Dilluns, 15 de setembre, l’Ajuntament de Barcelona i TMB continuen la implantació de la nova xarxa de bus, amb la posada en servei de quatre línies, dues de verticals i dues d’horitzontals, de les quals tres són de nova creació i la quarta suposa l’ampliació d’una línia creada el 2013. S’arribarà així als 13 eixos de bus d’altes prestacions i s’haurà realitzat gairebé la meitat del projecte de transformació del transport públic en superfície a la ciutat, per passar d’un model d’acumulació de línies a un de veritable xarxa integrada, més eficient, comprensible, útil i atractiu.
En aquesta fase s’actua en la implantació de quatre línies, que són les següents:
– V15 (Barceloneta – Vall d’Hebron). Substitueix les línies 16 i 17.
– V27 (Pg. Marítim – Canyelles). Substitueix la línia 71. Altres canvis: la línia 36 varia lleument el recorregut al Poblenou.
– H14 (Paral•lel – Sant Adrià). Substitueix part de la H16 i de la 141. Altres canvis: la línia 143 (La Pau – Sant Adrià) deixa de circular en dissabtes i festius.
– H16 (Pg. Zona Franca – Fòrum). Substitueix la línia 9 i en part també la H16 i la 141. Altres canvis: la 41 escurça el trajecte i passa a tenir la terminal a la ronda Sant Pere.
Aquests quatre eixos sumen 42,3 quilòmetres de longitud i estaran equipats amb un total de 235 parades. Dos dels nous eixos travessen el centre de la ciutat de Barcelona, on es creen noves i potents àrees d’intercanvi a Universitat, Gran Via Centre, Catalunya i Urquinaona, entre d’altres punts. Destaca també l’enllaç directe entre les línies H14 i H16, a la mateixa parada, en el tram de solapament del carrer Pujades.
Una malla de 13 línies d’alta freqüència
La suma dels deu primers eixos i els tres nous de la nova xarxa de bus conforma una malla de 13 línies i 128,6 quilòmetres de longitud amb clara vocació de xarxa integrada, d’altes prestacions i una elevada connectivitat a través de les 35 àrees d’intercanvi condicionades i senyalitzades en els encreuaments entre els eixos. Seran 13 línies circulant a intervals molt interessants, de 5-8 minuts, entre les 7 i les 21 hores. Això suposa que al voltant del 35% del passatge de bus en dies feiners (220.000 viatges) podrà realitzar el seu desplaçament en línies d’altes prestacions, línies que fins ara s’han distingit per l’elevada valoració i la capacitat d’atracció de nous usuaris.
Al llarg de l’estiu l’Ajuntament i TMB han dut a terme els treballs previs de preparació de la infraestructura, principalment en parades, en què s’han fet més de cent actuacions de construcció o canvi d’emplaçament. També s’han senyalitzat uns 2 km de nous carrils bus i s’han instal·lat semàfors específics per facilitar les maniobres dels autobusos.
Campanya de comunicació en curs
Des de primers de setembre s’està desenvolupant la campanya de comunicació, amb el lema “Així avança Barcelona”, perquè els usuaris comptin amb la màxima informació sobre la implementació de les noves línies i els canvis que comportarà. La campanya gira al voltant del web monogràfic novaxarxabus.bcn.cat i consisteix a més en el desplegament d’informadors a les parades, a les àrees d’intercanvi i als autobusos (7.700 hores contractades), l’edició de fullets, la col•locació d’informació estàtica a les marquesines i a les porteries, l’activació del 010, perfils de les xarxes socials, aplicacions mòbils, eines digitals de planificació del viatge, MouTV, la difusió als suports publicitaris de la ciutat —banderoles, opis exteriors i del metro, busos—, espais en premsa i ràdio, i l’enviament d’informació als inscrits en club JoTMBé i bases de dades municipals.
Pel que fa als informadors, entre el 5 i el 20 de setembre se’n despleguen més de 250 als diferents barris, on reparteixen fullets i atenen consultes en unes 600 parades, amb focus especial als punts d’intercanvi.
Font: Ajuntament de Barcelona