- Podria fer una breu introducció d'esPublico?
esPublico és una empresa especialitzada en el sector públic, fa mes de 21 anys iniciem la nostra activitat en l'assessorament jurídic i econòmic financer a les diferents AAPP, però sempre basats en una base tecnològica ferma i innovadora. Actualment som una empresa tecnològica l'objectiu principal de la qual és la transferència de tecnologia, innovació i coneixement a les AAPP. Durant tot aquest temps, hem ajudat a aproximadament el 70% dels municipis i moltes altres entitats locals (universitats, autoritats portuàries, empreses públiques, etc.) a gestionar amb èxit la transició de l'expedient en paper a l'expedient digital, a través de la generalització de l'ús de la signatura electrònica. Després de l'entrada en vigor de la Llei 39/2015, ens bolquem a ajudar els nostres clients a complir amb un marc legislatiu que portava amb si importants desafiaments, tant en l'àmbit de la seguretat com en el de la interoperabilitat.
- Quines dificultats tecnològiques i conceptuals viuen els ajuntaments per a abordar un projecte de transformació digital?
Els projectes de transformació en les AAPP tenen múltiples arestes, però jo no diria que són diferents a qualsevol procés de canvi que es dugui a terme en qualsevol organització pública o privada. El factor diferenciador dels processos d'implantació que duem a terme des d’esPublico està basat principalment en dos punts fort, un que és la facilitat d'ús i per tant la ràpida adopció de Gestiona i el segon, però no menys important, és l'àmplia experiència dels nostres consultors. Jo diria que en els processos de transformació digital dediquem un 80% del temps a la gestió del canvi i un 20% a la formació en l'eina, centrant-nos en les persones millorem els resultats d'implantació i d'ús de l'eina. El nostre principal actiu són els nostres clients, els quals atresoren que el canvi cap a una administració més moderna és possible i que el procés d'innovació és continu i permanent.
- Com creu que han ajudat als seus clients en la pandèmia?
Amb l'arribada de la pandèmia, vam poder comprovar, de forma molt tangible, els avantatges que ofereix el Servei Gestiona en situacions de necessitat: facilitant la implantació urgent del teletreball, la celebració de plens telemàtics, la tramitació electrònica dels expedients i la relació del ciutadà amb la seva Administració a través de Seu Electrònica, en qualsevol moment i sense requerir la seva presència física.
No obstant això, malgrat tots els assoliments aconseguits, en el procés de transformació digital falta encara molt camí per recórrer, la qual cosa ens obliga a continuar innovant i millorant de manera constant i permanent.
- Quantes entitats utilitzen gestiona?
Són moltes les entitats que confien en Gestiona, però la veritat és que a mi em preocupen i ocupen més aquelles que encara no ens utilitzen i en com realment podríem ajudar-les a millorar els seus processos de digitalització i com aquest camí cap a la innovació afecta de manera positiva als ciutadans.
- Quins són els nous reptes als quals s'enfronta esPublico?
A esPublico, creiem que el principal desafiament al qual s'enfrontarà el sector públic, en els pròxims anys, ve de la mà de redissenyar i millorar de forma contínua els seus serveis digitals. Aquesta fase, la següent en el procés de transformació digital, permetrà reduir de manera considerable càrregues administratives, incrementant el nivell d'automatització de processos i garantint, així, una nova forma de relació entre el ciutadà i la seva Administració, molt més eficient i satisfactòria.
Per a avançar de manera decidida en el procés de transformació digital, considerem imprescindible aconseguir una major interoperabilitat entre Gestiona i els programes de gestió municipal (padró, comptabilitat, gestió tributària, nòmines, etc.). Lamentablement, molts d'aquests programes van néixer a la fi dels anys noranta i utilitzen tecnologies antigues, la qual cosa limita molt la seva capacitat per a interoperar amb altres sistemes.
Estem convençuts que aquests programes de gestió municipal, que van néixer per a donar resposta a necessitats molt diferents a les actuals, cal transformar-los, reinventar-los i evolucionar-los d'acord amb el nou context digital.
Fruit d'aquestes reflexions, esPublico fa temps va adoptar la decisió d'ampliar l'abast de la seva plataforma Gestiona i evolucionar cap a un sistema de gestió integral, que incorpori de manera nativa els programes de gestió municipal. Per aquesta raó, portem mesos invertint esforç i recursos per a afrontar aquesta evolució.
Amb l'objectiu d'accelerar el procés, el passat 20 de setembre, es va formalitzar l'adquisició d'una companyia especialitzada en programari de gestió municipal. Hem apostat per una solució moderna, desenvolupada íntegrament amb tecnologies web, amb una visió molt alineada amb la d’esPublico i una cartera de clients que registra un elevat índex de satisfacció amb els seus productes.
Després d'aquesta adquisició, ens complau anunciar que, al llarg de 2023, s'incorporaran a Gestiona, de manera progressiva, els següents mòduls:
• Padró d'Habitants.
• Comptabilitat.
• Gestió Patrimonial.
• Gestió tributària.
• Recaptació.
• Nòmines i Recursos Humans.
Tots aquests mòduls seran accessibles a través de la plataforma Gestiona i estaran totalment integrats amb la resta de mòduls actuals (seu electrònica, registre d'entrada, gestió d'expedients, etc.). Tot un repte, que som conscients que no serà fàcil però que ens permetrà avançar en el procés de transformació digital de manera sòlida.
Estem convençuts que la nostra vocació per continuar innovant ens conduirà a crear un nou concepte de programari de gestió municipal, que suposarà tota una revolució.