L’Ajuntament de Barcelona prova un nou model de gestió dels serveis associats a un edifici, habitual al sector privat però gairebé no emprat al públic: el Facility Management. S’emmarca dins les vies d’innovació de l’Ajuntament per a optimitzar les seves estructures de gestió dels serveis municipals: manté el control executiu, però delega la realització a empreses especialitzades.
El Facility Management, o integració de serveis sota una gestió única, permet guanyar en eficiència i reducció de costos, atès que controla i coordina amb una visió global els espais, els horaris l’ocupació o les contingències de l’edifici. S’eliminen així ineficiències per solapaments de serveis o, al contrari, per llacunes entre uns i altres. I assumint com a objectiu la reducció dels costos energètics, permet optimitzar els protocols dels diferents serveis per fer-lo realitat.
La UTE formada per Clece i Clece Seguretat ha sigut l’adjudicatària per emprendre la prova pilot a l’edifici municipal del carrer Calàbria 66, dedicat a usos administratius. Clece hi aplicarà el know-how acumulat gestionant empreses del sector privat, com ara Endesa. La legislació obliga a què la prestació dels serveis de seguretat i vigilància correspongui a una empresa amb característiques i acreditacions exclusives per aquesta àrea, i donat que Clece Seguridad és part del Grup Clece des del 2011, es manté l’esperit d’integració i d’eficiència dels serveis en casos d’emergències i eventualitats.
L’edifici municipal de Calàbria, 66
L’edifici de l’Ajuntament de Barcelona, situat al carrer Calàbria, 66, va ser inaugurat l’any 2015 i ocupa 11.128 m2 destinat a equipaments per a la ciutadania. És emblemàtic a la ciutat perquè durant anys va ser la seu de l’ONCE, abans de ser renovat atenent a criteris de sostenibilitat.
L’edifici conté diversos espais i serveis, com ara l’auditori per 186 persones, l’oficina d’atenció al client de B:SM Barcelona Serveis Municipals, la Direcció d’Atenció Ciutadana, el Centre de Normalització Lingüística de l’Eixample, l’Espai i Moviment per l’Educació, la Cultura i el Veïnatge a Sant Antoni, un espai de tecnologies de la informació, un centre de formació per adults, sales de reunions, aules taller, magatzems, una gran sala polivalent i un hort comunitari al terrat.
Aquesta varietat d’usos i l’agenda d’activitats que suposa fan recomanable la prova pilot per integrar els serveis de l’edifici.
La integració de serveis en un edifici municipal
El projecte de Facility Management per l’edifici de Calabria 66 integra els serveis de manteniment tècnic, neteja, serveis de seguretat, serveis auxiliars i gestió immobiliària.
El manteniment és de caràcter multitècnic, legal, preventiu, correctiu i conductiu. Inclou les instal·lacions d’aigua, electricitat (mitja i baixa tensió), climatització, gas, protecció contra incendis, aparells elevadors, portes automàtiques, parallamps, qualitat de l’aire interior, línies de vida, prevenció de la legionel·la, control de plagues (DDD), gestió dels residus, manteniment d’elements arquitectònics i petita obra civil, entre d’altres.
És important destacar que tot el projecte és vinculat i controlat des d’un GMAO únic per a tots els serveis, aspecte que assegura la visió global per a una gestió òptima.
El control dels serveis immobiliaris també serà gestionat des de Clece. Consistirà en la coordinació i supervisió dels serveis, en exercir d’interlocutor amb les entitats i empreses que ocupen l’edifici i en gestionar les incidències que puguin sorgir en relació amb els serveis complementaris. S’inclouen dins dels serveis immobiliaris:
• Gestió financera
• Gestió legal
• Gestió tècnica
• Gestió operativa
• Coordinació d’activitats empresarials
• Pla d’autoprotecció
L’exigència de professionals en àrees tan diferents requereix d’un grup consolidat com Clece, capaç de donar resposta a punts contractuals com són gestionar la facturació energètica a les zones privatives, elaborar els pressupostos anuals de despesa de l'edifici, gestionar les taxes, impostos i assegurances de l'edifici, coordinar les activitats lúdiques als usuaris de l'edifici, preparar les normes de funcionament intern, vetllar pel Pla d'autoprotecció (PAU) o pel Pla de simulacre d'emergències.
Altres serveis prestats dins del contracte són els auxiliars, que inclouen el servei de seguretat, el sistema informàtic de gestió de sales de l’edifici, el manteniment i ús de les instal·lacions informàtiques i/o tecnològiques o la instal·lació i manteniment del control d’intrusió i circuit tancat de televisió
Eficiència energètica en el dia a dia i a llarg termini
Fermament lligada a la gestió del manteniment multitècnic, s’inclou la gestió energètica associada, per a la qual es realitzarà un control dels consums. L’objectiu és detectar i valorar ineficiències derivades de l’ús de les instal·lacions i proposar mesures que ajudin a gestionar més eficientment els espais. També el de conèixer l’estat actual de les instal·lacions i aportar-ne millores encaminades a reduir els costos energètics.
Cal destacar que l’edifici disposa també d’un sistema de panells fotovoltàics que proporcionen energia a la xarxa de tota la finca.
Els serveis energètics prestats abasten el control dels consums, la gestió de la factura energètica, l’optimització energètica i les esmentades propostes de millora.
Tot plegat per part de l’Ajuntament de Barcelona, una prova pilot ambiciosa per assegurar una gestió integral i de qualitat d’un edifici de referència, amb professionals de diferents àmbits i sota un comandament i control únic.
Carla Rigat | Gerent Manteniment | 682 188 387 | crigat@clece.es | www.clece.es