L’Ajuntament de Gavà incrementarà els pròxims anys la xarxa ciclable al municipi, augmentant en 15 quilòmetres la trama actual. Actualment Gavà compta amb prop de 30 km d’eixos ciclables: els carrers de vianants on es permet el pas de bicis, els carrers de plataforma única, els carrils bicis en vorera o en calçada segregats, i els ciclo-enllaços. S’inclou també el carril bici de la C-245 que ha de permetre una major connectivitat amb Castelldefels i els polígons industrials i facilitarà els viatges d’intermodalitat amb el transport públic.
L’alcaldessa Gemma Badia va anunciar diferents actuacions “per posar en valor l’ús de la bicicleta com mitjà de transport sostenible, ràpid i saludable, i també del patinet”. Durant el cap de setmana, Gavà Mar ha acollit un aparcament segur per a bicis i s’han programat tallers d’habilitats per a infants, i de reparació i revisió d’aquests vehicles, a més d’una edició especial del Mercat de Pagès i un punt d’intercanvi R-llibres.
L’ampliació de la xarxa ciclable es farà seguint les directrius que estableixi el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, amb l’objectiu d’anar reduint la mobilitat relacionada amb la combustió i recuperar l’espai públic per a usos socials.
D’aquí a 2024, Gavà ampliarà la xarxa ciclable en 4,5 km de carrils bici. Aquests es crearan a l’avinguda Eramprunyà, carrers de Sant Lluís i Antoni Gaudí, i a l’avinguda Joan Carles I, des de la rotonda de l’av. Eramprunyà fins al carrer d’Apel·les Mestres.
Segons l’alcaldessa, “habilitarem un circuit ciclable que gairebé farà la volta a la ciutat. Estem intentant que tothom, des de diferents punts de Gavà tingui habilitat un carril bici ben a prop per poder moure’s, no només fins a la platja, sinó també fins als municipis veïns. I ja de cara a 2030, la planificació es arribar a incrementar la xarxa amb 11 quilòmetres més”.
Les intervencions previstes a més llarg termini són:
• Millora de les connexions del nucli urbà amb els barris de Ca n’Espinós, la Sentiu, Can Tries i el costat muntanya de la C-31 a Gavà Mar.
• Dissenyar i millorar els itineraris ciclables en diferents carrers del nucli urbà.
• Connexió del barri marítim amb l’aeroport.
• Millora de les connexions intermunicipals dels polígons industrials.
• Millora dels accessos als centres de generació més importants, com centres escolars, equipaments municipals i polígons.
La previsió és que Gavà compti l’any 2030 amb 45 quilòmetres de xarxa ciclable.
Aparcaments segurs per a bicicletes
L’ampliació de la xarxa ciclable anirà acompanyada de l’augment de places d’aparcaments segurs. Ara, Gavà compta amb 211 places i la previsió és incrementar aquest nombre als indrets on siguin més necessàries, com ara prop d’equipaments, centres educatius i ambulatoris. S’hi poden afegir aparcaments temporals a la platja durant la temporada d’estiu, com la prova pilot que s’ha portat a terme aquest cap de setmana a Gavà Mar amb l’habilitació d’un espai amb vigilància per aparcar la bicicleta o el patinet.
A més, a començaments de 2023, Gavà estrenarà el servei de bicicleta elèctrica pública compartida promogut per l’AMB, amb 11 estacions i 121 bicicletes.
Regulació de l’ús del patinet
Gemma Badia es va referir a la nova ordenança de circulació que entrarà en vigor pròximament i que també regularà l’ús dels vehicles de mobilitat personal, entre ells els patinets. “Aquesta regulació, que serà més específica per a Gavà inclourà diferents normatives. A més de l’ús del casc, també una restricció d’edats i els indrets per on podran circular i per on no podran fer-ho. Cada cop hi ha més patinets i això genera problemes de convivència amb vianants que cal evitar”, va afirmar.