L’Ajuntament de Terrassa ha ampliat el nombre de paquets de dades que es poden consultar a través del portal Terrassa Open Data amb l’objectiu de facilitar encara més l’accés a la informació a la ciutadania i a les empreses. Aquest portal es va posar en marxa el febrer passat, amb un total de 56 paquets de dades, xifra que ha augmentat en els darrers mesos fins arribar a un total de 96, que estan disponibles actualment a través de la web municipal. L’Open Data recull un ampli catàleg d’informacions públiques sobre temàtiques molt diverses que fan referència a la vida econòmica, social, esportiva o cultural de la ciutat, que es poden consultar, reutilitzar i redistribuir lliurament per desenvolupar nous serveis i eines que generin nous beneficis per a l’usuari i per a la ciutat.
Aquesta aposta ha situat Terrassa al capdavant dels ajuntaments més oberts, ja que ha estat pioner amb l’obertura de dades, a través de l’Open Data, i amb la màxima transparència, amb la creació del Portal de la Transparència el maig passat. Totes dues eines s’han unit, recentment, sota el paraigües del Portal de Govern Obert, per facilitar l’accés a la informació des d’un únic punt. D’aquesta manera, es pot accedir a la informació sobre el pressupost municipal, les ordenances, els calendaris laboral i fiscal, fotografies de diferents indrets de la ciutat, dades sobre habitatge i població, plànols o el cens d’activitats econòmiques, entre d’altres.
Administració electrònica
A més de garantir l’accés a la informació a través d’internet, l’Ajuntament ha apostat per les noves tecnologies per portar a terme una gestió administrativa moderna i eficaç. En aquest àmbit, l’Ajuntament ha estat pioner en la implantació de la factura electrònica i de nous aplicatius que permeten gestionar tota la contractació íntegrament sense papers. Actualment, totes les factures es tramiten de manera electrònica i es poden fer pràcticament tots els tràmits de manera no presencial, a través d’internet (Seu Electrònica), amb un estalvi de temps de diners tant per a l’Ajuntament, les empreses i la ciutadania.
En el cas de la facturació electrònica, el procés de tramitació és més curt i ha fet possible que s’estigui pagant als proveïdors a 30 dies. A més, l’equilibri econòmic ha fet possible que l’Ajuntament no hagi tingut la necessitat de demanar ajut a l’Estat per fer front a les factures dels seus proveïdors, a diferència d’altres ajuntaments catalans de la seva dimensió.
Un altre servei que ofereix l’Ajuntament és la notificació electrònica, amb la qual les persones o empreses que fan gestions i tràmits amb l’Ajuntament sol·liciten que la comunicació sigui per correu, amb validesa de signatura electrònica. Aquesta opció està sent cada cop més sol•licitada ja que, en el que portem d’any, s’ha superat el total de notificacions electròniques fetes durant el 2012. L’any passat, es van fer 2.168 notificacions, mentre que al mes d’agost s’ha arribat a les 2.206, fet que permetrà finalitzar l’any amb un augment considerable d’aquest tipus de tramitacions.
La millora de la tramitació, els nous aplicatius de gestió interna i la simplificació dels processos ha fet possible també una reducció de la despesa pública. També s’ha assolit un estalvi important, d’entre un 20 i un 50%, dels costos dels serveis contractats, en funció de les diferents licitacions, gràcies a la bona gestió de la política de compres. S’han centralitzat les licitacions, s’ha fet un seguiment automatitzat de la despesa i s’han renegociat contractes amb proveïdors.
El compromís amb la transparència, l’aposta per les noves tecnologies i l’esforç per l’equilibri econòmic i financer han permès reduir el deute municipal, malgrat que la Generalitat té pendent d'abonar a l'Ajuntament més de 20 milions d’euros per actuacions portades ja a terme o serveis prestats. Així, el nivell d’endeutament de l’Ajuntament, que està vinculat exclusivament al finançament d’inversions, s’ha reduït en un 17,63% entre els anys 2011 i 2013, percentatge que representa uns 22,4 milions d’euros.
Font: Ajuntament de Terrassa