ENTREVISTA A XAVIER VALVERDE AMADOR

ENTREVISTA A XAVIER VALVERDE AMADOR

ENGINYER INNOVACIÓ IT - AJUNTAMENT DE SANT VICENÇ DELS HORTS- I PROFESSOR ASSOCIAT UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE CATALUNYA

"En aquest projecte es volia demostrar la viabilitat de desplegament de smart cities amb poca infraestructura."

 

Enmig de proves pilot i mentre sentim parlar per tot arreu del futur de les Smart Cities hi ha un petit municipi del Baix Llobregat que ja ha passat de la conceptualització del seu model de ciutat intel·ligent a la realitat, Sant Vicenç dels Horts. Mitjançant un enfocament totalment innovador, els vehicles municipals són els responsables de recollir la informació de diferents sensors distribuïts per tota la ciutat. 


1- Un gran repte per un Ajuntament petit, no?

Un gran repte a l’hora que una gran oportunitat, és veritat. Un gran repte perquè un ajuntament com Sant Vicenç dels Horts té pocs recursos, tant econòmics com humans. I una gran oportunitat perquè adptar una estratègia “intel·ligent” o “smart” ens hauria de permetre ser més eficients i poder fer més amb menys. Hem de ser capaços de donar més serveis als ciutadans amb menys recursos.


2- Com es va iniciar la idea de que Sant Vicenç podia evolucionar cap a una ciutat més intel·ligent?
 
La idea es va iniciar l’any 2007 en una conversa amb Josep Paradells, professor i col·lega de la Universitat Politècnica de Catalunya. En aquella època no parlàvem de Smart Cities, parlàvem de Ciutats Intel·ligents igual que es parla d’edificis intel·ligents. La UPC tenia, i encara té, un laboratori de sensors en el Campus de Castelldefels i buscava una ciutat en què poder muntar un Laboratori Urbà. Sant Vicenç dels Horts va apostar per la modernització de la ciutat. Vam aconseguir finançament amb una petita subvenció de la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació. Així va ser com va començar el projecte que vam decidir nomenar “Sanvi-Sens”, per fer un joc de paraules amb el nom del municipi i el tema de la sensorització.

 
3- Ens pot explicar en que consisteix el Projecte Sanvi-Sens?
 
El projecte Sanvi-Sens és una prova pilot experimental en què es van desplegar sensors per la ciutat per demostrar la viabilitat de la millora en la gestió de ciutats mitjançant tecnologies de sensorització. Es van desplegar sensors de temperatura, humitat, control d’escombraries i de trànsit.

4- Qui ha intervingut en el desenvolupament del projecte Sanvi-Sens?
 
El projecte el va liderar la Fundació i2CAT i van participar la UPC i els Salesians de Sant Vicenç els Horts a més del propi ajuntament.

El projecte es va presentar en el congres mundial de telefonia mòbil 3GSM en Barcelona l’any 2011.

 
5- Ens pot explicar en que consisteix el Projecte d’Orange?  
 
L’any 2011 i amb l’objectiu de donar continuïtat al projecte Sanvi-Sens vam aconseguir finançament privat de l’empresa Orange. Això ens va permetre desenvolupar un altre projecte, “Sant Vicenç dels Horts Smart City”. En aquest projecte es volia demostrar la viabilitat de desplegament de smart cities amb poca infraestructura. La idea és que amb pocs recursos també es poden fer desplegaments en ciutats per ser més “smart”. Així va ser com va iniciar-se el projecte en què s’han desplegat solucions innovadores en l’àmbit de les xarxes tolerants al retard.

 
6- Qui ha intervingut en el desenvolupament del projecte d’Orange?
 
El projecte el va liderar Orange i han intervingut la Fundació i2CAT, la UPC i  ALSA, l’empresa concessionària del bus urbà.

El projecte es va presentar en el Mobile World Congress de Barcelona d’aquest any 2012.

