El Govern de la Generalitat de Catalunya va aprovar el passat mes de setembre el decret pel qual es transformava l’Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya (OARCC) en el
Tribunal Català de Contractes del Sector Públic amb la voluntat de refermar el seu compromís en la regeneració democràtica i la transparència.
Va ser dijous passat quan es va constituir de forma definitiva el Tribunal Català de Contractes del Sector Públic, que “marcarà les pautes en matèria de contractació per la Generalitat i per la resta d’Administracions Públiques”, segons assenyalava
Juan Antonio Gallo Sallent, president del mateix Tribunal. La seva constitució és una garantia “d’eficiència i estalvi” per a les administracions públiques i el sistema judicial.
El nomenament dels membres integrants del Tribunal es va fer d’acord amb els principis d’igualtat, publicitat, mèrit i capacitat.
Aquest tribunal exercirà les seves funcions amb plena independència, objectivitat i imparcialitat, sense estar subjecte a cap vincle jeràrquic, ni a instruccions de cap tipus dels òrgans de les administracions públiques afectades. També actuarà de forma col·legiada i no unipersonal com es preveia en un inici per temes pressupostaris, garantint d’aquesta manera que es puguin atendre de forma efectiva tot l’allau de recursos.
Una àmplia visió de l’administració local amb Carme Lucena de vocal
No en va una de les vocals designades, a proposta de la Federació de Municipis de Catalunya i de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques, ha estat Carme Lucena Cayuela, fins ara cap del Departament Central de Contractació de l’Ajuntament de Badalona.
El fet d’incorporar un vocal del món municipalista respon a la necessitat de donar resposta al gran nombre de resolucions corresponents a expedients de contractació de les administracions locals.
Lucena, que té un llarg bagatge professional en ajuntaments i en temes d’ assessorament i formació, assumeix aquest nomenament com “un honor i un gran repte”. “Per a mi aquest nomenament em resulta un gran repte en les dues grans matèries que més m'agraden de la meva trajectòria professional, com són la contractació pública i l'Administració local, si bé cal tenir en compte que m'incorporo en un tribunal en el qual no només hi treballaré els assumptes que provinguin de l'Administració local, aportant a l'anàlisi coneixements específics del món local, sinó tots els de competència del tribunal, siguin del poder adjudicador que sigui”, remarcava Lucena.
Tant Lucena com López, han estat nomenades, mitjançant convocatòria pública, entre candidats funcionaris de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i de l’Administració local de Catalunya.
Segons Mª Teresa Pitarch, directora de l’Oficina de Supervisió i Avaluació de la Contractació Pública (OSACP) el fet de tenir aquest òrgan col·legiat “dotarà de més capacitat al tribunal i ampliarà la visió de l’administració local”.
Mª Teresa Pitarch va recordar també que l’entrada en funcionament del Tribunal s’emmarca dins de les 51 mesures que, en matèria de transparència i regeneració democràtica, va fer públiques el president de la Generalitat de Catalunya el febrer de 2013 per “augmentar la transparència i l’eficàcia en els processos de contractació pública”.
Què aportarà el Tribunal?
1. Una optimització dels terminis per a la resolució dels recursos i de les qüestions pròpies del Tribunal, la qual cosa beneficiarà tant als recurrents com als òrgans de contractació.
2. Un increment de la capacitat d’aquesta instància administrativa, que s’ha revelat com un instrument molt eficaç en la defensa dels drets i dels interessos dels licitadors en els procediments de licitació, per afrontar la diversitat d’aquests i la seva progressiva complexitat tècnica.
3. La Incorporació d’una visió específica dels ajuntaments, consells comarcals, diputacions provincials i, en general, de tota l’Administració local de Catalunya.
4. Una anàlisi i valoració jurídica plurals dels assumptes sotmesos al Tribunal.