L'Ajuntament de Girona preveu multiplicar per deu les places de zona verda a la ciutat. Amb aquesta mesura es passaria dels 869 aparcaments que hi ha actualment als 9.176 en els pròxims anys. A més, també s'augmentarien un 15% les places de zona blava que hi ha als principals eixos comercials del municipi.
Aquestes propostes formen part de les conclusions de l’Estudi del dimensionament i redacció de part del projecte d’establiment del servei d’estacionament regulat amb horari limitat i en superfície a la ciutat de Girona, que ha encarregat l'Ajuntament de Girona amb l'objectiu de gestionar la mobilitat de la ciutat i fer un repartiment equitatiu de l’espai. El document ha estat elaborat per l’empresa Mcrit Multicriteria Planning.
La regidora de Mobilitat i Via Pública de l'Ajuntament, Marta Sureda, ha explicat avui els resultats de l'estudi en roda de premsa i, sobre l'augment de la zona verda d’aparcament a la ciutat, ha ressaltat que “sabem que aquesta és una mesura molt reivindicada en determinats barris on els veïns i veïnes tenen més pressió circulatòria. Amb aquesta mesura volem fomentar una major rotació en l’aparcament, facilitant espai per als veïns i també que els usuaris i usuàries de comerços i serveis tinguin aparcament disponible per a les seves necessitats”.
Pel que fa al conjunt de mesures proposades, Sureda ha assenyalat que “volem aconseguir avançar en la conciliació en la mobilitat urbana en vehicle privat entre els veïns i veïnes i tothom qui ve a Girona a treballar, estudiar, comprar o a gaudir dels serveis de tota mena. La nostra prioritat és el transport públic, però sabem que en el cas d’una capital com la nostra és impossible satisfer les necessitats de tothom, i, per tant, també tenim l’obligació de planificar, ordenar i gestionar la mobilitat privada en vehicle particular. Amb criteris moderns i de sostenibilitat, prioritzant els veïns i veïnes, i amb propostes adaptades a les diferents casuístiques. Això és el que presentem avui i el que tirarem endavant com a govern”.
L’estudi s'ha centrat en els sectors de la ciutat amb més pressió per circulació de vehicles (Barri Vell, Can Gibert, Carme, Eixample Nord i Sud, Mercadal, Montilivi, Pedret, zona històrica de Sant Narcís, Sant Ponç i Santa Eugènia). El conjunt d’aquests sectors representen el 77% de la població (78.617 habitants) i el 73% de total de turismes i furgonetes a la ciutat (36.573 turismes i furgonetes).
Un cop presentat l'estudi –que es pot consultar al web municipal-, el següent pas serà l’aprovació inicial de l’establiment del servei d'estacionament regulat amb horari limitat i en superfície, que està previst que es porti al Ple del mes de desembre. L'aprovació definitiva es farà durant la primavera i a partir de llavors es podran començar a implementar les noves zones verdes.
Bus gratuït fins als 16 anys
Durant la presentació la regidora de Mobilitat i Via Pública ha explicat que proposa també la modificació de les tarifes del transport públic. Entre les mesures previstes hi ha la gratuïtat del bus fins als 16 anys –ara ho és fins als 12- i la reducció a la meitat del preu del bitllet dels 19 als 25 anys. També es preveu la gratuïtat de la Girocleta dels 16 als 18 anys i que tots els centres escolars que treballen amb menors de 12 anys –no només els públics- puguin disposar de la Bus12 Educació.
La modificació s’ha de fer a través d’una ordenança i el procediment estableix que és necessari fer una consulta pública prèvia a l’inici de l’aprovació. El període de presentació de propostes s’inicia avui i estarà obert fins al dia 28 d’octubre. L’enllaç a la consulta és aquest: https://girona-decidim.ddgi.cat/processes/OrdenancaTransportCollectiu
Procés participatiu sobre les zones de baixes emissions (ZBE)
L’Ajuntament de Girona obrirà dilluns un qüestionari a la plataforma Girona Participa per tal que la ciutadania s’inscrigui al debat sobre l'ordenança de la Zona de Baixes Emissions (ZBE). La sessió s’emmarca dins d’un procés participatiu que pretén, d’una banda, difondre informació als veïns i veïnes, entitats, comerciants i transportistes de la ciutat de les polítiques de reducció de la contaminació i, d’altra banda, obrir el debat per concretar els elements d'aplicació d'aquesta ordenança, que hauria d’entrar en vigor l’any 2023.
Les inscripcions per al debat es poden fer fins al diumenge 16 d’octubre, inclòs. En cas que el nombre de persones inscrites superi l’aforament màxim previst, es farà un sorteig aleatori i s’informarà del resultat per correu electrònic. Per tant, l’enviament del qüestionari no garanteix la participació directa a l’activitat. Per ajudar tothom qui ho vulgui a preparar el debat, properament es publicarà a la pàgina de la ZBE del web Girona Participa un llibret amb la informació necessària per documentar-se.
El debat serà el dimecres 9 de novembre, en un espai adient en funció del nombre de persones inscrites. Durant la sessió, es crearan taules de debat on s’avaluaran diferents escenaris sobre la configuració de la Zona de Baixes Emissions a la ciutat, així com possibles restriccions horàries, mesures complementàries, impactes a tenir en compte, entre altres aspectes. L’activitat estarà dinamitzada per l’empresa Doymo, adjudicada per cogestionar el procés participatiu juntament amb l’Ajuntament.
De forma paral·lela, entre els dies 3 d’octubre i 13 de novembre, tothom podrà opinar sobre la temàtica mitjançant una enquesta d’opinió en línia a la mateixa plataforma Girona Participa.
Posteriorment, al llarg dels mesos de novembre i desembre, Doymo recollirà i analitzarà els resultats obtinguts tant de la sessió de debat com de l’enquesta en línia. El consistori els presentarà públicament mitjançant un informe final que servirà per redactar l’ordenança reguladora de la Zona de Baixes Emissions durant el 2023.