Inauguració de les obres d’ampliació del pont de Ferro d’Agramunt

Agramunt acull avui divendres la inauguració de les obres d’ampliació del Pont de Ferro dutes a terme l’any passat a càrrec de la Comunitat de Regants del Canal d’Urgell. Inicialment, l’actuació preveia la substitució del pont actual per un nou pont de formigó. Després que l’Ajuntament d’Agramunt declarés el monument Bé d’Interès Local, ambdues entitats van arribar a un acord per ampliar la capacitat del pont mantenint el sistema constructiu i l’estètica actual, característica per ser una de les obres de referència a Catalunya en l’ús del ferro reblonat.

L’acte d’inauguració serà presidit pel President de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, i comptarà amb l’alcalde d’Agramunt, Bernat Solé, i el President de la Comunitat de Regants, Ramon Carné. Aquesta actuació permetrà augmentar el cabal del canal de 25m3/s a 37m3/s. L’obra ja s’ha posat en funcionament durant els regs d’aquest passat estiu. Segons l’alcalde d’Agramunt, Bernat Solé, “l’acord amb la Comunitat de Regants ha permès dur a terme l’ampliació necessària, mantenint l’estructura que el fa un element d’interès important per Agramunt”. En l’acord signat per l’Ajuntament i la Comunitat de Regants, es preveu que la Comunitat també dugui a terme un moviment de terres per netejar la part inferior del pont i d’aquesta manera millorar el pas d’aigua del Riu Sió en cas de vingudes d’aigua.

 
Obres d’ampliació

Els treballs que s’han dut a terme aquest últim any s’han fet seguint les tècniques de l’arquitectura industrial. La mateixa tècnica que es va utilitzar l’any de construcció del pont al 1874 després que la rubinada de Santa Tecla d’aquell any, s’endugués l’antic pont de pedra. La urgència del moment i la immediatesa per poder subministrar aigua el més aviat possible van marcar el sistema a utilitzar: un nou sistema de construcció amb acer. Una nova tècnica constructiva que, uns anys després, s’utilitzaria per a la construcció de la coneguda Torre Eiffel de París.

Les obres del nou aqüeducte es van encarregar a l’empresa La Maquinista Terrestre i Marítima de la família Girona, sota les ordres de l’enginyer Josep M. Cornet i Mas, i un cop acabat, el pont es presentava com una mostra emblemàtica de les possibilitats constructives que donava l’acer com a nou material.

Ara, 140 anys després, l’aqüeducte ha quedat petit per les actuals necessitats d’aigua per això es va decidir ampliar-lo. Inicialment, el Canal d’Urgell tenir previst substituir el pont metàl·lic per un de nou, una solució que no va agradar als agramuntins. En aquest sentit l’Ajuntament d’Agramunt va declarar el pont Bé Cultural d’Interès Local. Finalment, però, es va optar per la actual solució que ha permès ampliar-lo però conservant-ne l’estètica.

 
Bé cultural d’interès

L’Ajuntament d’Agramunt va declarar l’any 2011 el Pont de Ferro Bé d’interès local. D’aquesta manera, el monument va quedar protegit i es garantia la conservació de la seva estètica, preservant aquesta obra de gran valor patrimonial i històric. El pont es troba situat en el lloc d’encreuament entre el Canal d’Urgell i el riu Sió, i és un gran caixó d’acer i formigó format per diferents trams, i pot arribar a suportar més de 1000 tones. El pont s’aguanta sobre files de formigó encamisades per xapes que tenen una alçaria de més de 10 meteres, tot i que la major part no es veu perquè està soterrada.


Font: Ajuntament d’Agramunt
 
tornar al llistat de notícies

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top