Pel que fa a dades d’aquest any 2017, de moment podem dir que comptem amb més de 5.500 usuaris sent més del 40% persones de 85 anys o més.
- En què consisteix el Servei d’Atenció Domiciliària? A qui va dirigit?
El Servei d’Ajut a Domicili és un servei municipal que ofereix un conjunt organitzat i coordinat d’accions que es realitzen al domicili de la persona i/o família usuària, dirigides a proporcionar atencions personals, d’ajuda a la llar i suport social a aquelles persones i/o famílies amb dificultats de desenvolupament, d’integració social o manca d’autonomia personal.
La seva finalitat és promoure una millor qualitat de vida de les persones usuàries, potenciant la seva autonomia personal i unes condicions adients de convivència en el seu propi entorn familiar i sòcio-comunitari.
Els col•lectius de persones que atenem s’agrupen en dues tipologies. Per una banda el perfil social de casos de gent gran o de famílies amb problemes temporals o permanents que els dificulten la realització de les tasques habituals de la vida diària. Al mateix grup hi englobem també aquelles persones o famílies en situació de vulnerabilitat i/o fragilitat amb menors en situació de risc que precisen d’intervenció educativa, de supervisió, orientació o instruccions en tècniques per l’adquisició d’hàbits i/o habilitats que millorin la seva situació i evitin estats de cronicitat.
L’altre tipologia és el Servei d’Atenció Domiciliària per a ciutadans amb un reconeixement de grau de dependència protegit.
- Quina valoració fa d’aquests serveis?
Els serveis d’atenció a les persones grans o amb discapacitat de l’Ajuntament de Lleida són modèlics. A part del SAD i el Servei de Teleassistència també tenim el “Menjar sobre rodes” que s’ocupa que a les persones amb problemes per sortir de casa no els falti una dieta equilibrada al seu domicili.
La veritat és que al inici, l’usuari del Servei de Teleassistència té una sensació de rebuig però de seguida s’hi acostumen al veure que, sobretot les famílies estan molt més tranquil·les. En el fons, acaba sent un servei més per les famílies que pels propis usuaris. Les polseres en canvi són un servei molt més puntual però que també aporten molt de valor i tranquil·litat als familiars que saben que tenen al seu avi, àvia, germà o parent controlat. Opten a aquest servei només les persones que no tenen un sentit d’orientació correcte i que corren perill de perdre’s o de prendre mal.
La valoració és molt positiva perquè, tot i que l’esforç econòmic és important, quan veus en què repercuteix, en la tranquil·litat dels familiars, en la salut de les persones i en el fons, en els ciutadans de Lleida, el bé que reporta és espectacular. Des de l’Ajuntament de Lleida ens esforcem per a fer polítiques socials i invertir els recursos en els ciutadans.
- Quines altres polítiques relacionades amb la tercera edat es fan des de l’Ajuntament de Lleida?
En tenim moltes en marxa, vinculades a l’atenció social, però també a l’oci, l’esport, la formació, el voluntariat, etc. Un dels projectes que s’està treballant actualment i que pot representar la nostra aposta per aquest col·lectiu és el segell de Lleida, Ciutat Amiga de les Persones Grans. És una adhesió que s’obté a través de la Xarxa que promou l’OMS, organisme especialitzat de les Nacions Unides. El concepte de ciutat amigable amb la gent gran fomenta l’envelliment actiu a través de la salut i la participació per aportar més qualitat de vida a aquest col•lectiu. Pertànyer a la Xarxa incideix en l’esforç i la tasca que fa la Paeria en aquesta direcció, ja que és un projecte de ciutat que implica un treball transversal amb les diferents regidories municipals i entitats de la ciutat. Amb aquest projecte, Lleida rep un suport internacional en la seva mirada cap a les persones grans i referma la seva aposta per continuar-hi treballant i esdevenir una ciutat més amable i inclusiva.