En la jornada organitzada per Ajuntament Impulsa a Fira Barcelona, en el marc del Simposi Internacional del Vehicle Elèctric, ajuntaments, entitats metropolitanes, empreses de serveis municipals i altres ens locals van compartir experiències al voltant de la implantació del vehicle elèctric dins les flotes municipals. A més, tots els assistents van poder fer una ruta de 15 minuts per Barcelona, conduint 22 vehicles que l’empresa Renault va posar a disposició dels assistents perquè comprovessin de primera mà la sensació que s’experimenta davant una conducció d’aquest tipus.
I és que l’entorn dels serveis urbans és un marc ideal per anar desenvolupant la introducció del vehicle elèctric a la nostra societat. La majoria de serveis policials, tasques de neteja, sanejament, manteniment, jardineria, entre altres poden ser realitzats amb vehicles elèctrics.
Actualment, els quilometratges que fan les flotes municipals en ciutats mitjanes volten els 10.000 km l’any. Això suposa que la majoria dels vehicles elèctrics que es comercialitzen actualment són una opció molt idònia per cobrir aquests trajectes a nivell d’autonomia.
De fet, cal un anàlisi exhaustiu de com tenim les flotes en els nostres municipis per veure realment en quina situació estem i les mesures que cal prendre.
Això és el que varen estudiar a l’Ajuntament de Sabadell segons explicava Xavier Izquierdo, Coordinador de l’Espai Públic d’aquests consistori. Segons Izquierdo, Sabadell disposa de 180 vehicles, 70 dels quals tenen un ús policial, per tant, més sever, i uns 8 anys d’ antiguitat de mitja, i 110 són d’utilització pròpia amb uns 15 anys d’antiguitat. Així doncs, està clar que cal prendre mesures sobre una flota tant envellida.
L’estudi però ha posat de manifest que un terç dels vehicles municipals fa menys de 3.000 Km l’any per tant la decisió està clara. “Hem de reduir flota, de propietat municipal perquè s’utilitza poc i malament, apostant per uns vehicles més eficients i una mobilitat sostenible”, sentenciava Izquierdo.
Una altra de les opcions per les que ha optat Sabadell, igual que Barcelona va fer al seu dia, és demanar a les empreses adjudicatàries dels serveis municipals que incorporin vehicles més eficients i a finals d’aquest any ja incorporaran 30 vehicles elèctrics en la flota de recollida d’escombraries.
Actualment l’Ajuntament compta amb 10 vehicles elèctrics i 2 de propulsió mixta gasolina-gas.
El benefici mediambiental i l’impuls econòmic
És innegable el benefici mediambiental que suposa l’ús d’aquests vehicles ja que contribueix a complir els nivells d’emissió de gasos exigits per la normativa internacional, redueix la dependència de fonts d’energia no renovables, afavorint l’eficiència energètica, divulga bones pràctiques entre els ciutadans i genera nous llocs de treball.
En aquest sentit, Ramon Pruneda, Responsable de Projectes d’Energia i Mobilitat i de la Direcció Operativa de Promoció de Sectors Estratègics de l’Ajuntament de Barcelona, afirmava que el sector del vehicle elèctric és un vector d’impuls econòmic a Catalunya. Per això a través de l’Ajuntament i molt concretament a través de la Plataforma de Col•laboració Público Privada LIVE, es promouen accions conjuntes per anar desenvolupant aquest sector estratègic.
Barcelona compta en aquest moment amb uns 300 vehicles elèctrics, 240 punts de recàrrega, dos dels quals són de recàrrega ràpida i ben aviat es preveu que aquests incrementin a 12.
Gestionar una flota elèctrica implica una formació específica
El Professor del departament de Microelectrònica i Sistemes Electrònics de la UAB, Lluís Ribas Xirgo, que també va col•laborar a la jornada, va deixar clar que els vehicles elèctrics tenen problemes de gestió específics, especialment en relació a la planificació de la càrrega i a l’allargament del temps de vida útil de la bateria.
