El Col·legi d’Administradors de Finques de Bizkaia juntament amb la Fundació Europace, han creat l’Oficina Rehabilita Bizkaia Birgaitu, impulsada a través d’un projecte Elena i cofinançada pel Banc Europeu d’Inversió que cobreix el 90% del cost, estimat en 1,4 milions d’euros.
El projecte que va iniciar-se el passat 4 de febrer i té una durada de 3 anys, neix amb l’objectiu de rehabilitar energèticament 2000 habitatges d’edificis plurifamiliars a la província de Bizkaia amb una mobilització prevista de 33,9 milions d’euros.
"Per fi s'ha fet realitat la il·lusió que teníem de tenir una eina per als col·legiats i col·legiades de Bizkaia perquè tramitin els expedients sense risc per a la seva professió, per a revitalitzar el teixit empresarial de Bizkaia potenciant la distribució dels Fons Next Generation", comenta Pablo Abascal, president de CAFBIZKAIA.
L’objectiu de l’Oficina Rehabilita Bizkaia
Amb l’obertura d’aquesta oficina, situada a l’avinguda Ferrocarril de Bilbao, es pretén dotar als administradors de finques d’una sèrie d’eines i assessorament per poder mobilitzar de forma àgil i efectiva la rehabilitació energètica de les comunitats de propietaris que administren, resolent així les principals barreres i problemes que es troben en el seu dia a dia.
En l’àmbit de la descarbonització d’edificis, el segon actor més important, després de la ciutadania, és l’Administrador de Finques que, a més, està en contacte directe amb les comunitats de propietaris i gaudeix de la seva confiança però la majoria d’Administradors de finques no tenen l'expertesa, el temps ni les eines per participar activament en aquesta transformació. A Catalunya les comunitats de propietaris representen més de la meitat del parc d’edificis.
La Fundació Europace col·labora amb els principals actors del sector de la rehabilitació energètica per dotar-los de les eines, els recursos i coneixement necessaris per poder impulsar de forma efectiva la descarbonització d’edificis.
L’Oficina Rehabilita Bizkaia Birgaitu està formada per un equip multidisciplinari format per tres experts energètics, un gestor d’oficina, un agent comunitari i una responsable de comunicació i difusió.
Aquest oficina utilitzarà una borsa de professionals qualificats, similar al model del Programa Domus, on qualsevol professionals podrà formar-ne part i que té per objectiu assegurar la professionalitat i serietat de les empreses i tècnics que participaran en les actuacions impulsades des de l’oficina.
La Fundació Europace, nexe d’unió i reactivació dels actors en el teixit de la rehabilitació energètica
La Fundació Europace té una àmplia experiència en desenvolupar iniciatives d’aquesta naturalesa i ho fan codissenyant projectes a mida amb les entitats promotores.
La Fundació Europace pot proporcionar assistència durant tot el procés de creació de l'oficina, liderant la fase de disseny (on es reuneixen amb els diferents actors del sector, recullen les necessitats i desitjos, identifiquen les barreres i requeriments, cerquen finançament, la fase d’ implantació (que inclou cerca de finançament, selecció i formació del personal, la dotació d'eines, els procediments i la metodologia) i coordinant l'oficina durant la fase operativa.