 
7- Una de les coses importants d’aquest sistema que plantegen és que resulta molt més econòmic d’implantar que altres sistemes existents, podent-se aplicar a petits municipis que no puguin fer grans inversions. Ens pot explicar el perquè?
 
Sí, és cert, resulta molt més econòmic perquè la infraestructura desplegada és molt menor. No es desplega infraestructura de xarxa de comunicacions.
La innovació del projecte està en introduir el concepte de mula. Una mula és un recol·lector de dades. D’aquesta forma no cal tenir una infraestructura de  xarxa de comunicacions, ni cablejada ni sense fils. Es poden tenir sensors per la ciutat tot esperant que passi la mula a recollir les dades. En el nostre projecte s’ha fet servir el bus urbà per recollir les dades. El bus urbà de Sant Vicenç dels Horts, a la vegada que transporta persones, també  transporta dades dels sensors. Es podrien fer servir d’altres recol·lectors de dades  com vehicles de la brigada municipal, vehicles de la guàrdia urbana, vehicles de la recollida d’escombraries, etc.
En el cas d’aquest projecte també s’ha desenvolupat un sistema innovador en què no cal tenir un sensor a cada plaça d’aparcament per on passa l’autobús. En Sant Vicenç dels Horts és el bus urbà qui, amb un sensor de distància, va detectant les places d’aparcament que es va trobant lliures i les va comunicant al servidor central que es pot consultar per internet.

 
8- El fet de poder aplicar mesures de sensorització en una ciutat: com el control de la llum, l’ocupació de les places d’aparcament, etc., en què beneficia al ciutadà i al consistori?
 
Hi ha un benefici per part del consistori en una gestió més eficient de la ciutat, la qual cosa permet un estalvi econòmic. En el tema de la il·luminació dels carrers hi ha molt camí a recòrrer, ja que les factures d’electricitat són molt elevades. Amb la tecnologia de sensorització és possible baixar la intensitat lumínica per la nit, quan no passa cap persona ni cotxe pel carrer.

Per part dels ciutadans, una ciutat smart ofereix nous serveis. Imagineu per exemple un aplicatiu per al mòbil que t’alerta quan els nivells de contaminació ambiental en el teu barri són superiors a un llindar. Imagineu un sistema que puguis consultar en la teva televisió de casa l’estat dels teus tràmits amb l’Ajuntament i no t’hagis de desplaçar. Per posar un parell d’exemples.

 
9- L’alcalde de Sant Vicenç dels Horts, Oriol Junqueras, comentava en la Jornada que es va fer sobre el Projecte d’Orange de Sant Vicenç que havíem de retenir el talent a casa nostra. És aquesta una vía de futur per fer créixer les oportunitats laborals per la gent que tenen idees innovadores tant a nivell de l’administració,  de centres de recerca, i fins i tot del teixit productiu català?
 
És així, no hi ha altre camí que no sigui retenir el talent per sortir de la crisi. 
Per fer-ho ja des d’Europa i amb l’Agenda Digital de l’any 2020 es proposen solucions com treballar més, treballar durant més temps o treballar amb més intel·ligència. Probablement la solució a la crisi sigui agafar una mica de les tres propostes, però només la tercera es pot mantenir a llarg termini. Només treballant amb més talent ens podem garantir un futur sostenible en tots els àmbits.

10- En pocs anys la innovació tecnològica ha entrat a les nostres vides a una velocitat trepidant. Amb l’internet de les coses, què més podem arribar a veure en els propers anys?
 
L’evolució és tan ràpida, que ara mateix no sabem què podrà haver dintre d’uns anys. De vegades a la Universitat comentem entre els professors que estem formant alumnes per a professions que encara no estan inventades.

Penseu que aplicar internet a les coses, que les màquines es puguin comunicar directament entre elles i prendre decisions de forma autònoma, revolucionarà el món com ho va revolucionar en aplicar-lo a les persones. Avui mateix tenim l’exemple en el cotxe de Google que condueix sol i pren les seves pròpies decisions tot consultant altres màquines a internet.

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top