En aquest sentit, convé tenir present l’experiència que hi ha en el sector industrial a l’hora de prendre decisions en el sector municipal. Algunes de les mesures que cal tenir en compte per una bona gestió de les flotes mixtes, que cada vegada aniran a més és: l’ assignació d’ordres de transport; la correcta gestió d’una flota mixta seleccionant quin vehicle es destina a un fi o a un altre; la planificació de les rutes; el control, supervisió i monitorització; la planificació de les càrregues dels vehicles elèctrics i la gestió de les bateries en el sentit d’allargar la vida útil de les mateixes, per exemple evitant altes temperatures, càrregues ràpides o nivells de càrrega inadequats.
En la mateixa línia, Santiago Losada, Cap d’Operacions d’Urbaser, empresa de serveis municipals que compta amb 300 vehicles elèctrics dins d’una flota de 8.400 vehicles, posava de manifest la importància que té la formació en conducció eficient, ja que pot augmentar l’autonomia dels vehicles fins un 35%.
Per altra banda, Losada recalcava que l’èxit de les flotes de vehicles elèctrics depèn de l’ aplicació d’un bon sistema de recàrrega que sigui eficient, fiable, adaptatiu i completament monitoritzable.
“El vehicle elèctric tot i tenir un cost d’adquisició superior, els costos d’explotació són netament inferiors, especialment en consum, on l’estalvi és d’un 70%” afirmava Losada. “I és que això suposa que algun model de vehicle elèctric dels ja existents, amb les ajudes de les subvencions estatals corresponents, tingui un cost similar al vehicle dièsel considerant el seu sobre cost amortitzable a 8/10 anys”.
‘Mobilitat Sostenible per tothom’
Aquest va ser el lema sota el qual, Ernesto Salas, Director de relacions institucionals de Renault Espanya, va presentar la funcionalitat del vehicle elèctric i les solucions que ofereixen des de Renault.
Per conduir un vehicle elèctric s’ha de canviar la idea de conduir; el cotxe elèctric no serveix per córrer sinó que serveix per moure’s. A més, permet una conducció molt relaxada pel fet de no fer soroll.
El 87% de la població mundial que viu en ciutats realitza un recorregut mitjà diari en cotxe de menys de 60 quilòmetres. Per tant, la mobilitat elèctrica en entorns urbans és tècnica i econòmicament viable ja que l’autonomia d’aquests vehicles és d’entre 100 i 200 km. A banda de la importància que tenen les seves emissions 0.
Un altre aspecte important que va destacar Salas, és que les despeses de manteniment del vehicle elèctric són menors que les del vehicle tèrmic: no hi ha oli, les pastilles de fre es gasten menys per la conducció que es realitza i la despesa en combustible és també menor.
Per a carregar el vehicle s’han d’aprofitar els moments en que aquest està aturat. Els conductors utilitzen el cotxe cada dia però la major part d’hores està parat, ja sigui aparcat a la feina, a un supermercat o centre comercial o a casa. És en aquests moments on s’ha d’aprofitar per a recarregar el vehicle. De fet, les bateries dels cotxes estan preparades per a carregar-se sense estar buides del tot, sense escurçar-ne la vida.
Les bateries dels vehicles elèctrics de Renault estan fabricades amb la tecnologia Ión Litium. El liti de la bateria és 100% reciclable.
Per últim, Ernesto Salas va presentar diferents usos que tenen els vehicles elèctrics de Renault per a empreses de seguretat o flotes de policia local.
La Jornada d’Ajuntament Impulsa va concloure amb un sorteig entre els assistents d’una cessió temporal de vehicle elèctric gentilesa de Renault per fomentar la mobilitat elèctrica en les flotes municipals. El premi va anar a mans de l’Ajuntament de Montcada Reixac.